Lequ! – laat leerlingen hun leessmaak ontdekken

Lequ! is hét nieuwe tijdschrift voor kinderen in de midden- en bovenbouw waarmee ze kunnen ontdekken wat hun leessmaak is. Op die manier zullen zij boeken leuker gaan vinden, meer gaan lezen en zo hun leestechniek ontwikkelen. Een tijdschrift voor in de klas om de leesmotivatie van je leerlingen te bevorderen!

Waarom Lequ!?

Als klein meisje was ik al dol op boeken en ondanks de verplichte leeslijst op de middelbare school ben ik het leesplezier nooit verloren. Er zijn echter genoeg leerlingen op de basisschool die het leesplezier nooit hebben gevonden en ondanks enthousiaste leerkrachten lukt het ook niet om voor hen hét boek te vinden dat ervoor zorgt dat ze gaan houden van lezen. Nu gaat het natuurlijk niet alleen om leesplezier, maar vooral ook om leesvaardigheid. Uit het meest recente onderzoek van Pisa, waarschijnlijk wel bekend bij de meeste leerkrachten, blijkt namelijk dat de leesvaardigheid van 15-jarigen in Nederland gezakt is onder de middenmoot én dat het leesplezier van deze leerlingen lager is dan in andere landen die in het onderzoek werden meegenomen (Bron: Trouw, 3-12-2019).

Lequ! wil als tijdschrift helpen bij het vinden van dat leesplezier door met de leerkracht en de leerlingen op zoek te gaan naar hét boek waardoor kinderen lezen wel leuk gaan vinden.

Wat vind ik van Lequ!?

De vormgeving van het tijdschrift spreekt mij erg aan. Het tijdschrift ziet er flitsend uit en de afwisseling in het tijdschrift is prettig. Het lettertype waarmee de boekfragmenten geschreven zijn, leest fijn. Verder is het leuk dat met dit tijdschrift duidelijk wordt dat je ook met taal bezig bent als je songteksten leest. Andere rubrieken in het tijdschrift zijn een strip, interview met Lucas van het Jeugdjournaal, interview met de hoofdpersoon uit een boek (fictief, maar erg goed bedacht) en gedichten. Alles is kleurrijk en, zoals je kunt verwachten, is er vooral veel te lezen.

Bij het tijdschrift zit ook een handleiding voor de leerkracht: Leeskracht. De meerwaarde van de leerkrachtenhandleiding vind ik de lesideeën en de extra boekentips. Om echt goed op de hoogte te blijven van alle kinderboeken die er verschijnen, zouden de dagen twee keer zo lang moeten duren. Met behulp van Lequ! heb je echter meteen wat lijstjes bij de hand. Vind het kind ‘Het Pungelhuis‘ een fijn boek dan weet je dat je ook ‘Smokkelkinderen‘ aan kunt raden. Per boek staan er minimaal drie tips voor andere boeken. Ook al vind ik van mezelf dat ik goed op de hoogte ben van jeugdliteratuur, dit is écht handig. Ik zou, als dat kon, graag lid worden van dit gedeelte van het tijdschrift.

Naast Leeskracht is er voor de leerkracht ook toegang tot de website bij het tijdschrift. Hier kun je tekstfragmenten laten voorlezen, vind je nog meer tekstfragmenten, vind je lesideeën en zijn er artikelen te vinden met informatie over het vergroten van leesmotivatie.

Reacties van mijn leerlingen

Een aantal voorbeelden van wat er in mijn groep gebeurde tijdens het inzetten van Lequ!

De leerlingen in mijn groep 7/8 reageerden enthousiast op de voorkant van het tijdschrift. ‘Hé, dat is Lucas van het Jeugdjournaal.’ Zo’n bekend persoon voor de leerlingen trekt dus echt meteen de aandacht en dat lijkt me de bedoeling.

Verder heb ik aan mijn klas een gedeelte van het tekstfragment voorgelezen uit het nieuwste boek van Jacques Vriens, ‘Mijn vader woont in het tuinhuis. Dat dit fragment goed gekozen is, werd mij al snel duidelijk. De leerlingen zaten ademloos te luisteren.

De leerlingen mochten natuurlijk ook zelf met het tijdschrift aan de slag. Ik had ze gevraagd het tekstfragment over ‘Het Pungelhuis‘ te lezen, omdat ik dit boek bij het tijdschrift ontvangen had en ik benieuwd was of leerlingen het boek zouden willen lezen. Ik heb geen enkele leerling kunnen betrappen op stoppen met lezen van het fragment en na afloop van de les kwam de door mij gehoopte reactie: ‘Juf, ik heb echt zin om dit boek te gaan lezen.’ Dat meisje heb ik dus blij gemaakt met het boek.

Tijdens de tijd om zelf het tijdschrift in te duiken, zag ik bij mijn leerlingen veel verschillende pagina’s op tafel. De verscheidenheid in het tijdschrift werd dus goed gebruikt.

Conclusie

Lequ! is een waardevolle toevoeging voor scholen die willen werken aan leesmotivatie en leerlingen kennis willen laten maken met allerlei soorten boeken. Met Lequ! kun je zeker de leessmaak ontdekken van je leerlingen.

Wel denk ik dat leerkrachten die zelf goed op de hoogte zijn van jeugdliteratuur het tijdschrift minder hard nodig hebben. De site en Leeskracht zijn voor hen voldoende. Het zou voor mij waardevol zijn als je de keuze kan hebben alleen voor dat gedeelte een abonnement te nemen.

Een groot voordeel is dat Lequ! gemakkelijk is in te zetten naast de methode en het kan zowel klassikaal als individueel gebruikt worden.

Winactie

In samenwerking met Lequ! mag ik een proefabonnement op Lequ!, bekijk het hier, weggeven met 25 leerlingexemplaren, een leerkrachtexemplaar, inclusief een leesboek ter waarde van €13,99 of €15,95 en zes weken toegang tot de website. Laat hieronder (op de site) een reactie achter als je mee wilt doen.

Deze winactie sluit op 14 december 2020.

Dit bericht bevat affiliate links.

Dit bericht is een betaalde samenwerking met Lequ! Deze review is geschreven op eigen ervaringen.

Share Button