Recensie: Wat leeft er op het wad?

Recensie door juf Ivette
Hoewel ik in het oosten van het land woon, tegen de Duitse grens, probeer ik elke schoolvakantie wel een keer naar het strand te gaan. Het liefst met een (of meerdere) overnachting(en), zodat ik lekker lang uit kan waaien. Het boek Wat leeft er op het wad? wilde ik dan ook heel graag lezen en recenseren. Ik kan urenlang langs de vloedlijn en door de duinen wandelen, dan kom je allerlei dieren tegen. Erg leuk dat ik nu door dit boek wat meer weet van dit prachtige stuk natuur.

Korte samenvatting

Een oneindig verre horizon, het ritme van ruisende golven, een fris briesje en de zilte geur van de zee – zo beleven wij mensen het Waddengebied.

Maar ook dieren kunnen dit natuurlandschap waarderen. Boven en onder water, bij de vloedlijn, in de duinen en in de lucht: overal wemelt het van de unieke wezens.

Met dit uitbundige en levensecht geïllustreerde prentenboek leer je heel verschillende waddenbewoners kennen in hun leefgebieden: van de kreeft tot de bruinvis en van de strandloper tot de zeearend. Vele van hen kun je bij een wandeling op het strand of de wadden spotten. Hoe en waar? Ook dat ontdek je in dit boek!

Bekijk alvast het inkijkexemplaar

Wat vind ik van het boek?

Op de kaft van het boek Wat leeft er op het wad? is gelijk al ontzettend veel te zien. Van zeehonden tot meeuwen en van vlinders tot schapen, zelfs een krab ontbreekt niet op de kaft. Dit nodigt gelijk uit om het boek open te slaan, want ik wil graag ontdekken welke dieren nog meer in dit boek voorkomen. Het boek is geschreven door Ilka Sokolowski en de illustraties zijn gemaakt door Janine Czichy.

Als je het boek openslaat, dan zie je allereerst de inhoudsopgave. Hier ontdek je dat het boek is opgedeeld in verschillende leefgebieden. Het boek begint met een stuk informatie over de Waddenzee. Hier wordt onder andere omschreven wat de Waddenzee precies is, maar ook de getijden worden bijvoorbeeld uitgelegd. Het hoofdstuk daarna heet ‘in wind en golven’ en gaat over verschillende vogels. Ook in het aansluitende hoofdstuk ‘bij de vloedlijn’ komen allerlei vogels aan bod. Hier heb ik bijvoorbeeld geleerd wat een ‘drieteenstrandloper’ is. Al vaak gezien, maar nooit geweten dat dit grappige beestje zo heet. Het is een van de kleinste vogels op het wad en lijkt altijd haast te hebben, loopt met vlotte trippelpasjes langs de vloedlijn heen en weer. Het leefgebied op de zeebodem mag in het boek Wat leeft er op het wad? natuurlijk absoluut niet ontbreken, dit hoofdstuk gaat onder andere over weekdieren, garnalen en de zeester. Dan volgt het hoofdstuk ‘tussen zee en strand’ en aansluitend gaat het over de ‘onderwaterwereld’. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan verschillende vissoorten en kwallen. De duinen en zoutmoerassen worden als afsluiting uitgebreid besproken en tot slot komen de slakken, kevers en vlinders ook nog aan bod.

De vormgeving van dit boek is fantastisch. Wat heel prettig is aan dit boek, is dat er per twee bladzijden steeds één diersoort wordt beschreven. Hierdoor blijft het overzichtelijk. Alles is voorzien van prachtige, kleurrijke illustraties. Deze illustraties vormen per dier één groot geheel over de twee bladzijdes. Het is echt ongelofelijk knap hoe realistisch alle dieren en natuurverschijningen in dit boek zijn weergegeven. Het kleurgebruik is zacht en natuurlijk, waardoor het soms net foto’s lijken. Ik heb het boek nu al een paar keer doorgebladerd en verschillende stukken gelezen, maar ik weet zeker dat ik de helft nog niet eens gezien heb.

Er staat ontzettend veel tekst in het boek, maar door de juiste opmaak is dit zeker niet overweldigend. De informatie is zeer toegankelijk. Alles wordt duidelijk uitgelegd en bevatte zelfs voor mij nieuwe informatie. Per dier staat er ook steeds een observatietip, erg leuk om vervolgens zelf op ontdekking te gaan. Dit is geen boek om in z’n geheel voor te lezen, uit dit boek moet je steeds weer nieuwe onderdelen pakken. Het boek is ook goed in te zetten in kleine groepjes, omdat het vooral een informatief boek is en niet zozeer een prentenboek met een verhaal. Kinderen kunnen dan alles nog beter zien.

Op de allerlaatste bladzijde van Wat leeft er op het wad? staan nuttige adressen, voor wie nog niet genoeg heeft gekregen van het wad. Ook staan daar goede adviezen voor wie het wad gaat bezoeken. Ik heb het boek al eens meegenomen naar Ameland en naar het puntje van Friesland, maar ik weet heel zeker dat dit boek nog veel vaker mee op avontuur gaat in mijn koffer.

Het boek aanschaffen

Bestel het boek bij Libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het bij bol.com via onderstaande afbeelding.

Dit bericht bevat affiliate links.