Iets wat ik ieder jaar weer probeer te bereiken is dat mijn leerlingen plezier hebben in lezen en ontdekken dat lezen zoveel meer brengt dan alleen maar wat woorden en zinnen die toevallig een verhaal vormen. In het schooljaar 2016-2017 liet ik de leerlingen lekker lezen en wat was ik verbaasd over de eindresultaten. Voor vorig schooljaar zocht ik een nieuw idee en na wat rondkijken op Pinterest kwam ik op het volgende idee: Lezen brengt je op allerlei plaatsen. Als ik lees dan beeld ik me vaak in hoe de plaatsen eruitzien waar het verhaal zich afspeelt en dat wilde ik de leerlingen laten uitwerken. 

De opdracht

Deze opdracht is uitgewerkt te vinden in het e-book dat ik samen met Kinderboekenjuf heb geschreven. Hierin vind je 11 ideeën voor de boekbespreking op een andere manier. Inclusief stappenplan voor thuis en een beoordelingsformulier. En als extra bonus toegang tot een website waar wij nog aanvullende materialen en ideeën zullen plaatsen. 

Zoals je op de afbeeldingen kunt zien, kozen veel leerlingen voor het knutselen van de plaats. Zo had een leerling de zolder uit te werken bij het boek ‘De grote verboden zolder‘ van Edward van de Vendel. De boom van de Minpins was te zien in de klas en ook de boom van Superjuffie had een plekje gekregen. Verder had een leerling het schip uitgewerkt bij het boek ‘Naar het noorden‘ van Koos Meinderts en er waren nog veel meer prachtige plaatsen te zien.

Voor mij was deze opdracht weer een groot succes. Nu een creatieve opdracht bedenken voor het komende schooljaar.

Share Button

1 reactie op Lezen brengt je op allerlei plaatsen

  1. Geweldig! Vooral omdat de opdracht een beroep doet op de verbeeldingskracht. Iets wat lezen juist zo geweldig maakt.
    Fijn dat de leerlingen een eigen creatieve manier mochten bedenken. Niet iedereen kan zich uiten in knippen en plakken
    Top idee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *