Een recensie van juf Ellen
Voor jufinger.nl mocht ik mijn recensie schrijven over het boek In de ruimte is het stil. Een boek dat je echt een inkijkje geeft in het hoofd van een autistisch meisje en daarnaast ook nog eens hartstikke spannend is. In mijn recensie is te lezen waarom ik dit boek niet alleen geschikt leesvoer vindt voor groep 8, maar ook of misschien juist voor leerkrachten. Aan het eind van de recensie geef ik nog een aantal tips om in de klas aan te slag te kunnen gaan met dit boek.

In de ruimte is het stil – Het verhaal

Een hartverscheurende en hoopvolle roman over een meisje en haar passie voor ruimtevaart.

Het is 1986, en de twaalfjarige Nova kijkt reikhalzend uit naar de lancering van de spaceshuttle Challenger. Nova is gek op astronomie, ruimtevaart en alles wat met NASA te maken heeft, maar belangrijker nog: haar oudere zus Bridget heeft beloofd dat ze terug zou komen voor de lancering, wat er ook gebeurt.

Lees alvast hoofdstuk 1 in het inkijkexemplaar.

Nova is autistisch. Ze kan niet altijd reageren zoals een twaalfjarige zou reageren, en kan niet alles wat haar leeftijdsgenoten wel kunnen, maar daardoor laat ze zich niet uit het veld slaan. Maar nu Bridget is weggelopen en Nova alleen in een nieuw pleeggezin is geplaatst, is er niemand meer die haar lijkt te begrijpen. Elke dag telt Nova af naar de lancering van de Challenger en naar het moment waarop ze Bridget weer zal zien. Want Bridget zei: ‘Wat er ook gebeurt, ik zal er zijn. Ik beloof het.’

In de ruimte is het stil
In de ruimte is het stil – Wat vindt juf Ellen van het boek?

Het boek gaat over Nova. Nova is een meisje met een enorme fascinatie voor astronomie. Nova heeft een zus, Bridget. Zij hebben al in diverse pleeggezinnen gewoond. Haar zus is weggelopen en Nova is nu alleen in een nieuw pleeggezin geplaatst.
Het verhaal wordt vertelt vanuit Nova, een meisje met autisme. Overigens wordt dit pas laat in het boek zo genoemd. Nova is Nova, met al haar kwaliteiten en uitdagingen. Nova kan moeilijk communiceren. “Kan niet lezen. Kan niet praten. Ernstige geestelijke achterstand. Achterlijk.”

Haar weggelopen zus heeft beloofd weer terug bij haar te zijn wanneer de Challenger de lucht in gaat, op 28 januari 1986. Nova kan in de dagen hieraan voorafgaand maar aan één ding denken: de terugkeer van haar zus.

Ze wist alle antwoorden, maar niemand vroeg haar iets.

Gedurende het boek ontdek je hoe frustrerend het is voor Nova dat mensen haar niet begrijpen. Ze weet zelf goed wat ze wil, wat ze bedoeld, wat ze wil zeggen. Alleen -door ASS – kan ze niet communiceren met anderen. Haar omgeving denkt dat ze achterlijk is (uiteraard in het
tijdsperspectief te plaatsen, 50 jaar geleden was dit begrip gebruikelijk). Maar Nova is slim, ze weet veel. Ze kan het alleen niet vertellen.
Je leest ook hoe fijn het voor Nova is dat er mensen zijn die wél het vertrouwen hebben in haar kunnen; haar nieuwe pleegouders geloven in Nova en haar kunnen.

Lees ook: Geef me de 5

Het is ontzettend knap hoe de schrijfster toch woorden weet te geven aan de gedachten van Nova. Je kruipt in het hoofd van Nova. En als leerkracht denk je misschien een beetje te weten hoe kinderen met ASS in elkaar steken, maar dit boek geef daar echt een extra dimensie aan. Hoe denkt Nova? Hoe associeert ze zaken met elkaar? Hoe zinkt ze weg in gedachten? Hoe is de weg naar een ‘inzinking’ zoals ze dat in het boek noemen. En, waarom is dat ene bepaalde liedje zo belangrijk?
Hoewel het boek zich 50 jaar geleden afspeelt -en wij dingen nu echt heel anders doen!- zijn dat toch dingen die ook bij kinderen van nu te herkennen zijn.

Naast het feit dat het je echt een inkijkje geeft in het hoofd van een autistisch meisje, is het daarnaast ook nog een hartstikke spannend boek. Ik was geboeid door het verhaal en hoe verder ik in het verhaal kwam, wilde ik heel graag weten of Bridget inderdaad terug zou komen voor de lancering van de Challenger.

Doelgroep
In de ruimte is het stil zal niet voor iedere lezer geschikt zijn. Groep 8, misschien 7 zal dit boek kunnen lezen. De ontknoping kan voor sommigen onverwacht en emotioneel zijn. Wellicht is het wel een goed boek voor kinderen met een broertje, zusje, vriend(in) met autisme. Zij zullen wellicht meer begrip krijgen. Het boek is zeker ook geschikt voor leerkrachten, om met andere ogen naar kinderen met ASS te kijken.

Lesidee voor de bovenbouw

Dit boek leent zich prima voor een klassengesprek over gevoelens.

Begin eventueel met het ervaren van alle prikkels om je heen. Doe je ogen dicht, en ervaar 3 minuten wat er allemaal om je heen gebeurt? Wat hoor je? Wat ruik je? Wat voel je?
Mogelijke vervolgvragen zijn:

  • Wat zijn prikkels? Wat zijn teveel prikkels?
  • Wanneer ervaar jij teveel prikkels?
  • Wat doe jij als je teveel prikkels ervaart? Hoe kun jij dan tot rust komen.
  • Waaraan merk je dat Nova anders is dan andere kinderen?
  • Voel jij je wel eens anders dan andere kinderen?

Dit bericht bevat affiliate links.

Het boek kreeg ik opgestuurd door De Leukste Kinderboeken. Hartelijk dank! 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *