Kunst met katten – Ruth Brown

Recensie van juf Ivette
Ook ik maak deel uit van het leesteam van juf Inger. Ik ben juf Ivette, leerkracht van groep 2/3 en daarnaast onderbouwcoördinator en leesspecialist. Ik ben gek op lezen en heb thuis een hele grote kast vol (voornamelijk) prentenboeken. Ik vind het niet alleen leuk om zelf voor te lezen in mijn klas, maar geef mijn collega’s ook graag boeken- en leespleziertips. Ik vind het dan ook erg tof om in het leesteam van juf Inger te zitten.
Vandaag mag ik het met jullie hebben over het prentenboek ‘Kunst met katten’ van Ruth Brown (Uitgeverij De Vier Windstreken).

Kunst met katten – Het verhaal

Als Tom met zijn oma naar het museum gaat, glipt hij een zijkamertje in en komt in een heel bijzondere tentoonstelling terecht…
Geïnspireerd door beroemde kunstenaars creëerde Ruth Brown op speelse en humoristische wijze haar eigen meesterwerken.
In een prentenboek waarin katten de hoofdrol spelen, worden kinderen – en volwassenen – meegevoerd in de betoverende wereld van de kunst.

Nu al nieuwsgierig geworden? Bekijk dan het inkijkexemplaar.

Kunst met katten – Wat vindt juf Ivette van het boek?

Kunst met katten is humoristisch, leerzaam en verrassend prentenboek! Het verhaal gaat over een jongen, zijn naam is Tom, en zijn oma. Tom en zijn oma gaan samen naar een museum. Tom glipt stiekem een andere zaal in en komt terecht in een zaal waar katten de hoofdrol spelen in de schilderijen.
De namen van de katten op de schilderijen zijn een verwijzing naar een kunstenaar. Zo komen onder andere Piet Mondriaan (‘Zwart-witte koekat) en Vincent van Gogh (‘oftewel: ‘ruige roodhaar’) in het boek voor. Kat Vincent mist ook nog een stuk van zijn oor. Elke kat loopt mee naar het volgende schilderij, waardoor Tom na een tijdje veel katten achter zich aan heeft lopen. Je leert als lezer daardoor meteen verschillende kunstenaars en hun kunststijlen kennen. Wel had ik verwacht dat het boek hier meer op in zou gaan, dat is helaas niet zo. De hoeveelheid tekst per pagina is prettig en het lettertype is erg fijn. De illustratiestijl spreekt mij minder aan, maar past wel goed bij het genre.

Ik denk dat dit prentenboek meer geschikt is voor oudere kinderen, omdat het kleuters minder aanspreekt. Het is ook goed te gebruiken bij een kunstthema, omdat je gelijk verschillende kunstenaars leert kennen. Het is knap hoe elke kat op een andere, passende manier in het schilderij verwerkt is. Hier kun je natuurlijk ook goed verwerkingsopdrachten bij bedenken. Zo kun je (oudere) kinderen op zoek laten gaan naar meer achtergrondinformatie over de kunstenaar en/of het kunstwerk van hun lievelingskat uit het boek. Of je laat kinderen hun eigen lievelingsdier verwerken in een zelfgekozen schilderij.

Het boek kreeg ik opgestuurd door uitgeverij De Vier Windstreken. Hartelijk dank!