Tijdens mijn speurtocht naar ideeën voor de Kinderboekenweek 2020 kwam ik op de site van De Schoolschrijver. Een schrijver in de klas kunnen halen, lijkt me sowieso geweldig tijdens de Kinderboekenweek. Helaas is het budget hiervoor lang niet altijd aanwezig, maar met het maandprogramma van De Schoolschrijver heb je een goedkoper alternatief om toch schrijvers, digitaal, in de klas uit te nodigen. En is er wel meer budget dan kan in de laatste les de schrijver écht een bezoek brengen aan de klas! Daarnaast zijn de lessen echt gericht op het schrijven van een verhaal en kun je ze op dit doel de stellessen van de taalmethode laten vervangen.

De schoolschrijver – Inhoud maandprogramma

De Schoolschrijver heeft meerdere maandprogramma’s. Deze zijn voornamelijk voor de hogere groepen, maar in het schooljaar 2020-2021 verschijnt er ook een programma voor groep 3/4.

Voor de kinderboekenweek is er een maandprogramma voor groep 5/6 en een programma voor groep 7/8.

Voor groep 5-6
In de middenbouw wordt het verschil tussen fictie en non-fictie voelbaar met inspirerende voorbeelden van Schoolschrijvers Bibi Dumon Tak, Fred Diks en Li Lefebure. Ze vertellen hoe zij de werkelijkheid gebruiken in hun boeken en hoe je deze als lezer kunt herkennen. De leerlingen leren hoe ze feiten tot leven kunnen brengen, heel geloofwaardig of met een scheutje fantasie.

Voor groep 7-8
Schoolschrijvers Janny van der Molen, Marc ter Horst en Lysette van Geel nemen de leerlingen mee in het proces van het schrijven van een waargebeurd verhaal. Daarbij geven zij veel tips over hoe je een non-fictie tekst aantrekkelijk maakt voor de lezer. Leerlingen vormen een kritische leesblik en ontdekken dat je niet alles wat je leest zomaar voor waar kunt aannemen.

Lees ook: Boekenleggers ‘En toen?’

Het maandprogramma – Wat vind ik van de proefles uit het maandprogramma ‘Schrijfgeheimen’?

Wat me meteen opvalt aan de proefles is de aantrekkelijkheid van het introductiefilmpje. Je aandacht wordt naar het filmpje gezogen en je wilt weten wat er gaat gebeuren. Gideon Samson begint dan te vertellen over hoe hij op ideeën komt voor zijn verhalen. Ik merkte dat ik ook zelf meteen na ging denken over alledaagse situaties die een gek kenmerk hadden en waar ik mee aan de slag zou kunnen gaan voor een verhaal.

De les vraagt weinig voorbereiding, maar voorbereiden is wel handig. Zo weet je wat je kunt verwachten in de werkbladen en de digibordles. De handleiding geeft goede richtlijnen aan qua tijdsplanning. Mijn ervaring is echter dat dit vaak toch groepsafhankelijk is. Hoe enthousiast zijn ze? Komt er veel initiatief vanuit de leerlingen? Ben jij vooral als leerkracht aan het woord? Een les kan zomaar langer duren de 35 minuten die gepland staan. De Schoolschrijver zelf geeft aan dat de meeste leerkrachten een uur per les inplannen.

De digibordles is interactief – je kunt de antwoorden van de leerlingen in de les typen. Er wordt echt gevraagd naar wat er verteld is en dit zorgt voor een hogere betrokkenheid. De afwisseling in de dia’s vind ik zelf goed bedacht. Hierdoor wordt het niet saai. Ook zorgen de felle kleuren er wel voor dat alles goed opvalt en dat je aandacht naar het digibord getrokken wordt.

Het werkblad bij de proefles is één pagina, maar zet de leerlingen wel echt aan het werk naar aanleiding van de digibordles. Het sluit echt goed aan en is aantrekkelijk, maar niet overdreven, vormgegeven. Ik hou daar wel van.

Door de proefles van De Schoolschrijver ben ik zeker geïnteresseerd geraakt in het complete maandprogramma. Wil jij zelf de proefles uitproberen? Ga dan naar aanvragen proefles De Schoolschrijver. Alvast veel plezier!

Alle berichten op jufinger.nl over de Kinderboekenweek 2020 vind je hier.

Dit is gesponsord bericht. De inhoud van de review is geschreven door eigen ervaringen van juf Inger.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *