Volgens mij was het nog 2016 toen ik een nieuwe activiteit zag verschijnen op de website van The Crowd die meteen mijn interesse trok. Dit keer zou Terra Nova gepresenteerd worden. Terra Nova is een spel en een discussietool om maatschappelijke thema’s naar de belevingswereld van kinderen te brengen. Een spel dat goed in te zetten is als manier om te werken aan burgerschap. Sinds 2006 moet iedere school aandacht besteden aan burgerschap, maar het blijft soms zo vaag of je dit als leerkracht wel goed en voldoende dit. Het Jeugdjournaal kijken is leuk en interessant en we doen echt nog wel meer, maar het blijft een lastig gebied. Ik was benieuwd of dit spel wat meer handvatten zou kunnen bieden. Verder vind ik het gewoon altijd fijn om nieuwe dingen te ontdekken en geïnspireerd te raken. Daarin ben ik nog nooit teleurgesteld door The Crowd dus ging ik vanmiddag vol goede moede richting Afferden. En dat was de reis zeker waard. 

Na een kennismakingsrondje vertelde de bedenkster van het spel, Lisa Hu, hoe ze op het idee voor dit spel gekomen was. Vanuit de opdracht om iets te doen met ‘harvest’ kwam zij uiteindelijk via een documentaire en de link tussen oogsten en het onderwijs op het idee om iets te ontwikkelen op het gebied van burgerschap. In Terra Nova maken kinderen een eigen mini-maatschappij. Lisa heeft ondertussen al een flink aantal verhaallijnen uitgewerkt waar de kinderen mee aan de slag kunnen. Ook wij hebben het spel, veel te kort, mogen spelen.

Wij begonnen met 2 palmbomen en 7 pionnen op het eiland. Het eiland is de mini-maatschappij waarop alle vraagstukken zich afspelen. Als eerste kregen wij de vraag waar we onze tenten zouden plaatsen, op welke manier en waarom. We waren het er snel over eens dat ze bij elkaar moesten staan, samen sta je sterker, in een soort van driehoek. Maar op welke afstand van elkaar was het voldoende voor privacy, maar niet te ver om toch elkaars kracht te hebben bij gevaar? Vragen waar kinderen ook tegenaan zullen lopen als zij het spel spelen.

Het volgende vraagstuk zorgde voor meer problemen. Hoe gaat het met het leiderschap op het eiland? Komt er één leider of meerdere? Of is iedereen gelijk? We hadden bij deze vraag bij lange na niet genoeg aan de drie minuten. Waarna we een korte discussie hadden over hoe we dit in de klas zouden aanpakken als een groepje meer tijd nodig heeft.
Het idee is namelijk dat je meerdere spellen in je klas hebt staan, waarmee leerlingen, in groepjes van 5 leerlingen, aan de slag gaan. Ze krijgen allemaal dezelfde vraagstukken en verhaallijnen, maar uiteindelijk zal ieder groepje, waarschijnlijk, aan het eind andere oplossingen hebben bedacht. Dit wordt dan klassikaal geëvalueerd. Tijdens die evaluatie kan er bijvoorbeeld ook meteen aandacht besteed worden aan hoe men naar elkaars argumenten heeft geluisterd. Werd er goed op elkaar gereageerd of werden er alleen maar eigen standpunten gedeeld?

De tijd vloog voorbij dus hadden we slechts tijd voor drie vraagstukken. De laatste waar wij mee aan de slag gingen waren de drie nieuwkomers op het eiland. Waren ze welkom? Waar moeten ze wonen? Horen ze er meteen bij? Wat staat daar dan tegenover? Vragen die mij erg deden, en doen, denken aan vluchtelingen. Op ons eiland waren ze welkom. We wilden ze graag tussen de overige bewoners laten wonen. Wel een beetje bij elkaar voor een veilig gevoel. Maar in welke tent? Zou die dan niet te vol raken? Moesten de andere bewoners die tent dan uit? Lastige punten om in drie minuten te bespreken, maar wel interessant.

Uiteindelijk bespraken me met elkaar welke mogelijkheden we zien met dit spel in de praktijk, maar ook welke ‘beren’ we zagen. Lisa neemt dit mee in laatste ontwikkelingen van dit spel en de speluitleg. Ook hebben we wat lastige situaties nabesproken die Lisa in de praktijk is tegengekomen. Om dit spel goed te spelen is het wel belangrijk dat kinderen weten hoe ze goede argumenten kunnen geven, maar ook dat ze bij het spel moeten blijven en het niet persoonlijk gaan maken. Natuurlijk gaat hun achtergrond een rol spelen, want sommige beslissingen neem je in dit spel met de kennis die je hebt en de opvoeding die je hebt gekregen. Het moet echter wel leuk blijven.

Ik zie veel mooie mogelijkheden met Terra Nova in de klas en was dan ook verheugd te horen dat het spel in september 2017 te koop komt.Ik houd de Facebookpagina van Terra Nova goed in de gaten.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *