Mijn schoolweek #2: Start van het schooljaar

Afgelopen maandag was dan echt de start van het schooljaar 2017-2018. Altijd een bijzondere week. Wennen aan elkaar en aan het weer naar school gaan, werken aan groepsvorming en toch ook zeker wel plezier hebben.

Maandag

Om 8 uur zie ik de eerste leerlingen al op het plein lopen. Zij hebben er zin in en ik ook zeker wel. Na een kopje thee met collega’s gaat om 8.15 de deur open. Bij sommige leerlingen zie je de spanning op hun gezichten en anderen komen stralend naar binnen. We gaan beginnen! Ondanks dat groep 7 en 8 op maandag, dinsdag en vrijdag gesplitst kunnen worden, starten we vandaag samen. Op de website Alles over gedrag vond ik ‘zoek iemand die in de zomervakantie…’ en dat vonden mijn duo en ik een goede manier om het schooljaar te starten. Daarna ging groep 8 naar het eigen lokaal en ben ik met groep 7 gestart met de lessen. Zo’n eerste dag doe je altijd minder dan gepland.We werken vanaf dit schooljaar met chromebooks in de bovenbouw, maar door wat opstartproblemen verliep dit ook nog niet vlekkeloos. ’s Middags deden we nog een gezamenlijke opdracht met groep 8, want ook al zitten we apart, we zijn toch echt één klas.


Dinsdag

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Het internet werkte zonder problemen en we konden nu echt aan de slag met de lessen op de chromebooks. Prowise PresenterWe maakten samen een woordweb via en ontdekten dat je meerdere tabbladen tegelijk open kunt zetten. Handig als je voor de taalles woorden op moet zoeken in het woordenboek. In verband met een tekort aan overblijfmoeders, mag ik met mijn groep eten om 12 uur. Best gezellig en leerzaam. Sommige leerlingen zijn ineens heel anders qua gedrag.
’s Middags was het tijd voor een gezamenlijke spel met groep 8. Het spel dat we deden was gevangenistikkertje. Om dit spel goed te spelen is een goede samenwerking van groot belang. Verder ben ik ervan overtuigd dat werken aan groepsvorming echt samenhangt met plezier hebben met elkaar en dat lukt met dit spel ook echt wel. Een fijn einde van deze tweede schooldag.

Woensdag

De eerste dag dat groep 7 en 8 echt bij elkaar in de klas mogen zitten. Ondanks dat ik vorig jaar het hele jaar 7/8 heb mogen lesgeven, is het na 2 dagen toch weer even wennen. ’s Ochtends hebben de leerlingen eerst gym en mag ik de rekenles aan groep 6 geven.  Ik leer ze wat handigheidjes op de chromebook, zoals de tab-toets, en we gaan lekker aan de slag met het metriek stelsel.
Als groep 7 en 8 terug zijn is het na een korte pauze tijd voor de rekenles. Dit jaar hebben we les 2 en 3 omgedraaid van de methode en dat betekent dat we veel werken aan breuken op woensdag. Vorig schooljaar heb ik de cursus ‘Met Sprongen Vooruit‘ voor deze groepen gevolgd en ook daar wordt veel gewerkt aan breuken. Ik start de les dus met een opdracht uit die methodiek. Iedereen kan een beetje op eigen niveau de opdracht invullen, waardoor het niet erg is dat groep 7 minder weet van breuken.

 Donderdag

Weer een dagje samen in één lokaal. De start ’s ochtends gaat wat rommelig dus tijd om daar met elkaar afspraken over te maken. Er is begrip van de leerlingen voor mijn argumenten en samen bedenken we hoe het beter kan. Daarna start ik met de klas het kilometerlezen op. Hierover zal vrijdag een blog verschijnen. Verder werken we die dag aan rekenen, taal, spelling en Engels. Ik ben erg trots op hoe goed er gewerkt wordt. Bij taal komen we in groep 7 wel een gemene opdracht tegen. De leerlingen moeten echt alles foutloos typen, wil de methode het antwoord goedkeuren op de chromebooks. Zelfs een extra spatie wordt fout gerekend. Een leerzaam moment.


’s Middags werken we aan verjaardagskalender. Iedere leerling knutselt een taart met daarop de dag van hun verjaardagsdatum. Met deze taarten gaan ze per maand op de foto en die foto’s zullen op een grote poster op de deur geplakt worden. Door ze twee keer uit te printen, kunnen we in beide lokalen een verjaardagsposter ophangen. De verjaardagen zullen we dit jaar samen vieren, ook op de dagen dat ze apart zitten.

Vrijdag

Alweer de laatste dag van de eerste schoolweek. Ik merk aan het opstaan ’s ochtends dat ik echt weer moet wennen aan die wekker. Op school start ik met een kort overleg met mijn duo in groep 8 over hoe het gegaan is. Het is wennen om mijn groep over te dragen, maar ook wel fijn om samen over dingen na te denken. Groep 8 krijgt vandaag de entreetoets mee naar huis en dat is best spannend. Ook, of misschien wel vooral, voor mij als leerkracht. Na een ochtend en middag flink werken eindigen we met de marshmallow challenge. De samenstelling van de groepjes maak ik met behulp van ijslollystokjes met de namen van de leerlingen erop. Het lot bepaalt wie bij wie zit. Fantastisch om het verschil in aanpak, samenwerking en resultaat te zien bij de groepjes. Een gaaf einde van de start van het schooljaar. Op naar een nieuwe week!

Share Button