Zaterdag 31 januari is het voor mij weer tijd om naar de NOT te gaan. Maar wat is de NOT eigenlijk? Op www.not-online.nl las ik het volgende: “De Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) is de grootste en meest complete vakbeurs voor professionals in het PO, VO en MBO.” Na mijn eerdere bezoekjes kan ik me in deze omschrijving aardig vinden. Wel heb ik de afgelopen keren ervaren dat het zo groot is dat ik er later achterkwam dat ik toch wel veel dingen gemist had. Dit jaar hoop ik wat beter voorbereid op pad te gaan. De dag al vol plannen ga ik echter niet doen, want juist het rondlopen en onverwachte dingen tegenkomen, maakt de NOT ook zo leuk. Ik heb een lijstje gemaakt van mensen die ik op de NOT hoop tegen te komen, spullen die ik graag mee naar huis wil nemen en materialen die ik graag wil bekijken.

1. Clavis Uitgeverij en Kleuteruniversiteit: Sinds kort ben ik auteur van Kleuteruniversiteit en daarom wil ik natuurlijk wel even een kijkje nemen bij Sanne, van jufsanne.com, die elke dag op de beurs aanwezig zal zijn.

Verder zijn er bij Clavis dagelijks auteurs aanwezig die zullen signeren en het blijft toch leuk om schrijvers in het echt te ontmoeten. Een overzicht van de signeersessies vind je via hun site. Op zaterdag hoop ik om 12:00 bij het podium in hal 8 te zijn om daar een optreden te zien van Margot Senden en Juf Sanne.
Afgelopen donderdag plaatste @kleuteruni nog een een leuke tweet. Bij de kleuteruniversiteit kun je een code ophalen en daarmee download je thuis het probeerpakket t.w.v. €9,95 gratis. Vast en zeker de moeite waard!

2. Kinderboekenstraat: Clavis en Kleuteruniversiteit staat in de Kinderboekenstraat, één van mijn favoriete straatjes op de NOT. Deze leuke, altijd drukke, straat is te vinden in Hal 10. Niet alleen bij Clavis zullen er auteurs aanwezig zijn die signeren, maar ook bij uitgeverij Holland en Unieboek|Het spectrum hebben enkele auteurs uitgenodigd. Op woensdag- en zaterdagmiddag is Geronimo aanwezig bij de Wakkere Muis. Eens kijken of ik een leuke foto met hem kan maken, dat zullen de leerlingen in mijn groep leuk vinden. Ik neem mijn trolley maar mee, zonder nieuwe boeken deze straat verlaten zal vast niet lukken.

3. Leraren van Nederland: Leraren van Nederland is een fotoblog waarop 1% van de Nederlandse leraren één voor één worden geportretteerd. Op de NOT staat een foto-expositie van ‘Leraren van Nederland’ in de centrale entree bij hal 9 en ik kan me niet voorstellen dat ik deze niet zal zien. Op de site zelf staan veel prachtige foto’s en ik ben erg benieuwd hoe de expositie op de NOT zal zijn.

4. Zelfklevende kleurplaatrollen: Op de site van de NOT zag ik hier een bericht over en het lijkt me wel grappig om te zien hoe dit dan werkt in het echt. Een groot voordeel van de NOT is dat je dit soort dingen echt even uit kunt proberen. Ben erg benieuwd hoe ik het ga vinden om te tekenen op een kleurplaat die niet wegglijdt.

4. CNV Onderwijs: Als lid van het CNV moet ik even langs deze stand om mijn ‘Supermok’ op te halen. Verder heb ik op de site al de test ‘Wat is jouw superkracht?‘ gemaakt en de uitslag uitgeprint, zodat ik één van de tassen op kan halen in hal 8.

5. AOB: Ook al ben ik zelf lid van het CNV, toch wil ik even langs bij de AOB. Al een aantal jaren volg ik @NaseraA op twitter en twee jaar geleden tijdens de NOT2013 zag ik haar daar aan het werk. Toen vond ik het nog erg raar om zomaar te gaan praten met mensen die ik alleen maar ken via twitter, maar dit jaar heb ik afgesproken even ‘hoi’ te gaan zeggen. Ik heb namelijk nu ondertussen wel ontdekt dat het erg leuk is om de personen achter de accounts op twitter te ontmoeten.

6. Veilig Leren Lezen: Ik sta nu voor het vijfde jaar in groep 3 en werk al die jaren al met de methode ‘Veilig Leren Lezen, 2e maanversie’. Vorig jaar is van de methode de ‘kim-versie’ uitgekomen en ik ben erg benieuwd naar hoe de methode veranderd is. Bij de 2e maanversie heb ik zelf aardig wat materialen gemaakt en ik vraag me af wat de nieuwe versie allemaal extra biedt.

7. Taalspeeltuin: Ik las het bericht en bedacht me dat ik dit toch wel echt moest gaan zien. Wat een mooie manier om te werken aan lezen en woordenschat. Ik ga zeker kijken en misschien wel even spelen 😉

8. Dirk Scheele: Op zaterdagochtend tussen 9:30 en 10:30 treedt Dirk Scheele op bij de entree van hal 8. Een goede reden om op tijd bij de NOT te zijn die dag. Al vaak leuke berichten gelezen over zijn shows dus ik hoop echt even te gaan kijken.
Het hele programma voor het podium tussen hal 7 en hal 8 vind je hier.

9. Uitgeverij Pica: Bij uitgeverij Pica ga ik even langs om het boek Expliciete Directe Instructie te kopen. Hopelijk staan daar goede tips en technieken in waarmee in het lesgeven in mijn groep een stuk effectiever kan maken. Verder wil ik het boek Deeltijd werken: goed voor het onderwijs en goed voor jezelf even inkijken en misschien dat ik dat boek ook wel mee naar huis neem.
Vanochtend las ik een tweet over een leuke poster die gratis af te halen is bij Pica. Die wil ik natuurlijk ook meenemen.

edi                 deeltijd werken

10. Gratis schoolreisje winnen: Op de NOT kun je aan diverse verlotingen meedoen voor gratis schoolreisjes. Nijha verloot iedere dag een schoolreisje naar een dierenpark naar keuze onder de mensen die zich laten fotograferen in de speciale Dorack Jungle bij hun stand in hal 11. Bij uitgeverij Pica in hal 9 maak je kans op een schoolreisje voor de hele school naar Naturalis. Daarvoor moet je wel het deelnameformulier uitprinten, invullen en meenemen.

11. Docentenpassen voor bijvoorbeeld musea: Door je badge te laten scannen bij stands kun je op de NOT veel gratis toegangskaarten ontvangen. Zo kun je bijvoorbeeld naar het anatomiemuseum BODY WORLDS: The happiness project door bij hun stand in hal 8 je badge te laten scannen.

Kom jij ook naar de NOT? Registreer je dan hier voor een gratis toegangsbadge.

Ga jij naar de NOT voor iets anders dan ik in mijn lijstje heb staan? Laat het dan in een reactie weten, misschien breng je mij nog op ideeën.

Share Button

2 Comments on Naar de NOT2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *