Mijn eerste kennismaking met Calcola-game was niet de allerbeste, maar wat kwam ik daar snel op terug. Waarom dat slechte begin? Bij het uitpakken van de materialen ontdekte ik dat ik alle kaartjes waarop de sommen staan zelf los moest maken. Niet mijn favoriete bezigheid. Gelukkig waren er een aantal leerlingen in de klas die het wel erg leuk vonden en graag aan de slag gingen met dit klusje als ze hun werk af hadden. Ze wilden namelijk graag aan de slag met dit nieuwe spel in de klas.

Wat is Calcola-game?
Volgens uitgeverij Graviant is Calcola-game een bordspel om op een leuke manier het hoofdrekenen te oefenen. Hier kan ik het alleen maar ontzettend mee eens zijn nadat ik het diverse keren in de klas gespeeld heb. Het spel kan op meerdere manieren gespeeld worden. De duur van het spel kan verschillen, je kunt het met of zonder dobbelsteen spelen en van zowel de +, -, x en : sommen zitten er wel 144 verschillende bij het spel. Daarnaast is er de mogelijkheid om met de cd-rom zelf nog meer sommen toe te voegen aan het spel en het zo ook geschikt te maken voor het automatiseren van andere moeilijkheden die je in de klas zou willen oefenen.

Calcola-game - juf Inger

Mijn ervaringen met Calcola-game in groep 3/4/5
De leerlingen waren erg nieuwsgierig naar dit spel dat ineens in de klas stond. Het spel bestaat uit een handige ‘doos’, misschien beter gezegd stevige map, waar alle materialen goed inpassen. Er is een spelbord, 4 kleuren pionnen, een dobbelsteen en héél véél kaartjes met sommen. De eerste keer speelde ik het spel met leerlingen in groep 5. De leerlingen kozen ervoor om het spel te spelen met de keersommen zonder dobbelsteen. We hebben het spel niet uitgespeeld, maar speelden ongeveer 15 minuten waarbij ervoor gezorgd werd dat iedereen evenveel aan de beurt was geweest. Op ieder kaartje staat een aantal punten dat ermee te verdienen is en na 15 minuten was er een duidelijke winnaar, maar hadden twee andere leerlingen precies evenveel punten. Deze manier van puntentelling zorgt ervoor dat het spel net even spannender is, omdat je met het meeste aantal kaartjes toch geen winnaar hoeft te zijn.

Groep 5 speelde het spel zonder problemen en heeft het daarna nog een aantal keren gespeeld zonder mijn hulp. Met de spelregels erbij was het helemaal duidelijk hoe het gespeeld moest worden en omdat we in de klas toch met tijd te maken hebben, lag het tempo ieder spel weer wat hoger. Mooi meegenomen, want zo werden er meer sommen geoefend.

 

In groep 3 heb ik het spel gespeeld met dobbelsteen en de plussommen. Ik was vooral benieuwd of de leerlingen aan het eind de punten goed op konden tellen, maar dit ging probleemloos en met een beetje hulp lukte het ook de zwakkere rekenaars. De leerlingen baalden dat ze moesten stoppen toen de tijd om was. Volgens mij een heel goed teken. Ook in deze groep is het spel nog vaker gespeeld en met veel plezier. Wat me ook opviel is hoe eerlijk er gespeeld werd. Als een leerling het antwoord niet wist op een som werd dat eerlijk gezegd en werden de punten niet opgeteld. Deze juf was even extra trots!

Calcola 2 - juf Inger

De leerlingen van groep 4 waren ondertussen erg nieuwsgierig geworden en baalden dat zij als laatsten dit spel mochten testen. Net als in groep 5 konden de leerlingen het eigenlijk zonder begeleiding spelen. Ze hadden natuurlijk wel een beetje afgekeken bij groep 3 en 5, maar toch lukte het hen goed om het spel te spelen door gewoon de spelregels goed te lezen. Heerlijk om leerlingen zo enthousiast bezig te zien met rekenen.

De winnaar van Calcola-game is Merel. Jij en je groep van harte gefelicteerd en alvast veel speelplezier gewenst!

winnaar calcola

Winactie
Na een aantal weken dit spel in de klas gespeeld te hebben, was ik wel erg enthousiast geworden en daarom heb ik uitgeverij Graviant benaderd of ik misschien een winactie mocht organiseren voor dit spel. Vooral voor leerkrachten in de groepen 3 t/m 6 is dit spel echt een aanwinst in de klas. Wil jij dit spel volgend schooljaar in jouw klas spelen, laat dan in een reactie onder dit bericht op de site weten wat voor jou een mooi moment was in de klas tijdens de rekenles of wat voor moois jij hebt bedacht om het rekenonderwijs in jouw klas te verbeteren. Onder de inzenders wordt één spel verloot en de winnaar zal op 30 augustus, de laatste dag van de zomervakantie in het zuiden, bekend gemaakt worden.

p.s. Het kan zijn dat het wat langer duurt voordat je reactie online verschijnt i.v.m. de zomervakantie.

Share Button

79 Comments on Winactie: Calcola-game

  1. Beste Inger,
    Volgens mijn zonen (10 en 8 jaar) hoef ik niet mee te doen met deze leuke winactie. Ze zijn er vanmiddag een uurtje voor gaan zitten, om samen uit te rekenen wat mijn winkans is: “1 spel voor 78 reacties. Met die van mama erbij zijn er 79 reacties. Dat is 1,27% kans! Dat is niks.”
    Maar ik ga het toch proberen! Ik zou Calcola namelijk heel graag willen inzetten op de Rungraaf. Ik werk op deze school voor SO en ik gun onze leerlingen leerplezier en handelend bezig zijn. We zijn gestart met een rekenverbetertraject en hebben ook een nieuwe rekenmethode aangeschaft. Calcola zou een mooie aanvulling zijn. Daarnaast werk ik als remedial teacher en begeleid ik een faalangstige leerling uit groep 8 met rekenproblemen. Ook voor haar zou dit spel heel goed zijn. En dan nog voor die drie jongens thuis… De oudste (11 jaar) is dol op spelletjes, maar heeft veel moeite met rekenen. Hij haakte vanmiddag af toen zijn broertjes gingen rekenen, want hij heeft al lang in de gaten dat zij beter rekenen dan hij en dit blijft lastig voor hem. Calcola zou door mij intensief ingezet worden!
    Het mooiste rekenmoment…. Dat gaat nog komen met Calcola 😉

  2. Wat een leuke actie juf Inger.
    Ik heb vorig jaar lesgegeven aan groep 5/6, die kids waren erg enthousiast over rekenlessen die net iets verder gingen dan het boek. Zo heb ik met groep 5 en 6 verschillende lessen over breuken uitgedaagd: in eerste instantie met een chocolade reep, daarna hebben leerlingen een heerlijke kwarktaart gebakken en die hebben we heerlijk verdeeld, uiteindelijk kwamen we op de lastige getallenlijn uit en toen hebben we stokbroden in stukjes gesneden. Daarbij heb ik groep 5 steeds betrokken zodat zij op een speelse manier vast kennis maakten met deze breuken.
    Om dit allemaal (vooral door groep 6) beter te laten bezinken heb ik Malle Getallen Metend rekenen aangeschaft, hierin werden zij op allerlei rekenmanieren uitgedaagd.

    Komend schooljaar heb ik voor het eerst een vast contract en mag ik lesgeven aan 19 kindjes in groep 5, voor hen zou ik dolgraag dit spel winnen zodat zij met een geweldig spel de tafels (en andere sommen) kunnen oefenen.

  3. Ik vind het vooral belangrijk dat kinderen spelenderwijs leren en zelf aan het denken worden gezet. Zo heb ik eind vorig schooljaar aan mijn groep 2 een lied van Sesamstaat laten horen over een lieveheersbeestje die wel eens wilde weten hoeveel stippen hij had. Daarna gaf ik de kinderen de opdracht om eens uit te zoeken hoe oud het lieveheersbeestje kan zijn als op zijn beide vleugeltjes hetzelfde aantal stippen staan. Verder gaf ik geen uitleg. Wel had ik papier, stiften, knutselmateriaal en blokjes neergelegd. De kinderen overlegden in duo’s hoe zij het aan gingen pakken en gingen aan de slag. Sommige kinderen begonnen te tekenen, anderen maakten groepjes van blokjes en een groepje knutselde lieveheersbeestjes. Het was geweldig om te zien hoe iedereen zijn eigen manier koos om de opdracht te vervullen en nog mooier was om te horen wat zij ontdekten: juf, dit is een humrijtje!!! (een rijtje met even of oneven nummers)
    Dit schooljaar sta ik voor groep 3 en ga ik weer proberen zoveel mogelijk spelenderwijs te doen. Dit spel zou daar een mooie aanvulling voor zijn!

  4. Wát een verrassing om een win-actie te organiseren voor dit spel! Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt, want nu moet je de leukste er nog uit zien te kiezen en ik heb gelezen dat er al veel leuke ideeën bij zitten!!

    Mooi moment tijdens een rekenles: wij wilden met de bouw graag ‘uit de boeken’ en de kinderen op een leuke manier het hoofdrekenen laten oefenen, d.m.v. van beweging, spel en samenwerking. We hadden tussen de middag allemaal kaartjes verstopt (een soort ren je rot-spel): op de voorkant het antwoord van een som en op de achterkant een woord en/of letter (je kunt op deze manier moeilijker of makkelijker maken).
    De kinderen hadden zelf een A4 met sommen, in 2-tallen liepen ze de school rond op zoek naar het juiste antwoord en het juiste woord en/of de letter wat erbij hoort. Als ze alle antwoorden + woorden/letters juist hadden gevonden en ingevuld, kwam er uit de woorden/letters een verhaal/zin/opdracht. Iedereen was erg nieuwsgierig en actief bezig, ook de zwakkere rekenaars. Ze wilden dit graag vaker doen!

    Er schiet me meteen nóg een mooi rekenmoment te binnen:
    We gingen aan de slag met een ‘realistische rekenvraag’. Mijn vraag aan de kinderen was, als we een kinderboerderij willen op school, hoeveel zou dat gaan kosten?
    Samen hebben de kinderen bedacht welke dieren ze wilden hebben en wat ze daarvoor nodig zouden hebben van het voerbakje tot de dierenartskosten aan toe! Ze gingen op zoek internet, op marktplaats en in folders.
    De volgende dag kwamen er verschillende ouders bij mij, ze hadden nog wel een konijn die ik zó mocht hebben met hok en al. Een kind had op marktplaats een paar betaalbare kippen gezien die de ouder wel wilde betalen…
    Hahaha… Ze waren allemaal wel heel meedenkend en betrokken! Ik heb het toch maar gewoon bij de goudvis gehouden die we in de klas hebben. Dat voer en de zorg is qua kosten nog wel goed te overzien. 😉
    (De kinderen wilden graag een goudvis, dus ik had gezegd, als jullie het aquarium en het voer regelen, regel ik de goudvis, maar dan moeten jullie’m wel zelf verzorgen! De volgende dag stond er al een aquarium en een potje voer… 🙂 Dus toen moest ik er natuurlijk wel aan geloven, maar de kinderen verzorgen’m super en ik denk dat er in de wereld geen vis gelukkiger is als deze! ‘Goudzoeker’ krijgt zoveel aandacht!)

    Het rekenonderwijs verbeteren: d.m.v. beweging, spel, samenwerken en proberen om het zo realistisch mogelijk te maken! Dan wordt er geleerd vanuit de intrinsieke motivatie en gaat het rekenen haast vanzelf!

  5. Dankzij de cursus ‘Groep onder de loep – groep 3’ zit er een stem in mijn hoofd die schreeuwt dat leerlingen ook in groep 3 het beste leren door spelenderwijs te oefenen met de leerstof. Ook komend jaar heb ik groep 3 en start ik weer met het inzetten van mijn kieskast rekenen. Door het soort spellen vaak te veranderen en aan te passen aan het rekenniveau van mijn leerlingen merk ik dat zij door deze extra inoefening op een hoger rekenniveau komen. Een spel als Calcola zou perfect in deze kast en bij deze manier van werken passen!

  6. Voor mij is het allemaal nog nieuw. Ik stond al 4 jaar in het kleuteronderwijs, maar start nu in september in het derde leerjaar. Na alle handleidingen door te nemen in de vakantie, ben ik ervan overtuigd dat ik op een toffe, speelse manier wil lesgeven. Kinderen moeten op een leuke manier oefenkansen krijgen om zo successen te bereiken. (Net zoals in de kleuterschool!)
    Ik denk dat dit spel zeker hiertoe de kans geeft!
    Daarom doe ik héél graag mee aan jouw winactie!
    Groetjes,
    Nienke

  7. Hallo Inger,

    Wat fijn dat het spel jouw (en de leerlingen) zo goed is bevallen. Heel erg gaaf om te lezen hoe de kinderen het spel ook op een fijne en eerlijke manier met elkaar spelen.
    Zelf start ik volgende week met een combinatiegroep 3/4, het lijkt mij super om dit spel in te kunnen zetten en om te kijken naar alle mogelijkheden met het spel. Daarnaast zullen mijn collega’s dit ook helemaal gaaf vinden!

    Groetjes

  8. gaaf zeg!
    Leuk spel om voor groep 3/4 te kunnen gebruiken komend schooljaar!
    Wat de kinderen bij mij bij rekenen altijd erg leuk vinden, is het gaan staan op een denkbeeldige getallenlijn. bijvoorbeeld de ene kant van de klas is 0, de andere kant is 100. Waar moet je dan ongeveer gaan staan voor de 42? Ze geven elkaar aanwijzingen, en krijgen meer inzicht in de getallenlijn, erg leuk! Ook leuk om te variëren met de grootte van die lijn. Waar staat de 42 dan als we op het plein gaan doen…

  9. Ook ik doe heel graag mee met de winactie. Als startende leerkracht is het altijd zoeken naar fijn materiaal en dit spel ziet er heel bruikbaar uit. Afgelopen jaar was ik leerkracht in groep 5. Ik leerde de kinderen cijferen. Bij het cijferend delen was er een leerling die compleet vastliep. Het lukte haar maar niet om het cijferen onder de knie te krijgen. Ik heb het haar op duizenden manieren uitgelegd en allerlei dingen samen met haar geprobeerd en telkens weer keek ze verdrietig naar mij: het lukte weer niet. Tot een keer dat ik het nog eens met haar stap voor stap probeerde. Plots zag ik een glinstering in haar ogen en een klein lachje verscheen. “Nu snap ik het!” zei ze. Ze maakte een hele oefening alleen en het lukte haar en vanaf dat moment vond ze cijferen super! Dat is waarvoor ik het doe. Die glinstering en die lach hebben mijn hele dag gekleurd.

  10. Ik ga komend jaar voor het eerst groep 4 doen! Afgelopen 3 jaar bij de kleuters gewerkt en daarvoor in gr 5 en 6. Ik heb tijdens de kleuteruniversiteit inspiratie dag een heel leerzame en interessante workshop gevolgd bij Alette Lanting (auteur met Sprongen vooruit). Daarna een paar van haar tips met veel succes toegepast in gr 2. Een van de tips die ik in gr 4 ook ga toepassen is een zachte bal met gekleurde vlakken beschrijven met cijfers. Je gooit de bal naar een kind in de klas. Het kind kiest van de 2 getallen waarop de duimen terecht komen (de zogenaamde duimvlakken) 1 getal. Met dit getal bedenk je ter plekke een sommetje. Vanaf dat punt terugtellen, een keersom met dat getal, een minsom met dat getal, een splitssom met dat getal enz enz. Je kunt het zelf bedenken! Hiermee oefen je spelenderwijs en vlot veel sommetjes en kun je ook goed differentiëren. Je kunt het ook gebruiken als je een bepaalde bewerking wilt oefenen bv tafels. Het getal kiezen op de duimvlakken geeft ook nog een beetje extra veiligheid. Met de kleuters was dit ontzettend leuk, maar ik denk dat het in groep 4 ook een succes kan worden!

  11. Dit lijkt mij echt fantastisch voor mijn volle combinatiegroep 3/4 komend schooljaar!
    Ontzettend mooi om te leren door te doen, gebeurd mijn inziens te weinig. Automatiseren is zeer belangrijk, dus dit spel is zeer welkom!

  12. Ik ben zojuist afgestudeerd en heb gelijk een baan, hier ben ik natuurlijk super blij mee! Rekenen vind ik een vak waar je alle kanten mee op kunt. Ik vind het belangrijk dat het functioneel wordt, dus dat de kinderen het leren in de echte wereld. Ik ben met de klas naar een supermarkt geweest en in groepjes zochten zij naar getallen en hier bedachten ze de betekenis bij. Van de prijs op het bordje tot aan de vele getallen op het bonnetje na het betalen. Ontzettend leuk om te doen en de kinderen leerden rekenen door te doen, genieten!

  13. Hele leuke actie! Op de school waar ik werk zijn we erg bezig met de manier van instructie geven om vervolgens vooral in ACTIE te komen. Zelf vind ik het soms best nog lastig om de methode los te laten en hier passende spellen/activiteiten in te zetten. Dit spel zou mij enorm helpen en ik weet zeker (mijn klas kennende) dat ze uit zullen kijken naar de rekenlessen waarin dit spel ingezet wordt!

  14. Dit spel past heel goed in ons systeem omdat wij werken met spellen in de klas. We werken volgens het kernconceptensysteem. Tof onderwijs waarbij ieder kind op zijn of haar manier kan leren. Als dat met rekenen dus is door een spel te spelen, dan doen we dat!
    Graag zou ik dit spel winnen!!

  15. Dit spel lijkt me heel leuk om in te zetten bij de rekenclubjes die ik in mijn remedial teachingspraktijk aanbied. Op die manier kunnen kinderen van alle leeftijden spelenderwijs hun rekenvaardigheden verbeteren, zonder dat ze het gevoel hebben met rekenen bezig te zijn!
    Leuk dat dit spel ook voor verschillende leeftijdsgroepen inzetbaar is en dat je ermee kunt variëren.
    Op mijn facebookpagina 3x3RT besteed ik ook regelmatig aandacht aan spelletjes van mijn reken-en taalclubjes. Hier zou ik het spel ook graag willen bespreken. Ik ben gek op spelletjes en vind dat kinderen veel meer de gelegenheid zouden moeten krijgen om via spel en spelletjes vaardigheden te leren!

  16. Wat veel reacties al!! Snap ik ook wel, bij zo’n leuk spel! Afgelopen jaar hebben wij op onze kleine school geprobeerd groepsdoorbroken het automatiseren aan te bieden. Heerlijk om dat door middel van spelvormen aan te bieden, zodat álle kinderen opeens genieten van het rekenen. Helaas was het best lastig om spellen te vinden waarin gedifferentieerd kan worden op niveau. Dit spel zou ons daarbij fantastisch helpen!

  17. Tijdens het opruimen tel ik vaak af van 5 naar 0. Als de klas nog niet helemaal klaar is ga ik nog door met een half, een kwart, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64 enz. Afgelopen jaar ging de klas meedoen. Eerst konden de zwakke en basis rekenkinderen meedoen. Hoe verder we kwamen hoe meer plusrekenaars er rechtop gingen zitten. Wekwamen samen een heeel eind. Zo spontaan een prachtig rekenmoment!

  18. Dit spel zou mooi passen in mijn week van… afgelopen jaar de week van de tijd en tafels georganiseerd in mijn klas. Elke dag een ander onderdeel waarmee ze zelfstandig of in een groepje moesten werken

  19. Het automatiseren van de maal- en deeltafels blijkt toch elk jaar een struikelblok te zijn. Daarom hebben mijn collega en ik ontzettend veel spelletjes gemaakt om deze al spelend in te oefenen: hapmonstertjes, oefeningen op Yenga blokjes, zelf kaarten voor de mini loco gemaakt, een heus tafelganzenbord, … En met succes merken we. Dankzij pinterest komen we op veel ideeën om zelf te knutselen maar een écht spel om onze tafels mee in te oefenen, dat missen we nog! 🙂

  20. Oooooh wat kunnen wij dit goed gebruiken op school!
    Sinds afgelopen schooljaar zijn wij héél druk om het automatiseren op hoger niveau te brengen d.m.v. interactief te automatiseren in de klas!
    Er worden spelletjes gespeeld met de hele klas of in groepjes.Dit spel kan dus een rijke aanvulling zijn! Omdat juist het DOEN beter beklijft is mijn ervaring!
    Welkom dus!!!!!!!!!!!

  21. Sinds afgelopen jaar heb ik alle losse kwartiertjes en half uurtjes waarin we extra rekenen moesten oefenen, samen gepakt in een rekencircuit van minstens drie kwartier met daarin spelletjes waarbij alle vaardigheden die er nog niet helemaal in zaten werden geoefend. Dit gold voor de watertafel met opdrachten en de weeghoek met opdrachten, maar uiteraard ook het klokkijken en de tafels! Dit spel zou een mooie en welkome aanvulling zijn in dat circuit.

  22. Wat klinkt dat leuk! Ik geef les op het SBO en heb daar het spelcircuit opgezet in de klas. Elke middag een uur lang 4 verschillende spellen spelen (4 rondes van 13 a 15 min). Hier kwamen ook altijd rekenspelletjes in voor. Dit lijkt mij ook een super tof spel om daar bij in te zetten.
    Rekenen praktisch en leuk maken 🙂
    Oh ja… een mooi rekenmoment: In de methode kwamen vormen aan bod. De 3D vormen. Aangezien het gemiddelde IQ in de klas tussen 50-60 lag, was wat herhaling van de platte vormen ook niet mis. Lang leven het fototoestel op de I-pad. Ik heb de klas in groepjes verdeeld en we zijn naar buiten gegaan of vormen jacht. Terwijl ze druk aan het fotograferen waren en elkaar de vormen noemde of vroegen, kon ik de zwakkere rekenaars extra coachen en de sterke kon ik uitdagen met moeilijkere vormen. In de klas de foto’s nog eens bekeken en bij de foto’s wederom de vormen benoemd. Ik heb nog vaak de vraag gekregen: “Juf, wanneer gaan we weer met de i-pad vormen zoeken?”

  23. Mijn groep 5 autistische kinderen heeft extra veel moeite met automatiseren. Ik zet ‘ met Sprongen vooruit’ vaak in, maar een spel dat ze al snel zonder begeleiding zelfstandig kunnen spelen, motiveert natuurlijk nog veel meer. Vooral op de dagen dat ik zonder onderwijsassistent ben, komt dit spel super van pas!

  24. Beste Inger,
    Aankomend jaar start ik met mijn nieuwe uitdaging in 2 zmlk vso groepen (met groep 3 en 4 niveau).
    Ik vind ook voor oudere leerlingen (12-14) spel heel erg belangrijk dus dit zou een mooie start zijn voor mijn nieuwe groepen om spelenderwijs rekensommen te oefenen en automatiseren.

    Groetjes,
    Djuna

  25. Waarom zou ik dit spel graag winnen. Wel ik werk in het buitengewoon onderwijs en heb verschillende rekenniveau’s in mijn klas. We spelen eigenlijk héél vaak rekenspellen omdat dit een plezante manier is om oefeningen te automatiseren. De meeste spellen heb ik zelf gemaakt. Dit spel spreekt mij vooral aan omdat je zelf kan differentiëren en omdat door het puntensysteem het voor de minder vlugge rekenaars toch mogelijk is om eens te winnen van de snellere…

  26. Ik heb een praktijk voor begeleiding bij rekenproblemen. Ik zou dit spel heel graag willen gebruiken voor mijn leerlingen. Rekenvaardigheden oefenen op een speelse manier geeft goede resultaten.

  27. Na 8 jaar kleuters ga ik dit jaar starten in groep 3.
    Vanuit de kleuterbouw ben ik gewend om in hoeken te werken en activiteiten spelenderwijs aan te bieden.
    Dit wil ik ook in groep 3 realiseren. Ik snap dat de methode gevolgd moet worden, maar met de leerlijnen in mijn hoofd wil ik de activiteiten gaan aanpassen.
    Dit spel zou voor mij een hele fijne aanvulling en hulpmiddel zijn. Op weg naar beter en leuker onderwijs!

  28. Ik zou dit spel graag willen winnen omdat ik net begin als startende leerkracht in groep 6, het is mijn eerste jaar dus ik moet nog veel spullen bij elkaar sprokkelen! ik zou graag heel veel mooie reken momenten willen meemaken met dit spel!

  29. Mijn mooiste rekenmoment was afgelopen schooljaar. Eigenlijk waren het er wel meer dan 1.
    Het was mijn eerste jaar op een nieuwe school. Het was een zwakke(re) groep kids dus in de vakantie had ik al veel flitskaarten gemaakt. De methode werkte ook niet mee, want bij de cito m4 kwam ik erachter dat die een halfjaar achter liep op de slo doelen 🙁
    Het hele jaar door maakte ik extra werkjes. Flitskaarten, rekenmemorie en het vliegenmepper spel. Kinderen hielpen elkaar (zeiden letterlijk “Ik ga het je leren. Kom maar!” Maar twee meiden bleven tobben en leken niet vooruit te gaan. Tegen het eind van het schooljaar gingen xw ineens doorkrijgen hoe het moest. 1 van die meiden kwam naar me toe en zei “Juf, eerst begreep ik er niks van. Maar nu vind ik het ineens heel makkelijk!” ik antwoordde dat het super knap van haar was en dat ze ook ontzettend veel geoefend had. Ze antwoordde: “ja maar zonder uw geduld en alle kinderen die mij hielpen was dataset gelukt hoor juf” en gaf me een dikke knuffel.
    Big smile als ik er aan terug denkt.
    Komend jaar is de groep 4 die ik krijg groter en zwakker. Een extra rekenspel om mee te oefenen zou dan ook fantastisch zijn!

  30. Ik ben een beginnende leerkracht en ieder moment in de klas vind ik bijzonder.
    In het nieuwe schooljaar ga ik starten in groep 3, geweldig en ik heb er ontzettend veel zin in.
    Het spel lijkt me super leuk en ontzettend leerzaam. Ik probeer tijdens het rekenen altijd voorwerpen te gebruiken of het in spelvorm uit te leggen.
    Dit spel is daar een perfecte aanvulling bij.
    Super leuke actie!!

  31. O wat is dit een tof spel, ik zou het graag willen inzetten bij het rekencircuit wat mijn collega en ik hebben bedacht.
    Op onze school onderwijzen wij vanuit de belevingswereld van de kinderen en werken wij met thema’s. Bij ieder thema kun je rekenen inzetten. Zo vonden de kinderen van groep 4 het ontzettend leuk om tabellen te maken over eigenschappen van de kinderen in de klas ( thema lichaam) Ik vind het een uitdaging om bi ieder thema iets van rekenen toe te voegen. Daarnaast vinden mijn collega en ik het belangrijk dat er ook wordt geautomatiseerd met rekenen, zo ontstond het rekencircuit. Alle domeinen van rekenen( en techniek) proberen we aan bod te laten komen en dit spel zou een hele gave aanvulling zijn hierop.
    Komend schooljaar heb ik een groep 4 waarbij ik graag veel spel in wil zetten voor het automatiseren van rekensommen. Het zou echt te gek zijn om dit spel te winnen.

  32. Dit zou super zijn voor mijn groep 6! Ik heb al eerder een rekenbal voor ze gemaakt, waarbij ze de som moeten uitrekenen die voor ze staat als ze de bal vangen. Tevens heb ik halve a4tjes gelamineerd en voor elk kind een whitebordstift gekocht, zodat alle kinder actief mee kunnen doen tijdens de les. Dit spel zou super zijn om in te zetten voor het rekenen.

  33. Een leuk moment in mijn rekenlessen was het afronden in groep 4, zodat je makkelijk kan rekenen. Ze leerden bijvoorbeeld dat €1,98 bijna €2,- is en dat je met dat getal beter de bedragen op je bonnetje kan optellen. Door zo goed mogelijk met het igdi-model bezig te zijn, ben ik heel weg met ze bezig geweest waarom dit nou handig is in de dagelijke praktijk. Het was natuurlijk heel handig om papa of mama te helpen in de winkel om ‘ongeveer’ uit te rekenen wat papa en mama moeten betalen in de winkel! Het leuke daaraan was dat ik na het weekend hoorde dat vele kinderen met ouders op boodschap ook werkelijk bedragen in de winkel gingen ‘afronden’! Leuk om te zien dat het dan ook zoveel effect had! Na 6 jaar invalleerkracht op verschillende werktijdsfactoren (nooit een week een eigen klas), heb ik voor komend schooljaar na lang wachten en volhouden eindelijk een ‘eigen’ klas voor 4 dagen in de week!!!! Dit is groep 4 en ik zou het enorm leuk vinden dit spel in deze groep te gebruiken! Ben nu ook alleen maar bezig met leuke en leerzame spulletjes te verzamelen voor de klas.. Heerlijk als je een keer je ‘eigen’ ding kunt doen, heb er nu al zoveel zin in!!!

  34. Ik probeer het rekenen altijd te laten “zien” in de praktijk. (groep 6,7 en 8). Niets leuker om te ervaren waarom je het allemaal leert. Zo is de supermarkt in mijn dorp al gewend aan mijn rekenlessen. Ik stuur de kinderen vaak met opdrachtkaarten de supermarkt in voor opdrachten over geld, procenten, inhoud en gewicht. Vaak hebben de leerlingen zelf bedacht wat we uiteindelijk, als beloning, maken. De kar met de goedkoopste en juiste ingrediënten mag zelf afrekenen. Daarna moet er natuurlijk nog flink gerekend worden om de taart, soep of tapas te bereiden. Momenteel struin ik de kringloopwinkels af voor materiaal in mijn kieskasten. Ik wil volgend schooljaar gaan werken met eigen keuze kasten voor taal, rekeken en W.O. Jouw rekenspel zou een mooie aanvulling zijn.
    Groetjes.
    Sonja

  35. Ik wil dit spel heel graag winnen!
    Na een gaat groep 1/2 ga ik dit jaar met een deel van mn groep naar groep 3. Ik heb het afgelopen jaar veel spelenderwijs met ze gedaan en wil dit in groep 3 graag voortzetten.

  36. Ik zou dit spel heeeeel graag willen winnen. Aankomend jaar wil ik mij gaan verdiepen in het rekenonderwijs. Hierbij wil ik mij vooral gaan richten op het signaleren en behandelen van kinderen met een rekenprobleem. Dit spel zou daarom zeker een grote toegevoegde waarde kunnen hebben!!

  37. ik ben heel benieuwd naar dit spel.
    Ik heb al van alles zelf bedacht om het
    automatiseren te oefenen en nu blijkt daar gewoon al een spel voor te zijn!

  38. te gekke actie! in mijn combinatieklas gr.3/4/5 zou dit een prachtige aanvulling zijn op de rekenmaterialen! door de combinatie van 3 groepen is het fijn dat er ook eens een groep zelfstandig hiermee bezig zou kunnen gaan.
    ook voor de extra hulp lijkt het me super om in te zetten. door spelenderwijs met het rekenonderwijs aan de slag te gaan wordt het ook voor díe leerlingen die er moeite mee hebben eenstukje leuker. kortom, een aanwinst voor mijn groep! ik ga duimen!!

  39. Jaa dit spel lijkt me super. Ik heb alle met sprongen vooruit cursussen gedaan om mijn rekenlessen speelser te maken. Afgelopen jaar af en toe rekencircuits gedaan. Ik ga volgend jaar naar een nieuwe school en daar dit spel inzetten zal vast een goed visitekaartje zijn en past binnen de circuits die ik al doe ( en die ik allemaal zelf maak en bedenk) dit scheelt dan werk voor een keertje 😉

  40. Graag zou ik dit spel willen winnen. Binnen het speciaal voortgezet onderwijs waar ik werk zijn er veel leerlingen met moeite met automatiseren. Het zou deze leerlingen helpen als ze op een leuke manier bezig zijn met rekenen en automatiseren. De meeste leerlingen komen binnen op groep 4/5/6 niveau van rekenen.

  41. Ik zou dit spel graag willen winnen voor onze groepen 4, omdat we al heel goed geïnvesteerd hebben in ons rekenonderwijs d.m.v. tablets en het automatiseren steeds beter op orde is, maar omdat ik het ook heel belangrijk vind om met materialen bezig te blijven.

  42. Graag zou ik dit spel winnen voor groep drie. Met name voor het automatiseren. Erg enthousiast ben ik geworden na de cursus Met sprongen vooruit. En als ik de mogelijkheden lees van dit spel word ik nog enthousiaster. Ik hou van rekenen, de kinderen kunnen op mij en mijn collega rekenen. Helaas kan ik er nog niet op rekenen dat wij dit spel gaan winnen!

  43. Bij ons op school hebben we 2x in de week tutorrekenen waarbij kinderen van groep 6 samen rekenen met kinderen van groep 4. Ze doen dan verschillende rekenspelletjes om het automatiseren te oefenen.
    Dit spel zou zorgen voor een leuke, uitdagende, interessante toevoeging! Een nieuw en onbekend spel zal zeker in de smaak vallen!

  44. Wat een leuke actie! Dit spel lijkt mij erg goed te gebruiken in mijn groep 4/5 die ik volgend jaar krijg(over een paar weken ) we starten met een nieuwe reken methode en een reken-coördinator (ik:-)), dus daar passen nieuwe spelletjes die goed werken heel fijn bij natuurlijk!

  45. Ik doe graaaaaag mee! Ikmerk in de groep dat veel kinderen veel baat hebben bij handelen tijdens het rekenen. We proberen dan ook zoveel mogelijk bij in ieder geval de projecttaken te handelen: lekker naar buiten om stoeptegels en met stoepkrijt te meten en omtrek/oppervlakte berekenen, inhouden te meten met kannen en maatbekers etc… Spellen zijn natuurlijk altijd een goede motivatie om rekenstrategiën in te zetten…

  46. Hoi Inger,

    Ik heb volgend jaar groep 3/4, en kan dit spel heel goed gebruiken! Ik vind het erg leuk om juist op een andere manier met rekenen bezig te zijn. Afgelopen schooljaar had ik groep 3 en terwijl we aan het oefenen waren met automatiseren maakte ik de opmerkingen naar kinderen dat je over sommige sommen zou moeten dromen
    en zo de uitkomst snel zou weten. Kwam er een meisje uit de klas naar me toe: ” is het erg als je nooit over de sommen droomt?”

  47. Ik zou dit spel heel graag winnen, omdat ik dit jaar ga starten met een rekencircuit en ik nog juist voor 1 groep een activiteit zocht. Zeker het coöperatieve element past heel goed in mijn groep. Hiermee kan ik juist elke dag doordraaien met automatiseeroefeningen. Super!!

  48. Vanuit Spanje Tarragona ( toch stiekem bezig met aankomend schooljaar)
    Na 12 jaar kleuterjuf te zijn neem ik de stap naar groep 5.
    Een leuk en leerzaam spel winnen??Jaaaa heel graag..
    Gr Juf Judit

  49. Wauw, wat een gaaf spel. Afgelopen jaar heb ik een jongen en meisje begeleid met rekenen. Zij hadden moeite met automatiseren. Door keer/ deelsommen in kleur aan te bieden en ze hierdoor visueel te maken gaan hun toetsen een stuk beter. Dit spel zou een mooie aanvulling zijn. En ik weet zeker dat de rest van de klas het ook leerzaam en leuk vindt

  50. Ja, ik doe mee! Leuk voor mijn groep 5 volgend jaar.
    Mooi moment: ik had in mijn groep op allerlei mogelijke manieren 1/3 breuk uitgelegd. Pannenkoeken en chocolade mee de klas in… een jongen bleef er niks van snappen.
    Na de verlengde instructie zat het nog niet echt. Tot hij aan het eind van de les heel hard door de klas riep: OOHHH! Een Mercedes!! Die heeft ook 3 x 1/3….! Je zag het lichtje opeens branden.

  51. Graag zou ik het spel winnen voor onze combi klas 3/4.
    Als je met de ene groep instructie hebt kan de andere groep zinvol bezig zijn met dit spel. Ook nog eens leerzaam

  52. Ik zou dit spel graag winnen om steeds meer vorm te geven aan het spelend/ontdekken leren. Steeds meer raak ik er van overtuigd dat door het doen ook de zwakkere kinderen meeliften op de kennis van de sterkere leerlingen. Waardoor alle kinderen baat hebben bij mijn onderwijs. De invulling hiervan is lastig en dit zou al weer een mooie aanvulling zijn!!!!
    Groeten Nathalie

  53. Leuk!! Rekenen is mijn favoriete vak en maak het graag zo leuk en uitdagend mogelijk. Momenteel ben ik thuis al bezig allemaal rekenspelletjes (dominokaartjes met simmen en antwoorden bijv.)en automatiseringsoefeningen(dakkaarten met sommen en antwoorden aan de ene kant en alleen de sommen aan de andere) te maken en vooral veel te lamineren. Dit spel klinkt als heel divers inzetbaar! Superleerzaam!
    Lieve groetjes juf Jorien

  54. Ik zou dit spel graag willen winnen voor bij ons op school. Wij zijn veel met coöperatieve werkvormen in de groepen bezig en daar past dit spel prima in. Wij zijn ook op zoek naar meer materialen die we voor rekenen in kunnen zetten.

  55. Wauw, dat is een leuk spel! Ik ben bij ons op school vakleerkracht rekenen voor groep 4 t/m 8. Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar hoofdreken ideeën die de kinderen zelf kunnen doen als ik een andere groep instructie geef. Dit zou een supertoevoeging zijn! Instructie geven in.groep 6 en ondertussen groep 5 hiermee aan het werk zetten. Kan ik de leerlingen nog effectiever aan het werk houden!

  56. Ik heb geen eigen groep met met mijn zorgleerlingen doe ik vaak allerlei spelletjes om het oefenen afwisselend en leuk te houden. Tafels oefenen we vaak met 2 dobbelstenen.. 1e gooien en 2e vermenigvuldigen. Werkt heel fijn met dobbelstenen tot 10.

  57. Ohhh doe graag mee. Heb volgend jaar groep 5. Buiten het feit dat automatiseren heel nuttig en belangrijk is en spelletjes leuk en motiverend, is het een mooie combinatie. Een mooi moment vind ik altijd, afgelopen jaar in groep 3: het samenwerken, sociale omgang, het begrip voor elkaar en het van elkaar leren dat hierin zo mooi samenkomt.

  58. Ik zou het spel graag winnen.
    Het leukste vond ik vorig jaar bij groep 3 om rekenen te verbergen in spelletjes.
    De coöperatieve werkvorm ”in de rij” bijvoorbeeld met de getallenlijn of ”mix en koppel” met sommen en antwoorden. Dit spel lijkt me super leuk!

    Groetjes Neny

  59. Beste Inger,
    Aankomend jaar start ik met mijn nieuwe uitdaging groep 5!
    Afgelopen jaar in groep 1-2 veel spelletjes gespeeld d.m.v. Met sprongen vooruit en zag het enthousiasme.
    Ik vind spel heel erg belangrijk dus dit zou een mooie start zijn voor mijn nieuwe groep 5 om spelenderwijs rekensommen te automatiseren.

    Groetjes,
    Ingrid

  60. Ook ik zou dit spel graag willen winnen! Ik merk dat voor vele kinderen automatiseren niet altijd even snel gaat. Ook heeft niet ieder kind zin om dit te oefenen. Ik hoop met dit spel ieder kind enthousiast te krijgen en het plezier in rekenen te bevorderen.

    Groetjes Marieke

  61. Ik zou dit spel graag winnen voor mijn groep 5/6, met name voor groep 5. Afgelopen jaar in groep 4 heb ik heel hard gewerkt aan het automatiseren van de tafels met behulp van een tafeltoren en tafeltafel. De tafeltoren was door mij gevuld en hier werd gretig gebruik van gemaakt. De tafeltafel werd door de kinderen gevuld met allerlei voorwerpen waar zij een tafel in zagen, zoals een paard met 2 x 2 benen of een eierdoos met 2 x 6 rijen. Ze bleven maar zoeken en op een gegeven moment moest er zelfs een extra tafeltafel komen. Komend schooljaar wil ik graag op een andere manieren aandacht besteden aan het automatiseren, dit spel kan daar vast heel goed bij helpen!

  62. Wat zou ik dit spel graag gebruiken tijdens mijn educatieve spellenmiddag die ik elke laatste vrijdag van de maand ga inplannen! Daarnaast wordt het spel natuurlijk regelmatig uitgeleend aan alle andere klassen, zodat zoveel mogelijk kinderen op een leuke manier het automatiseren oefenen.

  63. Wat zou dit spel ontzettend leuk zijn voor mijn groep 5. Ieder jaar weer merk ik dat het automatiseren aandacht nodig heeft.
    Mooie momenten tijdens mijn tekenlessen ervaar ik vooral als kinderen dingen mogen DOEN. Een les over leren over breuken is toch leuker met een echte taart erbij die je mag verdelen! Of hoe leer je wat ml, liter of cl is? Door zelf je vla-flip te mogen maken waarbij we uiteraard vooraf uitgebreid hebben besproken hoeveel vla er in een pak zit en hoe je met de maatbeker kunt afmeten.
    Hoeveel tegels er in een vierkante meter passen ontdek je door het buiten op het schoolplein te proberen.
    Kinderen waren door deze doe-opdrachten nog meer betrokken bij de les. Heel leuk om te zien!

  64. Ik zou dit materiaal heel graag winnen omdat ik mijn leerlingen graag laat zien hoe leuk rekenen kan zijn. Vooral de rekenzwakke leerlingen leven vaak helemaal op wanneer zij tijdens een spel door het kanselement of door het geven van vragen op eigen niveau ook kunnen winnen van hun medeleerlingen. En intussen zijn ze dan stiekem heel goed bezig met het oefenen van de sommen. Je geeft groep 3 t/m 6 aan, maar ik denk vooral aan de leerling die ik volgend jaar in 7 heb. Zij zal mee rekenen met groep 6 en ken wel wat plezier in rekenen gebruiken!

  65. Ik wil dit spel graag winnen voor mijn collega’s, omdat we vorig jaar met de hele school goed van start zijn gegaan met automatiseren en rekentaakjes leuk te maken voor kinderen. Dit spel kan daar in de groepen 3-6 goed bij aansluiten! Het zou een echt goede aanvulling zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *