Groepsvorming in groep 7/8 na een periode van thuisonderwijs

Na weken onze leerlingen niet echt gezien te hebben, mogen we maandag weer in de klas met ze aan de slag. Na de kerstvakantie wordt er altijd al aangeraden om aan de slag te gaan met groepsvorming, de zilveren weken. Nu de leerlingen elkaar echter veel langer niet in het echt gezien te hebben, voelt voor mij het stukje groepsvorming in groep 7/8 nog veel belangrijker. We moeten in deze periode na het thuisonderwijs wel anders met de leerlingen aan de slag. Er is een dringend advies om leerlingen in vaste groepjes samen te laten werken en zo min mogelijk beweging te laten zijn in de school. Ik ging daarom op zoek naar passende groepsvormende opdrachten voor gouden weken na thuisonderwijs.

Begroeten op afstand

Laat de leerlingen, als dat kan, in een kring staan. Ze proberen oogcontact te zoeken met een klasgenoot en begroeten die non-verbaal op afstand. Ze moeten proberen echt hetzelfde te doen. Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat de persoon die ze begroeten hen op dezelfde manier teruggroet?
Mochten je leerlingen moeite hebben om ideeën te bedenken, doe dan wat dingen voor.

  • knipoog
  • zwaaien
  • elleboog in de lucht steken
  • knikken met hoofd

Lees ook: 10 ideeën om te werken aan groepsvorming

Ik denk dat ik de enige ben die …

Dit idee vertelde juf Anita mij. Alle leerlingen zitten op hun eigen stoel en bedenken iets dat ze de afgelopen periode hebben gedaan. Het is de bedoeling dat ze iets bedenken waarin ze de enige zijn. Bijvoorbeeld:

  • Ik ben de enige die elke dag buiten heeft gespeeld tijdens de lockdown.
  • Ik ben de enige die gelogeerd heeft op de slaapkamer van mijn eigen ouders.
  • Ik ben de enige die juf Inger in de supermarkt is tegengekomen.

Het moet wel waar zijn wat de leerlingen zeggen. De leerlingen gaan om de beurt staan en zeggen wat zij denken als enige gedaan te hebben. Leerlingen die het ook gedaan hebben, gaan staan. De andere leerlingen blijven zitten. Welke kinderen hebben echt iets als enige gedaan?

Sta allemaal stil

De leerkracht zet wat muziek aan en de leerlingen gaan bij hun eigen tafel lekker dansen. Het is de bedoeling dat de klas in één keer compleet stopt met dansen. Je kunt dit ook eerst in kleine groepjes laten doen. De leerlingen mogen alleen maar non-verbaal communiceren om dit voor elkaar te krijgen. Hoe gaan ze ervoor zorgen dat ze allemaal tegelijk stoppen?

Lees ook: De Gouden Weken 2.0

‘Weer naar school’ spel

Op allesovergedrag.nl zag ik het ‘start van het schooljaar’ spel. Dit kan ook goed ingezet worden op dit moment. Zelf wil ik hier een andere versie van maken voor de start die we nu hebben, maar die is op dit moment nog niet af.

Positieve gedachteslinger

Leerlingen weten vaak van zichzelf wat ze niet goed kunnen, maar gelukkig ook wat wel lukt. Het is alleen wel zo dat ze soms een beetje in het negatieve kunnen blijven hangen. Door met elkaar een slinger te maken met positieve gedachten begin je weer positief in de klas na de periode van thuisonderwijs en start je al snel met een fijnere sfeer. De positieve gedachteslinger kun je vinden op klasse.be.

Complimentenmentimeter

Op Mentimeter.com kun je met de hele klas gemakkelijk een woordwolk maken vol complimenten. Maak voor iedere leerling in de klas in één of twee weken zo’n woordwolk met positieve eigenschappen. Als meerdere leerlingen hetzelfde woord typen, zal dit woord groter in de woordwolk verschijnen. Er is natuurlijk een risico dat leerlingen steeds dezelfde eigenschappen typen of niet echt weten wat ze moeten typen. Het kan daarom goed zijn om eerst met elkaar een lijst te maken met positieve eigenschappen of laat ze de lijst zien van imperfect gelukkig.

Werkbladen om mee aan de slag te gaan

De afgelopen periode is een bijzondere periode geweest. Het kan daarom goed zijn om op te schrijven hoe dit gegaan is. Je kunt daarvoor een werkblad gebruiken om het de leerlingen op te laten schrijven. Ik zag op subliemleren.nl en soullie.nl mooie, bruikbare werkbladen, maar heb toch ook nog maar één zelf gemaakt, omdat het net niet was wat ik zocht.

Download werkblad

Meer inspiratie

Ook juf Judith schreef een blog over het werken aan groepsvorming na een periode van onderwijs op afstand.

Op Onderwijs maak je samen vond ik via Google een document met verschillende werkvormen voor de verschillende fases van groepsvorming. Het idee ‘sta allemaal stil’ heb ik verzonnen n.a.v. een idee in dat document.

Dit bericht bevat affiliate links.

Share Button