5 tips om efficiënter te werken en je werkdruk te verlagen

Heb jij als leerkracht ook altijd het gevoel tijd te kort te hebben? Ik wel, maar dit is in de afgelopen jaren wel veel minder geworden. In mijn eerste jaar als leerkracht werkte ik fulltime, maar met een vrije vrijdagmiddag. Het gebeurde echter regelmatig dat ik op vrijdagmiddag later naar huis ging dan mijn collega’s die ’s middags wel lesgaven. Ik moest er dus echt voor zorgen dat ik efficiënter zou werken, maar hoe? Nog steeds heb ik periodes dat het minder goed gaat, maar als ik dan aan de vijf tips denk die ik deze blog deel, gaat het snel weer beter en voel ik veel minder werkdruk.

Doe je deur dicht

Wat mij altijd opvalt, is dat op een school collega’s vrij gemakkelijk bij elkaar binnen lopen na schooltijd. Het lijkt soms handig om even snel iets te gaan vragen aan een collega, maar vaak gebeurt het dan dat je in gesprek raakt met die ander en het langer duurt dan even. Voor mij werkt het om de vragen dan te mailen of om ze op te schrijven en aan het eind van de werkdag een rondje te doen met vragen. Dit is extra efficiënt als je meerdere vragen hebt aan één collega, die heb je dan mooi verzameld.
Tijdens het thuiswerken werkt het ook goed om je vragen te verzamelen en maximaal drie keer per dag wat vragen rond te mailen. Je mailbox staat anders ook constant open en dat leidt af.

Lees ook: Laat je werkmail je niet gek maken

Verzamel je kopieerwerk

Iedere week maak ik op woensdag het rooster voor de nieuwe lesweek. Op dat moment kijk ik meteen naar de lessen die ik moet gaan geven. Ik lees het doel en kijk wat er nodig is aan kopieerwerk. Ik verzamel en print wat ik nodig heb en ga daarna het kopieerapparaat voor me laten werken. De stapels leg ik per dag klaar op een vaste plek in het klaslokaal en de maandag en dinsdag van de nieuwe lesweek hoef ik me daar niet meer druk om te maken, maar kan het meteen pakken als ik het nodig heb.

Plan en focus

Het is echt het beste om één taak tegelijk te doen. Ik gebruik sinds dit jaar de Structuurjunkie planner en heb het e-book ‘plannen voor leerkrachten‘ van juf Maike al drie keer gelezen om goed te leren plannen en me daaraan te houden. Door te plannen weet ik beter wat ik wil doen op een dag en wanneer ik dat wil gaan doen. Hierdoor krijg ik meer taken af en houd ik zelfs regelmatig tijd over. Win-win!

Communiceer een eindtijd bij gesprekken

Deze tip pas ik zelf veel te weinig toe in de praktijk, omdat ik het gevoel heb dat het onaardig overkomt. Dit slaat eigenlijk nergens op, want het is alleen maar professioneel om duidelijk te communiceren en je mag bij een overleg, ook met ouders, zowel de begin- als de eindtijd duidelijk communiceren. Mijn ervaring is dat hierdoor belangrijke punten eerder besproken worden, iedereen weet waar ze aan toe zijn en er minder over koetjes en kalfjes gesproken wordt. Een tip waar ik zelf meer gebruik van moet maken.

Prioriteer

Welke taken moet je echt doen? Doe die eerst! Stoppen met werken terwijl je weet dat je nog echt iets moet doen voor de dag erna of omdat je collega het nodig heeft, kan niet. Een taak laten liggen die minder belangrijk is of een week later ook nog kan, kan wel. Zo staat er op mijn to-do lijst voor school vandaag, ik schrijf deze blog op 6 januari, nog dat ik de formulieren voor het Jeugdjournaal moet maken voor de komende dagen, maar dat kan ik ook prima maandag de 11e pas doen. Ik had met mezelf afgesproken deze week echt maar 24 uur te maken in de drie dagen dat ik werk, het werden er 25, dus moest ik stoppen. Volgende week is er weer tijd voor school.

Dit bericht bevat affiliate links.

Share Button