Recensie: De klimmende wielrenner

Bij veel boeken die ik recenseer ben ik al bekend met de schrijver en/of de boekenserie. Nu ontving ik mijn mailbox echter informatie over een boek uit een serie waar ik nog niet eerder over had gehoord. Jammer, want na het lezen van De klimmende wielrenner wil ik ook echt het vorige deel, De voetballende ballerina, lezen. Henriët Koornberg-Spronk kan met de serie FRNZ4EVER zeker kinderen laten genieten van hoe leuk het is om te lezen.

De flaptekst

Fabio is elf jaar en gek op wielrennen. Hij droomt ervan ooit mee te doen aan de Tour de France en de gele trui te winnen. Maar als zijn trainer vraagt of Fabio meegaat op trainingskamp in Oostenrijk, zakt de moed hem in de schoenen: hoe moet hij dat ooit betalen? En is hij daar wel fit genoeg voor? Gelukkig weten zijn beste vrienden Marit, Carlijn en Esmée raad!

Eerder verscheen in deze serie het boek De voetballende ballerina en in april zal De duikende volleybalster verschijnen.

Wat vind ik van het boek?

Een boek over sport dat me leuk leek voor jongens. Dat was het eerste wat ik dacht toen ik het boek zag en de flaptekst las. Dat Fabio drie vriendinnen heeft, gaf me een beetje het idee dat het misschien niet zo’n jongensboek was als dat ik dacht. Naarmate ik meer las, bleek dit idee juist. Ik heb het boek in mijn klas echter al gepromoot en zowel meisjes als jongens hopen dat ze het mogen lezen, zodra mijn recensie geschreven is. Ik kan ze dus binnenkort blij maken. Groep 7/8 wil dit boek graag lezen.

Wat ik erg knap vind van de schrijfster is dat ze een heftig onderwerp, een eetstoornis bij jongens, op deze manier beschrijft. Het is vrij onbekend dat ook jongens eetstoornissen kunnen hebben en ik denk dat het goed is dat hier nu een boek over verschenen is. Gewoon een tof verhaal dat fijn leest, maar er meteen voor zorgt dat kinderen beseffen dat dit dus kan gebeuren. Ik had echter bij het lezen van de flaptekst compleet niet door dat een eetstoornis zo’n grote rol zou spelen in het boek. Dit had wat mij betreft best duidelijker gemeld mogen worden.
Ten eerste omdat je als ouder of leerkracht dan weet dat dit niet zomaar een sportboek is en ten tweede omdat het juist heel goed is dat dit onderwerp wordt behandeld en dat mag best bekend zijn.

De klimmende wielrenner is wat mij betreft een aanrader voor kinderen van 10, 11 en 12 jaar oud. Het gaat over leerlingen op de basisschool dus in de brugklas vinden kinderen dat waarschijnlijk minder interessant. Vanwege het toch wat heftige onderwerp zou ik het niet snel aanraden aan jongere kinderen.

Lesideeën voor de bovenbouw
Taal

Bedenk zelf nog meer titels voor deze boekenserie. We hebben al: de voetballende ballerina, de klimmende wielrenner en de duikende volleybalster. Wat zijn nog meer leuke combinaties? De … basketballer, de … zwemmer, de schakende … etc.

Sociaal-emotioneel

Als je dit boek met je klas leest, moet je wel aandacht besteden aan de eetstoornis die Fabio ontwikkelt. Hou zouden kinderen elkaar kunnen helpen als ze denken dat een vriend/vriendin/klasgenoot slecht eet? Wat moeten ze doen? Hoe vinden de kinderen dat de vriendinnen van Fabio het hebben aangepakt?

Boek aanschaffen

Natuurlijk kun je dit boek het beste halen bij je lokale (kinder)boekwinkel, maar anders is het ook online te bestellen.

Dit bericht bevat affiliate links.