Ieder jaar zie ik rond deze periode de berichten verschijnen waarin leerkrachten van groep 5, 6, 7 en 8 tips vragen voor het vieren van het sinterklaasfeest in de bovenbouw. Dit jaar moeten er in mijn klas tweeëndertig surprises uitgepakt worden en tweeëndertig gedichten worden voorgelezen. Dit kost tijd. Dat is geen probleem, maar het is wel fijn als iedereen zijn/haar aandacht bij het feest kan houden en het gezellig blijft. Mijn ervaring is dat dit niet voor iedereen even makkelijk is. Luisteren, stil zitten, je concentreren op wat de ander zegt. We vragen ook best wel wat van onze leerlingen op zo’n bijzondere dag. Daarom wil ik graag delen wat voor mij en mijn groepen fijn heeft gewerkt om er een tof sinterklaasfeest in de bovenbouw van te maken.

Tentoonstelling met surprises

Op andere scholen had ik al eerder gezien dat de surprises een paar dagen voor 5 december mee naar school werden genomen en dat er dan een prachtige tentoonstelling was. Vorig schooljaar hebben wij dit op school ook gedaan en dit is goed bevallen. Op die manier is er al voorafgaand aan het feest in de klas voldoende tijd om de surprises te bewonderen. Leerlingen, en soms ook ouders, doen er toch ontzettend hun best op en hier wil ik als leerkracht wel de nodige aandacht aan geven. De leerlingen kunnen nu al eerder elkaars kunstwerken bewonderen en zo kost dit op de dag zelf wat minder tijd. Het enige wat wat lastig kan zijn, is zorgen dat er voldoende ruimte is om de surprises neer te zetten. Deze organisatie kost wel weer wat tijd voor jou als leerkracht.

Lees ook: Aftellen tot 5 december

Elfjes en naamdichten

Het voorlezen van de gedichten kost toch ook echt wel tijd en mijn ervaring is dat de langste gedichten vaak gemaakt zijn met internetinspiratie. Twee jaar geleden heb ik daarom mijn leerlingen geprobeerd te stimuleren tot het maken van een naamdicht of een elfje. De leerlingen mochten zelf kiezen wat voor soort gedicht ze wilden schrijven voor hun klasgenoot, maar de naamdichten en elfjes waren voor mijn gevoel wel de meest persoonlijke gedichten die dag. Dat vond ik eigenlijk nog veel fijner naast dat ze korter waren. Een voorbeeld van een naamdicht voor een meisje dat Sanne heet zou onderstaand naamdicht kunnen zijn.

Stoere dame
Altijd vrolijk
Net handschrift
Niet saai
Eerlijk

Wie mag er een surprise uitpakken?

Voor het kiezen van de leerling die zijn suprise uit mag pakken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de Sinterklaas namenkiezer of een gewone namenkiezer. Loten door alle namen op een briefje te schrijven en gewoon te grabbelen kan natuurlijk ook en misschien zelfs wel ouderwets leuk.
Verder is het leuk om de klas in een aantal een aantal groepen te verdelen en een dobbelspel te spelen. Op de site van juf Judith staat een leuk idee en daar zijn meer lesideeën te vinden voor het sinterklaasfeest in de bovenbouw die je in die periode zou kunnen uitvoeren.

Op de site van Prowise is ook een dobbelspel te vinden of een surprise assistent als je geen spel wilt spelen met je klas of je verandert één van de opdrachten uit het spel van Prowise of juf Judith in een opdracht die te vinden is bij Kleuterklasse. Opdracht 6 lijkt me onwijs grappig om te zien!

Met deze ideeën hoop ik dit jaar een ontzettend gezellig sinterklaasfeest in de bovenbouw te vieren met mijn groep 7/8. Afwisselend met wat spelletjes, maar vooral met voldoende aandacht voor de surprises en gedichten die hopelijk echt passen bij degene die het krijgt.

Afbeelding: Designed by Macrovector
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *