Na al diverse enthousiaste verhalen gehoord te hebben, was het vandaag dan eindelijk zover dat ik met mijn groep richting het gemeentehuis mocht gaan om daar deel te nemen aan Democracity. Kort gezegd is Democracity een interactief spel waarbij leerlingen kennis maken met de democratische besluitvorming. Meer informatie is te vinden op de site van ProDemos, de organisatie achter dit spel. Ik heb werkelijk genoten van mijn leerlingen vanochtend en wil jullie daarom via deze blog een beetje laten meegenieten van hoe het vandaag ging.

Rond 9.15 was het tijd om de rekenles af te ronden en te vertrekken naar het gemeentehuis. Met 6 auto’s vol stuiterende leerlingen vertrokken we. Ze waren helemaal niet zenuwachtig natuurlijk, maar pas toen we het gemeentehuis binnenliepen werden ze weer een beetje rustig. Eén leerling had al snel voor elkaar gekregen dat hij wist waar we heen moesten en zo kwamen we terecht in de raadszaal waar 26 stoelen klaarstonden voor de leerlingen. Op de tafels stonden de microfoons waar ze ook echt door moesten gaan praten en die werden eerst uitgeprobeerd met een voorstelrondje. Jezelf ineens heel hard horen praten is toch wel erg raar. 

democracity - juf Inger

Na het voorstelrondje was het tijd om echt te beginnen, want we mochten vragen gaan stellen aan een raadslid van de PvdA. Er werden goede vragen gesteld, waaronder de vraag hoe hij de rellen had ervaren toen hij in het gemeentehuis zat tijdens het debat over het AZC. Het raadslid antwoordde heel eerlijk en er werd aandachtig geluisterd. Verder wilden de leerlingen weten over hoe bepaalde dingen gingen in de raadszaal en of er altijd daar vergaderd werd. Na dit korte ‘interview’ werden de leerlingen in fracties verdeeld. Iedere fractie kreeg de opdracht om op te schrijven wat zij belangrijk vonden voor hun stad en ze moesten een naam en slogan bedenken.

Vervolgens moesten de woordvoerders de naam en slogan van de partij vertellen en natuurlijk welke voorzieningen zij in de stad wilden hebben. De volgende stap was het kiezen van de voorzieningen. Er stonden allerlei huisjes langs de vergadertafel in de raadszaal die allemaal een voorziening voor moesten stellen. Van basisschool tot universiteit, een sporthal en zwembad, verschillende soorten winkels, de brandweer en politie, kantoren, ziekenhuis, bos en park en nog veel meer. Ieder kind mocht één huisje kiezen en onder andere de basisschool was erg snel weg. Ook de middelbare school, MBO, HBO en universiteit werden gekozen. Vond ik als juf toch wel leuk om te zien. Ze vinden onderwijs wel belangrijk. Ook over de brandweer en politie was geen twijfel, net als het ziekenhuis dat snel werd gekozen. Na deze keuzes moest iedere fractie bepalen in welke volgorde ze hun gekozen huisjes het meest belangrijk vonden.

Toen was het moment aangebroken dat de stad echt gebouwd moest gaan worden. De eerste ronde moesten de fracties uitleggen waarom ze dat huisje het belangrijkste vonden en mochten het dan in de stad plaatsen. Onder andere de basisschool en het ziekenhuis werden in deze ronde neergezet. In de tweede ronde moest er gestemd worden door alle 26 raadsleden en mocht een huisje alleen geplaatst worden als er minimaal 14 leerlingen voor stemden. In deze ronde viel het MBO af, maar kwamen wel een bos en een politiebureau bij. De derde, en ook meteen de laatste ronde, was het leukst om mee te maken. De leerlingen mochten nu in debat gaan met elkaar. Vooral het debat over het park en het verzorgingstehuis waren erg goed. De leerlingen reageerden goed op elkaars argumenten en probeerden elkaar te overtuigen van hun gelijk. Het park kwam er niet, omdat veel leerlingen vonden dat een bos al genoeg was. Het verzorgingstehuis mocht wel worden gebouwd. De locatie was hierbij ook belangrijk, want de fractie had besloten deze naast het ziekenhuis te plaatsen.

Mocht je met jouw groep 7 of 8 deel kunnen nemen aan Democracity bij jou in de gemeente dan kan ik het alleen maar aanraden. Het is niet alleen ontzettend leuk, maar ook zeker leerzaam, goed voor de samenwerking en bijzonder interessant.

PhotoGrid_1476355170982

PhotoGrid_1476355094022

 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *