Dat was alweer de tweede schoolweek. Deze week werkte het internet gelukkig wat beter mee, maar deed MijnKlas het niet altijd op de computer. Verder hadden de leerlingen voor het eerst levensbeschouwing en kwam de schoolfotograaf langs. Altijd een bewogen dag, want iedereen wil wel leuk op de foto staan.

Maandag

‘s Ochtends begonnen we met een les technisch lezen uit de methode Station Zuid. Tot nu toe bevalt me het werken met deze methode erg goed, maar mijn lessen duren wel langer dan de methode zegt. Ik neem aan dat dit nog wel goed gaat komen de komende weken. Daarna was het rekentijd. Een vrij gemakkelijke les waarbij kennis werd gemaakt met kommagetallen in het positieschema. Zo’n les is ook echt heerlijk voor de zwakkere rekenaars. Even werken aan het zelfvertrouwen. Na de pauze was het tijd voor taal, maar dat ging niet door. MijnKlas deed het niet op de Chromebooks :-(. Even snel overleg gehad met mijn collega en we besloten dan maar eerst geschiedenis te doen. Lekker op ontdekkingsreis met groep 7 naar de Azteken.

Dinsdag

Lekker lesgegeven en genoten van het mooie weer in de pauzes. Ik was lekker op de fiets naar school gegaan in mijn korte broek. ‘s Ochtends nog wel fris, maar ‘s middags was het heerlijk. Zouden er net als vorig schooljaar nog meer van die warme dagen komen?
Na schooltijd had ik overleg met mijn duo van groep 8 over de voorlopige adviezen naar aanleiding van de entreetoets. Volgende week hebben we een gesprek met ouders en leerlingen en die moesten we voorbereiden. Ook hebben we samen even de presentatie voor de informatieavond doorgenomen. Ook die is volgende week. Ben benieuwd hoe de ouders reageren op het werken met Chromebooks.

Woensdag

Terwijl mijn groep naar de gym was, had ik even een uurtje voor mezelf. Ik heb in die tijd wat gewerkt aan een online scholing over dyslexie en ben op zoek gegaan naar ideeën voor de Kinderboekenweek. Echt mijn ding dus dat doe ik heel graag. Dinsdag zal er een lijstje volgen met ideeën om de school of je lokaal ‘gruwelijk eng’ te maken. Om 9.30 was het tijd om groep 3/4 naar de gymzaal te brengen en groep 7/8 op te halen. Wat was ik trots op mijn groep in de bus. Er werd echt gezellig gekletst, maar zo rustig. Het leek wel alsof ik maar 10 i.p.v. 34 leerlingen had.

Donderdag 

De dag dat de schoolfotograaf kwam. ‘s Ochtends had ik dus een klas vol kinderen met mooie kleding aan en prachtige haren. Toch wel leuk om te zien hoe iedereen zijn of haar best doet. Rond 9.45 mochten we naar buiten voor de groepsfoto. De fotograaf was heel duidelijk in waar ze de leerlingen wilde hebben en al snel stond iedereen goed. Met 34 leerlingen en 2 leerkrachten wel spannend of er straks een foto bij zit waar we allemaal goed op staan.
Na de groepsfoto was het tijd voor de schoolfoto. Op mijn vorige school is dit alleen ooit gebeurd tijdens een jubileum. Eigenlijk is het wel heel tof om dit gewoon ieder jaar te doen met alle leerlingen en leerkrachten. Ik vind het in ieder geval nu al een leuke herinnering. Ook mochten we met het team op de foto en werden er, natuurlijk, individuele foto’s gemaakt. Mijn zwangere buik en ik hebben wat extra foto’s laten maken en ik ben misschien nog wel het meest benieuwd naar die foto’s.

Vrijdag

De week vloog voorbij en voor ik het wist was het vrijdag. De wekker ‘s ochtends was wel redelijk vervelend in vergelijking met de vorige dagen, maar het was een prima einde van de week. Helaas wel even boos moeten worden omdat sommige kinderen ontdekt hadden dat je op de Chromebooks ook andere pagina’s kon bezoeken dan de lesstof. Allemaal redelijk onschuldig, maar echt niet de bedoeling.
De week eindigden we met een gezamenlijke dramaopdracht. Op de website van juf Anita is vooral op het gebied van drama erg tof materiaal te vinden. Wij deden ‘beroep en handeling’ waar ze over schrijft in het vierde bericht van de dramakoffer. Echt een aanrader. Een redelijk veilige opdracht voor het begin van het schooljaar, maar kinderen die dat willen kunnen zich al helemaal uitleven in hun rol.

 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *