Al een tijdje loop ik rond met het idee om een breukencircuit te ontwerpen voor mijn groep. Op Pinterest zie ik regelmatig goede ideeën in spelvorm langskomen om extra te oefenen met de breuken en ook in Met Sprongen Vooruit zitten veel mooie oefeningen om mee aan de slag te kunnen gaan in een circuit. Nu ik met verlof thuis zit, heb ik eindelijk de tijd genomen om materiaal te verzamelen om volgend schooljaar mee aan de slag te kunnen in een breukencircuit.

Breukencircuit – Waarom vind ik dit nodig?

Ieder jaar valt het me weer op dat leerlingen moeite hebben met de breuken en dat er echt materiaal nodig is om het goed te leren. Dit circuit maak ik vooral voor de leerlingen in groep 7. In groep 8 zou ik in de opdrachten meer aandacht besteden aan breuken, kommagetallen en procenten.
In groep 6 zijn de breuken geïntroduceerd, maar veel leerlingen hebben naast de lesstof uit de methode toch nog net wat extra oefening nodig. Ze moeten de breuken nog als plaatje zien en zijn nog niet toe aan de kale sommen.

Meer lezen over de stappen van het leren rekenen? Lees dan mijn blog over handelingsmodel. Dit model is ook gebruikt bij het ontwikkelen van Wereld In Getallen 5 is mij verteld.

Bij de keuze voor het materiaal in mijn breukencircuit heb ik dus goed gekeken naar het zichtbaar maken van de breuken. Niet alleen het gebruik van afbeeldingen, maar ook echt het maken van een breuk. Zelf denk ik dat onderstaand lijstje de juiste afwisseling en differentiatie aan zal bieden.

breukencircuit
Breukencircuit – De inhoud

Breukenhapper
Om deze opdracht minder tijd te laten kosten, is het handig om de happers vooraf te vouwen. Dit kun je zelf doen, maar misschien heb je wel een leerling in de klas die dit graag voor je wil doen.
In dit circuit gaat het echt om de breuken, dus ik laat de leerlingen geen koppeling maken met de kommagetallen en de procenten. Dit kan natuurlijk wel als je meer differentiatie aan wil bieden.

Breukenkleurplaat
Op soullie.nl vond ik een breukenkleurplaat waarbij aandacht wordt besteed aan het vereenvoudigen van de breuken.

Pizza Fraction Clip Cards
Niet heel moeilijk, maar wel goed voor het oefenen van de afbeeldingen bij een breuk. Als de leerlingen met de Pizza Fraction Clip Cards aan de slag gaan, moet je er wel voor zorgen dat een leerling in het groepje boven dit niveau staat, zodat het goed gecontroleerd kan worden.
Geen zin in pizza? Er is ook een zomerse versie – Sun fractions.

Pizza met ingrediënten maken
Dit vind ik echt een fijne manier om leerlingen de breuken te laten ervaren. De voorbeelden op de website zijn erg duidelijk en kun je natuurlijk gebruiken als voorbeelden voor de leerlingen. Gewoon lekker pizza’s knutselen en ondertussen leren.

Breukenpuzzels
Even een werk om te maken, maar dan heb je wel twee mooie sets met breukenpuzzels waar je, zeker als je ze lamineert, lang plezier van kunt hebben. De ene set is met afbeelding en breuk en bij de andere set gaat het ook meteen om het vereenvoudigen van de breuk.

Roll and Race
De leerlingen krijgen een werkblad en een dobbelsteen. Ze moeten de dobbelsteen rollen en op het werkblad naast het aantal stippen de eerste breuk goed kleuren in de vorm. Welke rij is als eerste vol? Je kunt natuurlijk ook een wedstrijdelement toevoegen met de vraag: Wie heeft als eerste een rij vol?
Het goed kleuren is lastiger dan het lijkt, want sommige breuken lijken niet goed te passen in de vorm.

Roll and Cover
Op dezelfde website als Roll and Race vond ik een serie werkbladen met Roll and Cover. De keuze is reuze in het document dus voor iedere leerling moet er wel een passend werkblad zijn om dit spel te spelen.

Aanvullend materiaal dat handig kan zijn bij het leren van de breuken:
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *