Tijdens de Kinderboekenweek wil ik graag veel aandacht besteden aan boeken en lezen. In de weken van de Kinderboekenweek verdwijnen er daarom tijdelijk een aantal vakken van mijn roosters, maar de gymles blijft zeker staan. We hebben de boeken gewoon mee de gymles in.

Hieronder wat ideeën voor een gymles met boeken.

gymles met boeken

– Boekenestafette 1. Maak groepjes van de leerlingen. Ieder groepje gaat achter een pilon staan. Na het startsein rent de eerste leerling van ieder groepje naar de overkant van de gymzaal met een boek. Aan de overkant rennen de leerlingen om een pilon of paal heen en dan weer terug naar het groepje. Daar geven ze het boek aan de nummer 2 en dan rent die naar de overkant. Nummer 1 gaat op de grond zitten. Zo gaat het verder met nummer 3 en 4, totdat alle leerlingen van een groepje geweest zijn.

– Boekenestafette 2. Vergelijkbaar met boekenestafette 1 alleen nemen de leerlingen het boek nu niet mee terug. Zij maken aan de overkant een mooie stapel met de boeken die zij hebben meegebracht. Wel rent leerling 1 weer terug naar de rest van zijn groepje om daar nummer 2 te tikken, zodat deze kan starten. Voor een mooie stapel denk ik bijvoorbeeld aan de figuren die op de site staan van de Kinderboekenweek.

– Klimmen en glijden met boeken. De leerlingen nemen een boek mee terwijl ze in het wandrek klimmen. Hang op twee verschillende hoogtes een bank in het wandrek als glijbaan. De leerlingen kiezen hoe hoog ze durven te klimmen en glijden dan weer naar beneden met een boek in hun handen.

– Overgooien. De leerlingen gooien over met een bal. De plaats van waar zij overgooien geven zij aan met een boek op de grond. Dit boek moet tussen hun benen blijven staan tijdens het overgooien.

– Mikken op boeken. Als er oude, kapotte boeken zijn, kunnen de leerlingen mikken op boeken. Zelf zou ik dit zonde vinden om te doen met boeken die nog mooi zijn en veel gelezen worden. Zet de boeken op een bank of kast en laat de leerlingen deze omgooien met een bal. Een soort blikgooien.

– Balanceren. Laat de leerlingen over banken, brede of smalle kant, lopen met een of meerdere boeken in hun hand. De banken kunnen in kasten of het wandrek gehangen worden, zodat de leerlingen omhoog moeten lopen. Een ander idee voor balanceren is door de leerlingen te laten lopen over blokjes die op enige afstand van elkaar liggen. Ook kan er misschien een wip gemaakt worden waar de leerlingen overheen moeten lopen.

Op Twitter vroeg ik om ideeën voor een gymles met boeken en kreeg wat reacties. Achter het idee staat de twitteraccount van de bedenker.

– Buikspieroefeningen. Duw een stapel boeken omhoog met je buikspieren. @HBopweg

– Hink-stap-sprong over boekenparcours. @HBopweg

– Letters liggen/zitten @WillyvHuet

– Lopen op het ritme van een zin @WillyvHuet

– Boekenvoetbal in plaats van blokjesvoetbal. @Jwgoedhart

Vorig jaar plaatste juf Maike een bericht op haar site met ideeën om te sporten met boeken. Je vindt daar onder andere ideeën voor ochtendgymnastiek met boeken. Spelen en sporten met boeken

 

Share Button

2 Comments on Gymles met boeken

  1. Hoi,
    Ik heb vorige week een boekenkwartet gedaan. In alle vier de hoeken van de zaal lag een matje. Op het matje lagen 8 verschillende boeken van 8 verschillende schrijvers. Zo kon je dus in totaal 8 kwartetten verdienen. Op iedere mat stond een groepje kinderen. Zij moesten boeken van een andere mat ‘stelen’ en naar hun eigen mat brengen. Zo moest er een kwartet ontstaan.
    Regels: iedereen loopt, er is geen tikker
    -bij de mat waar je net geweest bent, mag je niet weer een boek halen
    -is een kwartet compleet dan mag deze niet weer gestolen worden
    -1 boek tegelijk meenemen
    -niet gooien met de boeken
    Om het spel moeilijker te maken: kinderen niet vertellen hoe je een kwartet kunt krijgen, laat het hen zelf uitzoeken.
    Voorbeelden van auteurs: Dick Bruna, Annie M.G. Schmidt, Hans de Beer, Marianne Busser, Max Velthuijs, etc.
    De kinderen van groep 5 t/m groep 8 vonden het erg leuk. Ze gingen tussendoor toch ook nog maar even in de boeken kijken….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *