Tijdens mijn sollicitatie in 2016 werd al er gesproken over de studiereizen naar Canterbury die het team maakte. Goed Engels onderwijs is iets waar wij als school hard aan werken en de studiereis naar Canterbury is één van de manieren waarop we werken aan het verbeteren van onze eigen vaardigheden. Tijdens de studiereis hoopte ik vooral mijn eigen taalvaardigheid te verbeteren doordat ik ondergedompeld zou worden in de Engelse taal. Verder wilde ik graag mijn CLIL-lessen van een beter niveau maken. Na de cursus van Lauren, Let’s speak English, was dit al wel duidelijker voor me geworden, maar tevreden was ik nog niet. Na een lesweek in Canterbury kan ik zeggen dat er naast mijn souvenirs ook veel kennis meeging in mijn koffer naar huis.

Content in CLIL

Voor een goede CLIL-les heb je de 4 C’s nodig. (bekijk de filmpjes van Explained Simply als je hier meer over wilt weten)
De C van Content is voor mij de C die in Canterbury ineens een stuk duidelijker werd. Tijdens het voorbereiden van mijn thema’s voor CLIL dacht ik teveel in vertalen. Ik was er vooral mee bezig om te zorgen dat de leerlingen de inhoud wel zouden kunnen begrijpen qua taal en niet zozeer qua lesinhoud. En dat is eigenlijk waar de C van Content voor staat. Het thema dat je kiest moet passen bij de lesstof die sowieso aan bod komt in de klas. Ons volgende blok start net voor de meivakantie en dit keer kiezen we voor de Tweede Wereldoorlog. Ik bedenk nu wat ik in het Nederlands zou willen doen en maak daar CLIL van.

Een lesdag is lang 

Wat me ook echt van de studiereis naar Canterbury is bijgebleven is dat een schooldag best lang is. Onze dag begon om 9.00 uur en om 15.30 uur waren we klaar. Rond 10.30 hadden we een half uur koffiepauze en om 12.30 een uur lunchpauze. In het kwartier voor de pauzes keek ik echt vaker op mijn horloge en vanaf 15.00 uur vond ik dat de dag wel lang genoeg geduurd had. Dit kan natuurlijk heel goed aan mij liggen, maar ik zal zeker leerlingen in de klas hebben die in dat opzicht op mij lijken. Sinds Canterbury probeer ik dus wat vaker een momentje te pakken tijdens of na een les waarin we even wat anders doen. Vaak zijn dit ideeën uit methodes die wij op school gebruiken, zoals de Gelukskoffer en Met Sprongen Vooruit. Hierin zitten voldoende ideeën om van een paar minuten die toch zinvol en/of leerzaam zijn en passen bij het lesprogramma.

Energizers, ice-breakers and starters

Naast korte momenten voor de afwisseling die bij het lesprogramma passen, zet ik ook de ideeën in die we in Canterbury kregen tijdens de energizers, ice-breakers en starters. Een belangrijk punt bij deze momenten was dat we als cursisten graag ideeën wilden waarbij we de leerlingen konden motiveren met elkaar te praten. Enkele voorbeelden, niet bij allemaal wordt evenveel gesproken, zijn:

  • Samen een woordzoeker maken en beiden een deel van de puzzel hebben.
  • Omschrijven van een afbeelding en de ander moet het tekenen.
  • Vertellen hoe je je voelt als je het weer zou zijn.
  • Het alfabet vullen rondom een thema. Dat kan bijvoorbeeld passen bij het thema waarover je werkt.
  • Gesprek voeren waarbij je alleen maar ‘Yes, No, Mmm, You, Me’ mag gebruiken en waarbij intonatie en non-verbale communicatie dus van groot belang is.
  • 5 seconden. Binnen 5 seconden moeten de leerlingen onder hun tafel zitten, een gum op hun hoofd leggen, een high-five doen met de buurman etc. (Dit idee kwam van een medecursist)

Lees ook: Kikker- en vogelperspectief

In 5 dagen tijd van mijn studiereis naar Canterbury heb ik onwijs veel geleerd en plezier gehad. Dat plezier heb ik echt te danken aan mijn collega’s en de andere cursisten, collega’s binnen de stichting. Bedankt meiden!

Een onderdeel van de studiereis naar Canterbury was ook een schoolbezoek, maar daar blog ik wellicht nog een andere keer over.

De cursus hebben wij gevolgd bij Pilgrims English Language Courses. Deze blog is op geen enkele manier gesponsord. 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *