Recensie: De Kabaalbende – Stoute Streken

Een tijdje geleden kreeg ik de vraag of ik mee wilde doen aan de bloggerstour voor het nieuwste boek van Levina van Teunenbroek. Geen prentenboek dit keer, maar De Kabaalbende – Stoute Streken is juist voor de middenbouw. Vol enthousiasme meldde ik me aan voor de bloggerstour! De ridder zonder billen en de andere delen kan ik bijna vertellen in plaats van voorlezen, want de boeken spreken mijn kinderen ontzettend aan. Ik was daarom zeer nieuwsgierig naar dit boek voor oudere kinderen. Hopelijk blijf ik de komende jaren boeken van Levina hier in thuis tegenkomen en worden ze lekker (voor)gelezen.

Het verhaal

Op een dag rijden de kleurrijke Frietje en haar ouders in een knalgele gedeukte bus het oersaaie stadje Braverick binnen. De Bravericken weten niet wat ze zien. Al jaren volgen zij keurig de strenge regels van burgemeester Pietlut. Herrie is verboden, net zoals spelen en knoeien, en eigenlijk alles wat leuk is. Frietje en haar ouders houden echter van feest, spelletjes en vrolijkheid.

Frietje maakt al snel nieuwe vriendjes op school, en samen bedenken ze een stout plan om de stadsbewoners weer wat plezier te bezorgen in hun leven. De Kabaalbende is geboren!

Lees alvast de hoofdstuk 1 en 2 in het inkijkexemplaar.

Wat vind ik van het boek?
stoute streken

Wat heeft Levina van Teunenbroek weer een tof verhaal geschreven! Hier in huis zijn we, met name de peuter van 3, fan van De ridder zonder billen, maar vanaf nu willen we ook meer van De Kabaalbende. Stoute Streken is niet alleen een geweldig leuk verhaal om (voor) te lezen, maar daarnaast een genot op het gebied van taal. Zoetezoutjeszeg! Wat heb ik genoten van de heerlijke uitdrukkingen, de namen die gebruikt zijn voor de personages en de paarse woorden die lekker opvallen.

Het eerste hoofdstuk trekt je meteen Braverick in en je wil dit stadje niet meer verlaten. De illustraties van Charlotte Bruijn brengen het stadje nog meer tot leven en ook hierin zijn de paarse accenten een tof detail.

Het avontuur van Frietje en haar ouders en hun speelgoedwinkel ‘Stoute Streken’ laat je allerlei emoties beleven tijdens het lezen. Ik heb met veel plezier gelezen over de stempelkaart, was verbaasd over de transformatie die juffrouw Klepgraag doormaakt in dit boek, kreeg een hekel aan Hugo Klikzuur en was vaak erg nieuwsgierig naar wat er voor kabaal er nou weer zou komen.

Het boek aanschaffen

Bestel het boek bij Libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het bij bol.com via onderstaande afbeelding.

Het boek kreeg ik opgestuurd door uitgeverij Van Holkema & Warendorf via De Leukste Kinderboeken. Hartelijk dank!