Recensie: Kalle en het oerwoudgoed

Tussen alle thematitels was dit boek voor mij het meest onbekend. Kalle en het oerwoudgoud valt wel op tussen alle andere thematitels qua kaft en verhaal. Dit boek oogt als een soort graphic novel, maar dat is het niet. In de serie over Kalle is dit het derde boek en dan is het altijd even afwachten of je het boek goed alleen kunt lezen of dat je de hele serie moet volgen. Daar was ik dus vooral benieuwd naar.

Lees alle blogs, lesideeën en boekrecensies voor de Kinderboekenweek 2022 via deze link.

Korte samenvatting

In dit derde deel van de stoere serie Kalle-boeken duikt onze held op in Suriname. Hij is er samen met zijn moeder om zijn ‘stomme zus’ op te zoeken die stage in een ziekenhuis loopt. Kalles moeder heeft voor haar kinderen een jungletocht georganiseerd, zodat zij zelf lekker aan het zwembad kan liggen met een cocktail. Terwijl zijn zus giechelend met de gids een speciale rondleiding in een marrondorpje krijgt, vlucht Kalle voor een reuzenspin en heeft vervolgens in het oerwoud een verrassende ontmoeting met een oude bekende. En dat is niet de enige oude bekende die opduikt…

Lees alvast hoofdstuk 1 in het inkijkexemplaar.

Wat vind ik van het boek?

Kalle en het oerwoudgoud is gewoon echt geen boek voor mij. Gelukkig is het boek ook niet voor volwassenen geschreven dus dat is helemaal niet erg. Het is, vind ik, te gek qua gebeurtenissen en ik vond het wat lastig om te lezen. Ik kan me voorstellen dat kinderen hier veel minder last van hebben en alleen maar genieten van het bizarre avontuur in Suriname.

Het verhaal was waarschijnlijk al een stuk prettiger leesbaar geweest als er minder gebruik gemaakt werd van alle winkelnamen. Een supermarkt, drogist of andere winkel hoeft wat mij betreft echt niet bij naam genoemd te worden in een boek. Op een gegeven moment voelt het zelfs een beetje alsof het boek een soort reclame aan het maken was. Zonder winkelnamen is het boek ook tijdlozer. Als de Blokker nu failliet gaat, snappen kinderen over een aantal jaar echt niet meer wat voor soort winkel dat was.

De lengte van de hoofdstukken en het lettertype zorgen er wel voor dat kinderen dit boek makkelijk kunnen lezen. Elke avond of leesles een hoofdstuk moet lukken. De illustraties van Shamrock vond ik wel vrij sterk. Zeker die van de slang met de uitpuilende ogen zal zorgen voor wat gelach tijdens het lezen.

Kalle en het oerwoudgoed zorgt er wel voor dat de lijst met thematitels echt een diversiteit aan boeken bevat. Voor iedereen staat er wel een geschikt boek op.

Het boek aanschaffen

Schaf het boek online aan via libris.nl en zorg dat het bedrag terechtkomt bij één van de deelnemende boekhandels.