Recensie: Gekke goden van de Olympus

Recensie van juf Anita
Het is zo gegroeid dat ik voor Juf Inger vaak de graphic novels en de historische verhalen lees. Gekke goden van de Olympus was me dan ook op het lijf geschreven. Toch moest ik nog even over een drempeltje stappen om aan het boek te beginnen. Ik ben groot fan van verhalen uit de Griekse mythologie en was bang dat deze misschien wel te ‘plat’ zouden worden in een uitvoering als deze.

Tekst op de achterflap

Kakdonis is de zoon van oppergod Zeus, maar hij is een beetje… eh…anders. Hij lijkt totaal niet op zijn vader en al helemaal niet op zijn perfecte broer Adonis. Kakdonis ziet zijn toekomst dan ook somber in als hij en zijn fantastische broer op een nieuwe school beginnen. Wanneer Adonis in de race is voor klassenvertegenwoordiger, laat Kakdonis zich door zijn nieuwe vrienden Insomnia, Bacterius, Gassus en Ieniemieniemus overhalen om ook mee te doen. Ze bedenken een plan om te winnen en om te bewijzen dat zij net zo goed godenkrachten hebben. Nu moet Kakdonis alleen nog even zijn broer zien te verslaan….

Lees alvast de eerste hoofdstukken in het inkijkexemplaar.

Wat vindt juf Anita van het boek?

“De eerste schooldag, ook bekend als de ERGSTE schooldag. Echt, is er iemand die dit leuk vindt? Ze zouden de eerste schooldag gewoon moeten verbieden en ons op de tweede dag moeten laten beginnen” Tsja.. ik blijf natuurlijk juf, dus je hebt me gelijk wanneer een boek zo begint. En als de hoofdpersoon dan ook nog eens Kakdonis blijkt te heten, broer van Adonis, dan weet je dat dit wel eens een heel vermakelijk boek zou kunnen worden.

Het lukt de schrijver om allerlei bekende onderdelen uit de Griekse mythologie te verweven in een hedendaags boek. Zo komen heel subtiel bijvoorbeeld Medusa en Cerberus voorbij.

Bij sommige ‘graphic novels’ lijkt het vooral het doel te zijn om zoveel mogelijk tekeningen in een boek te stoppen, om het zo maar aantrekkelijk te maken voor de onwillige(?) lezer… Bij Gekke goden van de Olympus hebben de tekeningen de functie die ze voor mij horen te hebben; namelijk ondersteunend aan het verhaal en een toevoeging gevend.

In de klas

Dit is een boek dat ik graag in de klas gebruik om leerlingen de overstap te laten maken van het genre boeken met alleen maar plaatjes naar boeken met net wat meer inhoud. Het boek heeft hilarische stukken waardoor de aandacht vastgehouden wordt, maar intussen heeft het verhaal ook inhoud en doen de leerlingen tijdens het lezen ongemerkt een stuk algemene kennis op. Inmiddels zijn er drie delen uit, waardoor de leerlingen ook graag weer verder gaan in een volgend boek.

Het boek aanschaffen

Koop het boek via libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het via bol.com via onderstaande afbeelding.

De boeken kreeg ik opgestuurd door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Hartelijk dank!