ClassDojo in de klas
Al een aantal jaar maak ik gebruik van ClassDojo. In maart 2015 schreef ik daarom de blog Hoe ik werk met ClassDojo en deelde die op mijn site. Mijn werkwijze is echter ondertussen dusdanig veranderd dat ik het tijd vond om weer een blog te schrijven. Deze keer met de titel: ClassDojo in de klas.
Lees ook: Waarom ik gestopt ben met Classdojo in de klas (september 2018)
Op de school waar ik werkte toen ik ClassDojo ontdekte zijn we aan de slag gegaan met PBS, positive behavior support. Ik ben van baan gewisseld voordat we het traject volledig hadden doorlopen, maar heb er in die twee/drie jaar dat ik ermee mocht leren werken wel ontzettend veel geleerd. Het belangrijkste leermoment was voor mij toen het erover ging dat kinderen ook gedrag moeten leren. Soms gaan we er als leerkrachten vanuit dat kinderen het wel weten, zeker in de hogere groepen, maar dit is niet altijd zo. Dit kan komen omdat jij als leerkracht net andere gedragsverwachtingen hebt dan collega’s in de voorgaande schooljaren of omdat het kind het gedrag gewoon echt moeilijk vindt. Er zijn kinderen die moeite hebben met rekenen of spelling en andere met gedrag. Het gebruik van ClassDojo ben ik daar dan ook op aan gaan passen.
Maximaal vijf groene onderdelen
WIlde ik in het begin nog alles wat ik belangrijk vond punten geven met ClassDojo en vond ik het erg lastig om te kiezen, nu kies ik, samen met de klas, nog maar voor maximaal 5 gedragsverwachtingen waar groene punten mee verdiend kunnen worden. Hierbij kijken we naar onderdelen die klassikaal nog veel mis gaan. Zelf liep ik er tegenaan dat ik vond dat de kinderen hun stoelen beter konden aanschuiven en dat ik na de pauze te lang moest wachten om te kunnen beginnen. De kinderen hadden er last van dat ze bij het overleggen al snel te hard gingen praten en zij wilden daaraan werken. Op dit moment kan ‘zit goed snel klaar na de pauze’ vervangen worden door iets anders. Dit gaat namelijk een stuk beter sinds we daar met elkaar bewust aandacht aan hebben gegeven. Wat ik er wel bij moet zeggen is dat deze onderdelen dus niet alleen in ClassDojo meer aandacht krijgen, maar dat ik ze ook meer benoem. Voordat de kinderen buiten gaan spelen geef ik aan wat ik van hen verwacht na de pauze. Dit doe ik de ene keer door het zelf zeggen en de andere keer door het vragen. Hierbij wordt het zo verwoord dat het goede gedrag verteld wordt: Na de pauze loop ik rustig de klas in en pak mijn spullen voor het vak dat we dan gaan doen.
(Bijna) geen rode punten
PBS gaat om het belonen van goed gedrag. Fout gedrag wordt in eerste instantie genegeerd behalve als er iemand, letterlijk of figuurlijk, pijn aan overhoudt. Hard praten heeft dus geen gevolgen, maar juist dan krijgen kinderen die wel goed fluisteren of stil zijn een groen punt. Mijn ervaringen hiermee zijn positief. Het is even wennen, maar levert uiteindelijk heel veel op. De kinderen in mijn klas hebben tot nu toe alleen rode punten gekregen als ze hun huiswerk waren vergeten, omdat ze dit van elkaar ook echt niet accepteren.
Groepsdoel
Vorig jaar ben ik ClassDojo Euro’s gaan gebruiken. Als kinderen een tiental aan punten hadden bereikt konden ze hun punten inleveren voor euro’s. 10 punten waren 1 euro waard. Dit schooljaar ben ik tot nu toe juist met mijn klas bezig om groepsdoelen te bereiken. Tot de 500 punten kregen ze bij iedere 100 punten een beloning van 10 minuten. Dit waren onder andere een keer extra buiten spelen en een aflevering van Het Klokhuis. Nu sparen ze met elkaar tot 1000 punten en dan heb ik beloofd taart voor ze te bakken. Deze beloning is verzonnen rond mijn verjaardag toen ik mijn collega’s wel op taart trakteerde, maar de leerlingen niet. Voor de kerstvakantie gaat dat wel lukken.
Waarschijnlijk zal mijn werkwijze dit schooljaar nog wel een keer gedeeltelijk veranderen en er is een kans dat ik toch ook weer met individuele beloningen ga werken, maar momenteel bevalt me deze manier van werken met mijn groep prima.