The Crowd: Organiseren van feedback

Donderdag 27 oktober was het zover, eindelijk weer een activiteit van The Crowd. Tot nu toe was ik er nog niet echt aan toegekomen. Wennen aan een nieuwe klas op een nieuwe school, starten met de cursus Met Sprongen Vooruit en nog een aantal andere dingen hadden mijn tijd tot de herfstvakantie aardig gevuld. Helemaal niet erg, maar ik merkte wel dat ik weer zin kreeg om meer mooie informatie binnen te krijgen en samen met andere leerkrachten te delen. Daarvoor zijn de activiteiten van The Crowd altijd geweldige momenten gebleken en ik ging dan ook vol goede zin op weg naar Leiderdorp voor de activiteit: Organiseren van feedback.

Op de website stond dat de activiteit voor het VO was, maar als PO’er was ik, gelukkig, ook van harte welkom. Iets te laat kwam ik aan en merkte meteen dat het een zinvolle activiteit moest zijn. Alle aanwezige deelnemers waren al zeer betrokken en de afbeelding op het digibord trok direct mijn aandacht.

Bron: https://jvremoortere.wordpress.com/

In kolom 1: Feed-up
In kolom 2: Feedback
In kolom 3: Feed forward

Vooral het stukje feed-up heeft deze tijdens deze bijeenkomst veel aandacht gekregen en daar heb ik veel van geleerd. Wat is er nu nodig om in het proces de leerlingen goede feedback te kunnen geven? De leerlingen moeten daarvoor weten wat ze moeten leren. In mijn lokaal hangt iedere dag voorin de planning van de dag met daarbij de te maken lesstof en het doel van de lessen van die dag, maar de einddoelen zijn minder goed bekend. Waar werken we met elkaar naartoe en in hoeverre zijn de doelen behaald?

Om duidelijk te kunnen maken aan leerlingen (en collega’s) hoe belangrijk het geven van feedback is, noemde iemand het filmpje Austin’s butterfly. Deze heb ik diezelfde avond nog opgezocht om te bekijken en ik ga deze zeker inzetten in de klas om leerlingen te laten zien hoe belangrijk het is om elkaar goede feedback te geven en hoe een ander daarvan kan groeien en een beter eindresultaat kan bereiken.

Wat heb ik geleerd?
– Soms moet je dingen gewoon DOEN. Lef hebben om te veranderen en de tijd die het kost zien als een waardevolle investering. En niet alles hoeft meteen perfect, het mag in stapjes en mag groeien.
– Tijd inroosteren om leerlingen feedback te geven tijdens mijn lessen. Ik zie hier zeker mogelijkheden binnen mijn huidige lessen.
– Dat er gratis online tools zijn om zichtbaar te maken in hoeverre een leerdoel als is bereikt. Bijvoorbeeld forallrubrics.com.
– De site lessonplans.symbaloo.com kan mij helpen om bijvoorbeeld voor een hoofdstuk van geschiedenis of aardrijkskunde de leerlingen een pad af te laten leggen waarin ze ook op andere manieren in aanraking komen met de lesstof.

Wat gaat er in mijn lesgeven en lokaal veranderen?
Naar aanleiding van de activiteit heb ik vrijdagmiddag direct een extra kolom toegevoegd aan de weektaak van rekenen: Doelen. De leerlingen gaven na het maken van een som al aan met een smilie hoe deze gegaan was, maar mijn idee is nu om dan te kijken hoe we het extra kunnen gaan oefenen. Hierbij zullen de leerlingen wel zelf mee moeten denken en helpen, maar met kleine stapjes komen we vast een heel eind. Verder heb ik voor het derde blok van de rekenmethode posters met doelen uitgeprint. Deze heb ik gevonden in de Facebookgroep Bovenbouwwereld (gr 5-8) bij de bestanden. Ik ben begonnen met rekenen omdat we toevallig met een nieuw blok moesten starten en omdat ik rekenen altijd wel goed overzichtelijk vind.

Als het bevalt met rekenen en de leerlingen merken ook dat ze iets hebben aan deze verandering wil ik het doorvoeren bij taal. Verder wil ik kijken of ik ook op een iets andere manier aan de slag kan bij de zaakvakken. Bij die vakken merk ik dat ik er zelf onvoldoende voldoening uithaal tijdens het lesgeven. Wel moet alles natuurlijk haalbaar blijven. Ik wil mezelf niet te hoge doelen stellen en daarom wil ik goed kijken wat mogelijk is binnen mijn eigen tijd en mogelijkheden en niet alles in één keer oppakken.

Een ander doel dat ik voor mezelf en de klas heb gesteld is het geven van feedback aan elkaar. Deze opdrachten zitten al vaak in taal, maar ik merk dat de leerlingen daarin elkaar nog meer kunnen helpen, zodat de kwaliteit van de feedback groeit en daarmee ook de kwaliteit van het werk van de leerlingen. Vooral op het gebied van het schrijven van teksten kan hier echt iets mee gedaan worden.

Wil je nog meer lezen over deze bijeenkomst? Hier, hier en hier zijn blogs te lezen van andere deelnemers.

Share Button