Recensie: Met autisme valt goed te leren

Recensie van juf Chantal
Namens juf Inger mocht ik het boek “Met autisme valt goed te leren” van Rob Broersen lezen. Aangezien ik geen snelle lezer ben heeft het even geduurd voor ik het boek uit had, toch is het een boek dat goed leesbaar is en lekker vlot weg leest.

De inhoud van het boek

De schrijver noemt het boek “Hét handboek over ASS in regulier en speciaal onderwijs”.

Natuurlijk wil je als ouders dat je kind met plezier naar school gaat. Maar dat is niet altijd vanzelfsprekend als je kind een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) heeft.

Met autisme valt goed te leren is een actueel handboek dat ouders en leerkrachten helpt om schoolgaande kinderen met ASS te begeleiden. Wat kun je doen als het kind moeite heeft met plannen, emotioneel jonger is dan de rest van de klas of zelfs gepest wordt? Hoe voorkom je dat een kind met ASS thuis komt te zitten? 

Praktische tips en concrete voorbeelden maken dit boek onmisbaar voor ouders, docenten en begeleiders van autisme. Met speciale aandacht voor de overgang van basis- naar middelbare school, de Wet Passend Onderwijs en thuiszitters.

De inhoudsopgave en drie hoofdstukken zijn alvast te lezen in het inkijkexemplaar.

Wat vindt juf Chantal van het boek?

Als moeder met een jongetje, 9 jaar, met een autisme spectrum stoornis, wilde ik dit boek graag lezen. Ook om zo de nodige handvatten te bieden aan de school. Bij het lezen van het boek had ik regelmatig “Oh ja” of “Oh zit dat zo” of “Eigenlijk wist ik dit wel” momenten. Dit maakte het boek confronterend, maar vooral een eye-opener

Het boek begint met algemene informatie over autisme spectrum stoornissen, dit is geschreven in heel begrijpelijke taal wat het boek meteen al heel anders maakt dan de andere boeken die ik heb gelezen over autisme. Hierna volgt een stukje over de theorieën over autisme. Vooral het stuk over overprikkeling was voor mij (en mijn man) een stuk waarbij we even moesten slikken omdat het zo ontzettend herkenbaar was voor ons. Ook de co-morbiditeit (meerdere diagnoses) worden besproken en daaropvolgend de gedragsuitingen. Wat daarvan steeds in mijn hoofd blijft dat de gedragingen geen keuzes zijn, maar onmacht. Hoe frustrerend ook voor de buitenwereld, een kind kiest er niet voor om boos te worden, maar het is complete onmacht. Hoe je daar mee om kunt gaan staat duidelijk en op verschillende manieren beschreven. De Wet op passend onderwijs, regulier en speciaal onderwijs komt ook aan de orde. Al met al een boek dat, als je het aan mij vraagt, écht een handboek is. Het is makkelijk te lezen doordat het fijn en eenvoudig geschreven is. Daarnaast staat het vol met praktische voorbeelden. 

Ik heb het boek, nadat ik het heb gelezen, aan de leerkrachten van mijn zoon gegeven. Ook zij vinden het een verhelderend boek.

Het boek aanschaffen

Dit bericht bevat affiliate links.

De boeken kreeg ik opgestuurd door Kosmos Uitgevers. Hartelijk dank!

Share Button