Dit schooljaar besteden wij als team extra aandacht aan de inhoud van onze Engelse lessen. Onze eerste bijeenkomst ging over Engels praten in de les. Als leerkrachten spreken wij tijdens de les Engels zelf ook Engels, maar het blijft soms zo moeilijk om dit echt de hele les vol te houden. Sommige dingen lijken soms gewoon te lastig om in het Engels uit te leggen aan kinderen. Ook is het een uitdaging om de leerlingen Engels te laten praten en ze niet terug te laten vallen in het Nederlands. Lauren Salomons van Spelen met Engels ging met ons aan de slag en ik ging zeer geïnspireerd naar huis. Let’s speak English!

Tijdens deze eerste van drie studiemiddagen gingen we naast theoretisch ook praktisch aan de slag. Zo kregen we tips voor Classroom English. De zinnen voor d leerkrachten die we hierbij aangeboden kregen, waren niet echt nieuw, maar het stukje voor de leerlingen wel. Lauren had hierbij een goede manier om dit aan te pakken. Ze durfde hierbij zelfs de garantie ‘niet goed, geld terug’ te geven. Dit stukje mag ik, jammer genoeg, maar erg begrijpelijk, niet online delen. Gezien de grote hoeveelheid mooie materialen en lesideeën die ze zelf op haar site deelt, heeft ze groot gelijk dat ze bepaalde dingen exclusief houdt voor haar workshops en studiedagen.

Lauren vertelde ons ook over fillers. Een andere manier om leerlingen in aanraking te laten komen met Engels en ze het gevoel te geven dat ze goed bezig zijn met Engels praten. Ze gaf ons een lijstje met voorbeelden hiervan en liet ons hiermee oefenen. Mooi om te zien hoe je met weinig zeggen toch goed Engels sprekend over lijkt te komen.

De spelletjes die we deze studiemiddag speelden, gaven ook goede ideeën om leerlingen meer Engels te laten spreken. We speelden onder andere een kennismakingsspel waarbij we een Engels woord bij onze naam moesten verzinnen. Dit mocht van alles zijn, maar toch… De I is dan best lastig. Verder speelden we een omschrijvingsspel met kaarten met afbeeldingen. Omschrijven alleen was voor mijn collega en mij vrij lastig, want al snel deden mimiek en lichaamstaal goed mee om de woorden te verduidelijken. Een tip die ik zeker meeneem is dat het altijd handig is om kaarten te kopen waar alleen maar afbeeldingen op staan. Voor dit soort opdrachten zijn die ideaal.

Al met al een fijne studiemiddag waaruit ik veel mee kan nemen naar mijn eigen lessen. Nu dus in de praktijk brengen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de leerlingen. Mijn Engelse sjaal gaat vrijdag weer om en dan: Let’s speak English!

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *