Er zijn van die momenten dat ik extra blij ben met mijn website en het moment dat ik een bericht ontving of ik De Gouden Weken 2.0 wilde recenseren was er daar één van. Dit boek had mijn interesse al getrokken op Social Media en dan is het extra fijn om een recensie-exemplaar te mogen ontvangen. Nog leuker werd het toen ik het pakket opende en tot de ontdekking kwam dat ik vijf exemplaren had gekregen. Dat zijn er dus vier voor een winactie.

De Gouden Weken 2.0 – Waar gaat het boek over?

De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. Tijdens deze weken smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen.

de gouden weken 2.0
De Gouden Weken 2.0 – Wat vind ik van het boek?

Ik kan beter zeggen: Wat heb ik aan het boek? Ik dacht al aardig wat te weten van groepsvorming en het belang van de eerste weken na de zomervakantie, maar toch heb ik door dit boek weer nieuwe inzichten gekregen.

Lees ook: 10 ideeën om te werken aan groepsvorming

Deel 1 van het boek

Een sterk punt van het boek vind ik de uitleg over het belang van oudergesprekken al vroeg in het schooljaar. Ook het overzicht met de verschillende soorten ouders die er zijn vond ik verhelderend. Heb meteen even bedacht in welk hokje ik pas als moeder van een dreumes.

De informatie over onder andere groepsvorming, de verschillende fases binnen groepsvorming, coöperatieve werkvormen en klassenopstelling was voor mij niet nieuw, maar ook niet vervelend om weer te lezen. Het boek is vlot geschreven en daardoor is het niet erg om je kennis een update te geven.

Lees ook: Een nieuwe start (met ideeën om te werken aan groepsvorming)

Deel 2 van het boek

Het tweede gedeelte bestaat uit Doen! Hierin krijg je als leerkracht handvatten bij het opstellen van regels, ideeën voor Energizers en coöperatieve werkvormen, tips voor apps en digitale tools en voorbeeldroosters. De voorbeeldroosters kunnen je helpen om in de eerste 6 weken van het schooljaar goed verdeeld over de weken en de dagen voldoende aandacht te besteden aan groepsvorming volgens De Gouden Weken 2.0.

De tips voor apps en digitale tools hadden van mij niet in het boek hoeven staan. Zoals de schrijver zelf aangeeft, verandert er veel op dit gebied en kan het boek nooit de juiste, recente informatie bieden.

Energizers

Waar ik zeker mee aan de slag ga zijn de energizers. Ik heb echt weer nieuwe ideeën opgedaan in dit boek. Tot mijn huidige favorieten horen: Aardige namen, Balletje rond laten gaan, Dierentuin, Eilanden, Groepjes formeren, Knallende ballonnen, Liedjes plakken, Olifant, tijger en muis, Positieve eigenschappen en Sultans of Swing. Een aardige hoeveelheid en er staan er dus nog veel meer in het boek! In het boek kun je natuurlijk meer lezen over deze energizers, maar misschien is er online ook wel informatie over te vinden. Een groot deel van de energizers uit het boek kwam mij namelijk niet onbekend voor.

Lees ook: Kikker- en vogelperspectief

Extra informatie

Tijdens het lezen van het boek kreeg ik een aantal keer de vraag of dit boek nou echt anders is dan de 1.0 versie. Zelf heb ik de eerste versie van het boek niet gelezen dus ik kan daar geen goed antwoord op geven. Op de site van Eduforce staat wel wat informatie over wat er anders zou zijn in De Gouden Weken 2.0. Klik hier als je daar meer over wilt lezen.

Winactie De Gouden Weken 2.0

De winactie voor dit boek is gesloten. De winnaars hebben per mail een bericht ontvangen en de boeken per post ontvangen.

Zoals je kon lezen in de inleiding heb ik maar liefst vijf exemplaren ontvangen van dit boek en dat betekent dat ik er vier weg mag geven. Hier moet je echter wel wat voor doen. Laat in een reactie, mag ook op Social Media bij het bericht over deze recensie, een werkvorm achter waarmee jij werkt aan groepsvorming. Wat uitleg of een link met informatie bij de werkvorm zou fijn, zodat andere leerkrachten er ook mee aan de slag kunnen.

De winactie sluit op zaterdagavond 17-08-2019 om 20.00 uur. In de week daarna ontvangen de winnaars een persoonlijk bericht en stuur ik hen het boek daarna zo snel mogelijk op.

Dit bericht bevat affiliate links.

Het boek kreeg ik opgestuurd door Unieboek Eduforce. Hartelijk dank! 

Share Button

38 Comments on De Gouden Weken 2.0 – Boaz Bijleveld

  1. Wat een gaaf boek!
    Jaarlijks gaan we op schooluitstap, meestal richting de Lilse Bergen.
    Daar worden dan een tiental activiteiten voorzien die wat teambuilding vragen: vb. Samen met de hele school het grootste zandkasteel bouwen, een emmer water naar de overkant brengen m.b.v. touwtjes, een parcours doen met een persoon die gedragen wordt op binnenbanden van een fiets, met 6 in een grote puinzak zakspringen (wie er niet bij in geraakt, supportert uiteraard), …

    De dag afsluiten doen we dan in het zwemvijvertje bij mooi weer. Want elkaar een beetje nat spetteren, hoort ook bij groepsvorming toch? (En hoogstwaarschijnlijk wordt de juf weer het natst van allemaal!)

  2. Wat een leuke winactie!! Dit boek kan ik zeker goed gebruiken, aangezien dit jaar voor het eerst de leerlingen uit groep 3 uit drie verschillende kleuterklassen komen!

    Afgelopen jaar heb ik op http://www.blockposter.com een megaposter smaakt van een kleurplaat. Deze stukjes (A4 bladen) heb ik aan elkaar geplakt en de megaposter in tweeën gesplitst. De klas werd ook in 2 groepen verdeeld en de poster moest worden ingekleurd met wasco. Maar natuurlijk moest er wel goed worden overlegd in de groepen maar ook met de andere groep. Want de onderdelen moeten uiteindelijk een mooi geheel vormen. Het is misschien een simpele opdracht maar ik was echt aan het genieten van hoe de leerlingen samenwerkten en hoe elke leerling zijn/haar rol had! Prachtig!

    En het mooiste moment: het samenvoegen en ophangen van de poster. Wat een trotse gezichten!

  3. Dit boek zou echt fantastisch zijn!

    Ik start in de eerste week altijd met een aantal vragen waar de leerlingen in groepjes over na moeten denken. Aan de hand van die vragen bedenken we hoe we er samen een mooi schooljaar van gaan maken.
    1. Leuke/fijne klasgenoten zijn klasgenoten die…
    2. School is belangrijk omdat…
    3. Onze klas moet iedere dag … zijn.
    4. Dit vinden wij belangrijk aan onze juf(fen).
    5. Deze regels vonden wij prettig in onze vorige groepen.

    De laatste vraag is een vraag die ze zelfstandig moeten beantwoorden: Wat kan ik er zelf aan doen om dit jaar succesvol te laten zijn?

    Heel mooi en soms ook verrassend om te zien wat de kinderen antwoorden. De lijsten bewaar ik het hele jaar en halen we er soms bij om te kijken of we nog steeds op de goede weg zijn.

  4. Ik zou het boek graag willen winnen!
    Tijdens de eerste schoolweken is er elke dag een leerling de coole kikker van de klas, deze leerling neemt een foto mee van thuis en vult een ‘wie ben ik’ blad in. De leerling mag iets meenemen van huis en over zichzelf vertellen (het blad kan daarbij helpen😉). Alle ‘wie ben ik’ bladen vormen uiteindelijk een groepsboek waar de kinderen in mogen lezen/ bladeren. Aan het eind van de dag krijgt de coole kikker complimenten van de klas, deze schrijf ik op en krijgt de leerling mee naar huis. De foto’s hangen we naast elkaar op het prikbord zodat we onze eigen galerij krijgen😊

  5. Wat een leuke winactie ! Ik doe graag mee om het boek te winnen voor de school waar ik over 1,5 start als onderwijsassistent.

    Als energizer speel ik vaak het knopenspel. Hiervoor neem ik maximaal 4 verschillende kleuren wol in verschillende lengtes. Het uiteinde van de wol houd ik vast en laat de leerlingen een kleur kiezen. Daarna draai ik de overgebleven draden een beetje en iedere leerling pakt weer dezelfde kleur draad. Nu proberen de draden uit de knoop te halen zonder de touwtjes los te halen.

  6. Graag zou ik dit boek winnen om nog beter te kunnen beginnen.
    Ik begin het schooljaar vaak met een kennismakingsbingo. Zoek iemand die…. ik laat de leerlingen dan ook altijd uitwisselen over hun antwoorden.

  7. Als kanjer coördinator bij ons op school doe ik erg graag mee. Ik kan dit boek zelf erg goed gebruiken in mijn eigen groep, maar mijn collega’s ook.
    Nu maar duimen!!!

  8. Ik ben al zo veel enthousiaste berichten tegen gekomen over dit boek, dus duim ik graag mee om er 1 te winnen.. Ik kan wel weer wat nieuwe ideeën gebruiken.

    Maandag start ik weer met de groep. In de loop van de week gaan we de geoepsregels weer vastleggen met foto’s. Dit schooljaar zullen we starten met de boeken van Leo Boremans over ‘Geluk voor kinderen’, ‘Geluk voor kinderen vriendschap’en ‘Geluk voor kinderen feest’. Bij elke vogel hoort een spreuk bv. ‘Vrienden zorgen goed voor elkaar’. Daar staan begrijpend luister- en filosofeervragn bij elke verhaal. Maar ook een aantal opdrachten. Zo leuk!!!

  9. Ha Inger,

    De mensenknoop vind ik nog steeds een leuke. 1 of 2 kinderen naar de gang en met elkaar een mensenknoop maken zonder de handen los te laten. De leerling komt weer terug en moet de oplossing proberen te zoeken hoe de knoop uit elkaar gaat zonder handen los te laten.

  10. Ik zou heel graag het boek willen winnen. De afgelopen 2 jaren ben ik samen met een groep collega’s druk bezig geweest met positief passend onderwijs. O.a mindset, oplossingsgerichte gesprekken voeren met kinderen, talentgesprekken voeren. Een ook de gouden weken zijn aan de orde gekomen. Ik zou daar graag nog meer over willen weten.
    Ik begin het schooljaar vaak met een kennismakingsbingo. Zoek iemand die…..ik laat de leerlingen dan ook kort even uitwisselen over hun vakanties.

  11. Ik verzamel altijd verschillende werkvormen,energizer, spelletjes, enz. voor de groepsvorming aan het begin van het schooljaar. Alles bij elkaar in een boek is dan ook meer dan welkom! Sowieso gebruik ik wat werkvormen uit het boek van Klassenkracht,te downloaden via die website. Hieruit haal ik o.a. het opstellen van klassen afspraken en regels. Dit doe ik door eerst de kinderen er individueel over na te laten denken, dit noteren ze op een placemat. Daarna gaan ze er in hun groepje over praten en zetten ze de uitkomst van de belangrijkste regels in het midden van de placemat. Uiteindelijk bespreken we dit ook klassikaal en vormen we zo onze klassenregels en afspraken.
    Dit is vorig jaar echt heel goed bevallen, kinderen voelen zich heel erg betrokken.
    Een andere werkvorm die ik wat later inzet in de gouden weken is de secret friend. Kinderen trekken een lootje met de naam van een klasgenoot. De hele week e deze klasgenoot met complimenten, tekeningen, enz. Dit moet zo ‘stiekem’ mogelijk zodat niemand door heeft wie nu zijn of haar secret friend is. Op deze manier krijg je een hele positieve en gezellige sfeer in de klas. Ook hier weer gemotiveerde kinderen, het is een spannend spel. Aan het eind van de week raden wie nou die secret friend was.

  12. 2.0…super. Zo voelt het komende schooljaar ook. In de 1/2 combi (samengesteld uit 2 groepen v vorig jaar), is de verhouding jongens:meisjes 14:4
    Een heerlijke uitdaging en waar vanaf dag 1 met 200 % aan de groepsvorming gewerkt gaat worden.

    Vorig jaar was de groep erg enthousiast wanneer we alle naamkaartjes in een box stopten en waar random 2 kaartjes uitgehaald werden. Deze kinderen overlegden samen welke activiteit ze gingen kiezen. Er ontstonden verrassende combinaties en activiteiten. Zeer waardevol en zeker goed voor herhaling.

  13. Ik doe niet mee voor mezelf want ik heb het boek al, maar het lijkt me leuk om de eerste week aan een collega te kunnen geven.

    Wij openen de eerste schooldag als schoonmakers, voor een frisse start. Ook bedenken we een groepsyell en proosten we op het nieuwe schooljaar. Verder doen we allerlei klassenbouwers en coöperatieve werkvormen. Zo ook de coöperatieve werkvorm placemat waar de kinderen eerst zelf moeten nadenken over groepsregels en dan in het groepje dit bespreken. Uiteindelijk stellen we samen positief geformuleerde regels op. Op een rij is ook altijd een mooie, kinderen moeten bijv op alfabetische volgorde gaan staat, zo ontdek je al snel de volgers en de leiders in de groep.

  14. Die wil ik wel graag winnen!

    Ik wil dit jaar de werkvorm ‘kwaliteitsinitialen’ gaan gebruiken waarbij we aan de initialen van ieder kind een kwaliteit koppelen.
    En ook ‘zoek iemand die’.
    Maar zou graag nog meer inspiratie opdoen uit de Gouden Weken!

  15. Ik heb 2 jaar geleden het m&m-spel gedaan. De leerlingen pakken een mm uit een bedekte schaal. Bij iedere kleur hoort een andere vraag. Na het beantwoorden mag je je mm natuurlijk lekker opeten. Omdat bij ons op school de groepen ieder jaar een eigen groepsnaam mogen bedenken, heette onze groep dat jaar de Mm’s. Dat geeft wel aan hoe enthousiast ze waren.

  16. Ik herken helemaal wat je schrijft, je denkt al veel te weten en toch kan je er nog meer over leren en ontdekken 😉

    Ik wil volgende week aan de slag met o.a. een happertje met daarin persoonlijke vragen zoals Wat vind je leuk om te doen? Wat eet je graag? Etc. En elk kind een blad laten maken waar het opschrijft wat juf allemaal moet weten en wat je dit jaar wilt leren. Veel kleine spelletjes gericht op groepsvorming. En daarnaast veel aandacht, liefde en geduld om te wennen aan de klas, de juf, het schoolritme, etc.

  17. Dit soort werkvormen vond ik altijd gemakkelijker toen ik nog de bovenbouw lesgaf. Bij de kleuters werk ik graag met zoek-iemand-die. Ik maak dan een vel met plaatjes van activiteiten die ze in de zomervakantie gedaan (zouden kunnen) hebben. Alle kinderen hebben een eigen stempel. Als de kinderen iemand hebben gevonden die (naar de bios is geweest oid) zet dat kind zijn eigen stempel door het vakje.

  18. Deel 1 heb ik ook gelezen en daar heb ik als beginnend leerkracht veel van kunnen leren. Afgelopen schooljaar veel bezig geweest met groepsvorming! Nieuwe energizers zijn natuurlijk altijd welkom! Wat mijn favoriet is: de krokodillenvijver. De kinderen worden in 2 groepen verdeeld en krijgen dezelfde materialen, zoals een plank, matjes en een hoepel. Samen moeten ze aan de overkant komen. Maar ze moeten oppassen want niemand mag met zijn voeten in de krokodillenvijver stappen. Gebeurd dit toch? Dan moeten ze helemaal opnieuw beginnen. Vooral de nabespreking is belangrijk. Wat ging er al goed en wat kan er beter. En daarna nog een keer! De tijd opnemen en kijken hoeveel ze zijn verbeterd. En trots dat ze zijn na de 2e keer!

  19. Vorig jaar hebben we in groep 3 een ballonnen toren gemaakt. Welk groepje kan met 15 ballonnen en schilders tape de hoogste toren maken. Erg leuk. Ballon opblazen en dicht knopen wel een uitdaging in groep 3. Daar hadden we een leerling uit groep 8 voor gevraagd.

  20. Oh dat zou fijn zijn! Ik doe veel al met groep 8 iets van groene spelen. Hoepel doorgeven zonder elkaar los te laten, in groepjes op de grond letters maken, met de hele klas tegelijk over een bepaalde lijn, met de hele klas van een bank springen, leerling op de mat optillen etc. Je kunt als leerkracht heel mooi positie in de klas zien en je werkt meteen aan groepsvorming!

  21. Ja! Ik wil dit boek graag winnen. Het lijkt overal te zijn uitverkocht… En ik start dit schooljaar als zij-instromer voor groep 6. Alles is nieuw dus! Kan wel een beetje hulp gebruiken. Ik heb nu voor mezelf een lijstje gemaakt van werkvormen die ik van allerlei websites heb gehaald.

    Deze ga ik in elk geval proberen:
    NAMEN EN BEWEGINGEN via de website http://lessenvanlisa.nl/Thema/Begin%20schooljaar.html

  22. Hoi Inger,
    Wat een leuke winactie! Ik doe heel graag mee, want op onze school starten we komend najaar met de kanjertraining. Tot die tijd gaan we werken met de Gouden Weken. Ik heb al wel wat informatie via internet op gezocht, maar dit boek heb ik nog nooit gelezen! Het lijkt me heel leuk, ben vooral benieuwd naar de energizers, coöperatieve werkvormen en de voorbeeldroosters. De ervaring leert namelijk dat de tijd die je neemt voor groepsvorming er na twee weken vaak toch steeds meer bij inschiet. Terwijl het zo belangrijk is!
    De werkvorm die elk jaar weer een succes is in mijn bovenbouwgroep: de marshmallow challenge! Maak groepjes van 4 kinderen en geef ieder groepje 20 spaghetti stokjes, een marshmallow, rolletje plakband en touw. De groepjes krijgen 18 minuten tijd om een zo hoog mogelijk, stevige toren te bouwen. De marshmallow moet op de top komen. Wie maakt de hoogste, stevige toren? In de volgende link vind je meer informatie en een filmpje! https://www.eduforce.nl/blog/post/gouden-weken-tip/

    Groetjes,
    Wilma

  23. O wat zou dit boek welkom zijn. Ik vind het altijd lastig om groep 3 tot één groep te krijgen. Ze komen uit drie verschillende kleuterklassen en een aantal NT2 leerlingen van de taalschool.

    Wat ik in groep 3 vaak doe is allerlei korte spelletjes waarbij ze moeten samenwerken en op elkaar vertrouwen. Ik doe vaak de eierlepelrace. De eerste ronde loop je als tweetal naast elkaar, de tweede ronde worden de benen aan elkaar vast gemaakt, de derde ronde de benen weer los en een van het tweetal geblinddoekt met het ei laten lopen. De kinderen vinden het heel erg leuk. Doe dit de eerste twee weken elke dag met wisselende tweetallen.

  24. Mooi boek lijkt me!

    Wij kiezen weleens in de groep 3 complimenten voor iemand uit. Er moet voorafgaand 1 iemand naar de gang. Diegene moet a.d.h.v. de complimenten raden om welke lln het gaat. Eventueel een extra compliment als net na 3 keer niet is geraden.
    En als jouw naam wordt genoemd n.a.v. de complimenten en het gaat niet om jou, is dat ook positief voor het zelfvertrouwen.

  25. Vorig jaar waren ze dol op de bal zo snel mogelijk rond laten gaan. In het begin duurde dat wel meer dan 2 minuten, maar uiteindelijk lukte het in 20 seconden. Tijdens het een uurtje heb ik het ook gedaan, maar dan moesten ze ook nog de naam erbij noemen. (Gr6 moest gooien naar de onbekende Gr 7/8 en andersom)

    Wat ook altijd een succes is: het reactiespel. Met kaartjes als: ” als iemand een poppetje op het bord tekent, doe jij de deur open” enz.

    Ook nog leuk om 3 dingen over jezelf te vertellen, waarvan er 1 niet waar is. Dat moeten de anderen dan raden.

    Ben benieuwd wat er allemaal in het boek staat, dus hopelijk komt ie mijn kant op 👍

  26. Ik heb een groep 1 t/m 4 en ben dus heel benieuwd naar het boek. Ik hoop er veel inspiratie uit te halen, want met dit leeftijdsverschil is groepsvorming soms best lastig al is het tot nu toe altijd wel gelukt.

    Ik gebruik altijd de marsmallow toren bouwen, omdat dat prima lukt met dit leeftijdsverschil.

    Nu duimen!

  27. Wat een leuke actie!
    Ik zou graag een exemplaar voor mijn school winnen!
    Als gedragsspecialist ga ik deze natuurlijk nog in mijn vakantie lezen maar zou t ook graag delen met mijn collega’s! (Met deel 1 ook gedaan, iedereen heeft het boek)
    In de gouden weken doe ik altijd de activiteit ‘de fantastische klasgenoot’ en ‘de fantastische juf’
    Leerlingen schijven op een memo wat een fantastische klasgenoot doet, zegt, is en niet doet. Als alle memoblaadjes op het grote vel geplakt zijn is dat een mooi uitgangspunt voor een klassengesprek
    https://pin.it/y7d3zaof3eqc2m

  28. Rap battle:

    Ik begin een stukje te rappen over een leerling met bijvoorbeeld een compliment over zijn/haar haar. Dan moet diegene ook weer iets verzinnen wat rijmt over iemand anders.
    Slechts 2 jaar leerkracht, maar al 2 jaar een succes. De rap battle komt regelmatig terug in het schooljaar

  29. Ik doe al een aantal jaar aan het begin van het schooljaar de witte sokken race. De klas wordt in groepen verdeeld en elke groep krijgt één paar schone sokken. Op het schoolplein is een parcours uitgezet, over klimtoestellen, paden met houtsnippers, lastige obstakels, enzovoort. Elke groep moet dit parcours afleggen terwijl één lid van de groep de witte sokken aan heeft. De bedoeling is om door samen te werken de sokken zo wit mogelijk te houden. Het gaat niet om de snelste tijd, maar om de witste sokken en vooral om de samenwerking.

  30. Ik dod elk jaar de M&Ms quiz.
    Je koopt een aantal zakken M&Ms
    Je bedenkt bij elke kleur een vraag/stelling en zet deze op het bord.
    Nu deel je per groepje een schaaltje M&Ms uit en ieder pakt er 1 en kijkt welke vraag stelling erbij hoort. Ik doe altijd 1 kleur waarbij staat daf ze de M&M moeten weggeven met daarbij een reden! Succes gegarandeerd!

    Waf ook leuk is:
    Geef elk groepje 5 ballonnnen en een rol schildertape.
    Opdracht: maak met elkaar een zo hoog mogelijke toren. Je ziet dan gelijk de groepsrollen. Ook erg leuk!

    Nog een tip: ga zingen! Zingen verbindt is gezellig en leuk!

    Een trots muur. Hierop mogen de lln. Dingen zetten waar zij trots op zijn. De rest vd klas leest en geef complimenten erover of stelt vragen

    • Oh wat zou ik graag dit boek winnen om te gaan gebruiken in mijn groep 678. Drie jaargroepen bij elkaar is erg leuk, maar soms ook lastig om er 1 groep van te kunnen maken.

      Aan het begin van het schooljaar doe ik vaak de werkvorm Sneeuwballengevecht. Hieronder de link naar de uitleg, maar op deze site staan nog bruikbare werkvormen om groepsvorming te stimuleren.
      De kinderen leren elkaar via deze weg goed kennen.
      http://lesandmore.nl/10x-kennismaken-en-groepsvorming/

  31. Wauw wat een vet leuke en vooral handige winactie! Ik zou heel graag willen winnen. Ik heb al vaker de 1.0 gelezen. Maar na drie jaar dezelfde groep in het SBO, is het toch weer even spannend en komt de Gouden weken 2.0 extra goed van passen. Duidelijke uitleg en een handig rooster. Ik ben heel benieuwd. Zo kan ik zelfverzekerder beginnen! Ook de tips voor oudergesprekken lijken mij heel interessant. Dit was afgelopen jaar een doel waarin ik beter wilde worden.

    MIJN LESIDEE
    Ik doe elk jaar de vuilniszakkenrace. 😃 Een groot succes!
    Winnen kan alleen door heel goed samenwerken. En ik vertel de kinderen in de zilveren weken dat ik bewust bepaalde kinderen bij elkaar heb gezet 😊

    Hoe werkt het de eerste keer:
    Elk tweetal heeft een vuilniszak nodig. Ieder pakt 2 punten beet. Alle tweetallen gaan op een rijtje staan. De leerkracht gooit een zachte bal op de eerste vuilniszak. Zij moeten de bal overrollen/gooien naar de tweede vuilniszak enz. Enz. Tweetal geweest hup weer aansluiten in de rij. Tot ze bij een bepaald eindpunt zijn.
    Je kunt bijv. De tijd bijhouden 😄 owja als de bal valt, weer opnieuw beginnen en laat de kinderen elkaar vooral op een positieve manier tips geven.

    Een volgende keer.
    Maak twee teams. De winnaars zijn degene die goed hebben samengewerkt en bijv. Complimenten gaven of elkaar aanmoedigen.

    Later (dit heb ik wel gedaan) kun je er ook als doel aankoppelen, maak eens een tweetal met iemand waarvan je weet dat je extra moet oefenen met samenwerken. Mijn klas wist dit heel goed van zichzelf en van elkaar (speciaal onderwijs). Dus dit was een mooie en moeilijke uitdaging.

    Succes! Nu enorm hard duimen dat dit leuk genoeg is om te winnen! Mijn klas (3jaar) lang heeft dit heel vaak gedaan en het kan echt alleen als je goed samenwerkt.😀
    En…wij beginnen 2 sept weer met de leerlingen dus nog tijd genoeg om te lezen 😉😊

    Hele enthousiaste groetjes,
    Kimberley

  32. Hoi Inger,

    Ik begin het jaar altijd met het zonnetje van de dag. Elke kind kleurt een mandala en elke dag zetten we 1 kind in het zonnetje.
    Meerwaarde is dat de leerlingen elkaar beter leren kennen. En we sluiten de dag af met een activiteit gekozen door de leerling voor de hele klas. Bijvoorbeeld levend memory.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *