Recensie: De duikende volleybalster

Helaas heb ik het eerste deel in de serie FRNZ4EVER niet gelezen, maar deel 2, De klimmende wielrenner, over Fabio las ik wel en daarom wist ik zeker dat ik De duikende volleybalster ook moest lezen. In De klimmende wielrenner was ik erg onder de indruk van hoe de schrijfster in een vlot leesboek een heftig thema had kunnen verwerken. Dat boek ging over anorexia bij jongens en door het lezen van dat boek denk ik dat veel kinderen beter beseffen wat ze kunnen doen om iemand te helpen als ze zich morgen. In De duikende volleybalster zit ook een heftig thema verwerkt en ik vind het heel goed dat Henriët Koornberg-Spronk hierover een boek heeft durven schrijven.

Tekst op de achterflap

Carlijn zit al sinds haar achtste op volleybal en kan smashen als de beste. Eigenlijk zou ze ook graag op duikles willen. Haar ouders denken daar anders over: één hobby is genoeg. Bovendien hebben ze niet eens genoeg geld voor nieuwe volleybalschoenen. Dan krijgt Carlijn van haar trainer zomaar een splinternieuw paar. Carlijn weet niet wat ze daarvan moet vinden. Wat wil hij van haar? Gelukkig heeft ze altijd nog haar beste vrienden Martit, Fabio en Esmée!

Lees alvast een stukje in het inkijkexemplaar.

Wat vind ik van het boek?

Na het lezen van dit boek moest ik echt even bijkomen. Je weet als volwassene dat er mensen bestaan zoals de trainer van Carlijn, maar eigenlijk wil je niet dat het bestaat. Als leerkracht hoop ik echt dat leerlingen naar mij toe durven te komen als ze in een dergelijke situatie terecht zouden komen. Ik wil echter eigenlijk niet dat er een kans bestaat dat dit één van mijn leerlingen zou kunnen gebeuren. Terwijl ik deze recensie typ, voel ik dat ik boos word op de fictieve figuur uit een boek. Best goed geschreven dus!

In dit boek speelt Carlijn de hoofdrol. Zij is één van de drie meiden die samen met Fabio de vriendengroep FRNZ4EVER vormen. In het boek lees je meerdere keren fragmenten uit hun groepsapp. Dit maakt dat het boek goed aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep.

Het boek leest makkelijk, het taalgebruik had misschien iets lastiger gemogen, en tijdens het lezen leer je een beetje Italiaans. De vriendschap tussen de vier kinderen speelt echt een grote rol in het boek en laat zien hoe belangrijk het is om goede vrienden te hebben die je kunt vertrouwen.

De eerste paar hoofdstukken lijkt het een boek over een sportieve meid, maar al snel ontdek je dat de trainer dingen doet die niet horen. Het gedrag dat hij vertoont is duidelijk grensoverschrijdend en je begint je als lezer kwaad te maken dat een volwassene dit doet bij een meisje. Ook hoop je echt dat Carlijn het aan haar ouders vertelt, maar je begrijpt waarom dit zo lastig voor haar is. De dagboekfragmenten die Carlijn schrijft, las ik met een knoop in mijn maag. Het deed me echt iets. Gelukkig heeft ze haar vrienden en FRNZ4EVER laten elkaar niet in de steek.

Ik vind het een boek dat thuishoort in de boekenkast voor de bovenbouw van de basisschool of de onderbouw van voortgezet onderwijs. Zeker gezien de thematiek kunnen pubers dit boek nog goed lezen en is het niet te kinderachtig.

Lesideeën voor de bovenbouw
Taal

Bedenk zelf nog meer titels voor deze boekenserie. We hebben al: de voetballende ballerina, de klimmende wielrenner en de duikende volleybalster. Wat zijn nog meer leuke combinaties? De … basketballer, de … zwemmer, de schakende … etc.

Sociaal-emotioneel

Als je dit boek met je klas leest, moet je wel aandacht besteden aan het gedrag van de trainer. Hou zouden kinderen elkaar kunnen helpen als ze vermoeden dat een vriend/vriendin dit overkomt? Wat moeten ze doen? Wat had Carlijn volgens hen beter kunnen doen? Begrijpen ze waarom Carlijn niks zegt tegen haar ouders?

Het boek aanschaffen

Dit bericht bevat affiliate links.

Het boek kreeg ik opgestuurd door KokBoekencentrum.nl. Hartelijk dank! 

Share Button