Tijdvakken kwartetspel – Review en winactie

Een aantal weken geleden ontving ik van een Kwartetwinkel.nl een bericht met de vraag of ik het tijdvakken kwartetspel wilde ontvangen en uitproberen. Hier zei ik, natuurlijk, geen nee tegen en zo ontving ik een paar dagen later dit spel in mijn brievenbus. Het leek me een interessant en leerzaam spel en tof materiaal ontvangen voor mijn klas vind ik altijd fijn.

Tijdvakken kwartetspel – Wat is het?

Geschiedenis komt tot leven met het Tien Tijdvakken Kwartetspel. De vensters uit de Canon van de Nederlandse geschiedenis leveren de beelden en de verhalen. Het spel zorgt ervoor dat je leerlingen de tijdvakken onthouden en weten welk venster bij welk tijdvak hoort. Eenvoudig te gebruiken in de les en het sluit aan bij elke lesmethode.

Wil je meer weten of hoe de keuzes voor dit spel gemaakt zijn? Op de website van kwartetwinkel kun je daar meer over lezen in een interessante blog.

Tijdvakken kwartetspel – Wat vind ik van het spel?

Wat een onwijs leerzaam spel is dit! Ik heb echt nieuwe dingen geleerd over tijdvakken uit de Nederlandse geschiedenis. En daarnaast is het dus ook gewoon heel erg leuk om te spelen. Zelf heb ik het spel thuis gespeeld met familieleden en we werden er erg fanatiek van. Omdat voor ons niet alles bekend was op de afbeeldingen zijn we gaan zoeken naar meer informatie. Dit zie ik bij de leerlingen nog niet zo snel gebeuren, maar dan kun je als leerkracht natuurlijk stimuleren.

Zelf heb ik dit spel alleen nog maar gespeeld als kwartetspel, maar er is veel meer mee mogelijk. Zo kun je via de site van Kwartetwinkel een pdf aanvragen met activerende werkvormen. Het spel raad de kaart uit dit bestand lijkt me tof om te spelen met mijn klas en ook de mogelijkheid om zelf een kwartet te maken met een format wat aansluit bij het echte kwartet is leuk.

Mocht je nou nog meer ideeën willen? Bekijk dan de post van meester Rick op Instagram. Zo liet hij de leerlingen bij ieder tijdvak zoveel mogelijk informatie opschrijven met behulp van de werkvorm placemat. Echt de moeite waard om te zien en lezen.

Sinds dit schooljaar werken wij op school met een methode voor wereldoriëntatie geïntegreerd en ik zie dit kwartetspel als een mooie aanvulling om de leerlingen net iets meer te leren over de verschillende tijdvakken en er zo voor te zorgen dat ze er meer over onthouden. Blij met dit spel voor mijn klas, maar stiekem wil ik nog wel één of twee exemplaren extra.

Tijdvakken kwartetspel – Winactie

Die twee extra kwartetspellen voor mijn klas heb ik helaas niet, maar ik mag van Kwartetwinkel.nl wel twee kwartetspellen weggeven middels een winactie.

Wil jij winnen? Reageer dan voor 24 oktober 19:00 uur op mijn website, Instagram of Facebook onder de post over deze winactie dat je kans wilt maken op één van de twee kwartetten. Natuurlijk stellen we het verschrikkelijk op prijs als je zowel mijn accounts op Social Media als die van kwartetwinkel.nl volgt.