Recensie: Pizazz

Recensie van juf Sira
Toen juf Inger mailde of ik een nieuw boek, gedeeltelijk graphic novel wilde recenseren, zei ik meteen ‘JA!’ Op dit moment zijn er meerdere populaire graphic novelseries die door de kinderen in mijn klas graag gelezen worden. Ik was benieuwd of ik daar een nieuwe serie aan toe kon gaan voegen en was dus erg benieuwd naar deel 1 van Pizazz.

Het verhaal

Pizazz gaat over een meisje van 9 ¾ jaar dat Pizazz heet. Ze groeit op in een gezin met superhelden. Je kent dat wel: je gaat naar school, je ouders gaan naar hun werk en af en toe red je samen de wereld. Iedere superheld heeft zijn eigen superkracht. Pizazz doet nogal geheimzinnig over die van haar, ze schaamt zich er eigenlijk voor. Die schaamte is waarschijnlijk herkenbaar voor de doelgroep van het boek. Het boek is aantrekkelijk voor (met name meiden) in de bovenbouw van de basisschool. Zij snappen waarschijnlijk veel van de alledaagse problemen waar Pizazz mee te maken heeft: nieuwe klasgenootjes, vriendinnen maken en erbij willen horen. Dat zij dat iedere dag moet doen in een cape met glitters (je bent superheld of je bent het niet) maakt het juist grappig.

Bekijk de eerste paar pagina’s in het inkijkexemplaar.

Pas aan het einde van het boek ontdek je wat de superkracht van Pizazz nou eigenlijk is. En die is grappiger en beter te snappen als je de titel van het boek in het Amerikaans probeert uit te spreken. Het spreekwoordelijke kwartje viel bij mij in ieder geval pas aan het einde van het boek!

Wat vindt juf Sira van het boek?

Pizazz is een graphic novel in zwart-wit. Dit heeft mij persoonlijke niet gestoord, maar ik kan me voorstellen dat kinderen liever een verhaal in sprekende kleuren zien. Doordat er veel strips in staan, zal het boek goed te lezen zijn voor alle lezers. De plaatjes ondersteunen de geschreven tekst. Wel is de zinsbouw af en toe lastig en staan er moeilijke woorden in. Jongere lezers (het boek is geschikt vanaf 7 jaar) zullen het boek daarom misschien wat moeilijk vinden. Wat oudere lezers zullen door de lange zinnen en het taalgebruik waarschijnlijk juist helemaal meegenomen worden in het verhaal en de stijl van Pizazz.

Pizazz is een hoofdpersoon die herkenbaar zal zijn voor veel kinderen. Ze zou je buurmeisje of klasgenootje kunnen zijn. De verhaallijn van haar (school)dagen is logisch en hartverwarmend. Veel kinderen zullen zich kunnen herkennen in wat Pizazz meemaakt. Het superheldenthema brengt wat stoers en wat humor in het boek.

In de klas werd dit boek met name door de meiden van hand tot hand doorgegeven.

Het boek aanschaffen

De boeken kreeg ik opgestuurd door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Hartelijk dank!