Hoera! De boekenbingo 2019 is woensdag 19 december van start gegaan en natuurlijk doe ik ook dit jaar weer enthousiast mee. Ieder jaar wordt het meedoen weer een stukje gemakkelijker en dit jaar hebben Sanne (jufsanne.com) en Merel (leesvink.nl) dat gedaan doordat je op de website van de boekenbingo je recensies achter kunt laten. Voor mijn leerlingen in de bovenbouw vind ik dit ideaal! Op Instagram kreeg ik wat vragen over hoe ik met mijn groep deelneem. Vandaar dit bericht over meedoen met de boekenbingo in de bovenbouw.

Boekenbingo in de bovenbouw

Ondanks dat dit al de vijfde editie is van de boekenbingo, is dit pas de tweede keer dat ik echt mijn hele klas probeer te laten meedoen. Ik laat de leerlingen zelf kiezen of ze dit willen. Het mag, maar moet niet.

Om de leerlingen hopelijk snel enthousiast te krijgen, heb ik een prentenboek van de lijst voorgelezen aan de klas. Die kunnen ze dus allemaal meteen van het lijstje strepen. Verder heb ik ze de website laten zien en uitgelegd hoe ze een account aan kunnen maken. Dit moeten ze van mij thuis doen in overleg met hun ouders, omdat er een e-mailadres nodig is. 

In de klas heb ik mijn prikwand bedekt met een soort behang van de boekenbingo.

Lees mijn berichten over de eerdere edities van de boekenbingo:
Juf Inger – Archief Boekenbingo

Op deze afbeeldingen wil ik de leerlingen laten aangeven welke boeken ze gelezen hebben. Op dit moment denk ik dat te gaan met een soort mini-post-its. Daarop kunnen ze dan hun naam schrijven en het aantal sterren, 1 t/m 5, die ze aan het boek geven.

Het schrijven van recensies is één van de voorwaarden om deel te nemen. Dat vind ik voor groep 7/8 juist een groot pluspunt, omdat dit ook onderdeel uitmaakt van de doelen bij taal. Ik ga mijn best doen om de recensies van mijn leerlingen op de site van de boekenbingo te lezen. Wel kwam ik er nu al achter dat ik dan wel moet weten onder welke naam ze hun recensies plaatsen.

Hoe regel ik de boeken

Zelf leen ik veel van de titels bij de bibliotheek en ik mag ze dan 8 weken lenen. De prentenboeken en gemakkelijke boeken van de middenbouw krijgen, nadat ik ze gelezen heb, een plekje in de klas op de boekenbingotafel. De leerlingen mogen deze lezen en leggen ze daarna meteen weer terug.

Verder heb ik het geluk gehad net de schoolbibliotheek flink aan te mogen pakken en hebben we zeven van de titels in de kasten staan. Deze gaan er nu wel tijdelijk uit om een plekje in mijn lokaal te krijgen.
Daarnaast ontvang ik regelmatig recensie-exemplaren voor mijn website, als ik deze aanvraag, en daar zaten de afgelopen periode ook wat titels tussen die nu nodig zijn.

De leerlingen zullen zelf voor diverse titels uit de midden- en bovenbouw een bezoek aan de bibliotheek moeten brengen. Gelukkig mogen ze op deze leeftijd gratis lid zijn en heb ik ze uitgelegd hoe ze gemakkelijk via de website kunnen reserveren. Een groot voordeel van de boekenbingo in de bovenbouw is dat leerlingen veel dingen zelf kunnen regelen.
Bij de bibliotheek heb ik geregeld dat er een tafel ingericht gaat worden voor de boekenbingo, zodat leerlingen die mee willen doen de titels gemakkelijk kunnen vinden. Echt zo tof dat ze dit willen doen!

Voorlezen

Sommige prentenboeken ga ik voorlezen aan de klas en ik ga minimaal één bovenbouwtitel voorlezen. Op deze manier kunnen alle leerlingen deze boeken in ieder geval op het lijstje met gelezen boeken plaatsen en hoeven ze er alleen nog maar een recensie over te schrijven. Verder hoop ik dat dit ervoor zorgt dat meerdere leerlingen gaan deelnemen.

De boekenbingo in de bovenbouw moet volgens mij gaan lukken dit jaar op deze manier, maar ik zal het de komende maanden gaan merken.

Voor iedereen die zelf of met de klas mee gaat doen: Heel veel leesplezier gewenst!

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *