Recensie: Het meer dat verdwijnt

Recensie van juf Ivette
Op onze school ben ik de leescoördinator en ik wil graag dat kinderen met zoveel mogelijk verschillende boeken in aanraking komen. Ik wilde daarom heel graag het prentenboek Het meer dat verdwijnt lezen. Ook prentenboeken kunnen gerust nog in hogere groepen worden gebruikt. Of dat bij dit boek ook het geval is? Ik kom hier later op terug…

Korte samenvatting

Het meer dat verdwijnt gaat over opa en Meara. Opa woont met zijn otter Cara bij het Loughareema-meer. Maar dit is geen gewoon meer, want dit meer kan zomaar van de een op de andere dag verdwenen zijn. Meara wil graag weten hoe dit kan en opa vertelt het ene na het andere mysterieuze verhaal. Zo zegt hij voorbeeld dat de schapen in het meer gaan zwemmen om af te koelen, maar dat de wol dan al het water uit het meer slurpt. Meara geloof er allemaal niets van. Toch komt ze uiteindelijk achter de waarheid. Of is er toch iets anders? Het prentenboek sluit af met twee informatieve bladzijdes én een nawoord van de auteur. Het meer bestaat namelijk echt en de auteur is vlakbij dit meer opgegroeid.

Bekijk het boek alvast hier.

Wat vind ik van het boek?

De vormgeving van Het meer dat verdwijnt is heel erg mooi. De illustraties zijn realistisch en helder van kleur. Er is zoveel te zien, dat je voor elke bladzijde echt even de tijd moet nemen. Mijn favoriet is de dubbele bladzijde met de schapen vol water, wat een koddig gezicht al die volgezogen schapen. Ook de illustratie over de nacht bij het meer is geweldig van kleur. De grootte en lengte van de tekst is precies goed voor een prentenboek en het is niet te moeilijk voor kleuters. Maar, zoals ik in de inleiding al schreef.. is dit boek ook geschikte voor oudere leerlingen? Ik vind van wel! Zeker omdat de laatste pagina’s informatief zijn én het prentenboek over een bestaand natuurverschijnsel gaat. Ik zou de oudere leerlingen voorlezen uit dit boek en daarna op onderzoek laten gaan: waardoor verdwijnt het Loughareema-meer soms? En zijn er meer meren die regelmatig verdwijnen? Een perfect boek voor zowel jonge als oudere leerlingen!

Het boek aanschaffen

Bestel het boek bij Libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het bij bol.com via onderstaande afbeelding.

De boeken kreeg ik opgestuurd door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Hartelijk dank!