Vandaag was de dag dat LerenDoenMaken gelanceerd werd en ik mocht erbij zijn.  De middag begon met een lekkere tompouce, altijd een goed begin, en de uitleg van leerlingen over hoe zij werken met LerenDoenMaken. Ik mocht met Kas mee en hij vertelde hoe hij de opdrachten doet als architect. Als de kinderen namelijk aan de slag gaan met LerenDoenMaken kiezen zij een opdracht passend bij een beroep of rol. Voor zover ik op dat moment nog niet enthousiast genoeg was, werd het alleen maar meer tijdens de presentaties van Michel en Antoon. Zij hebben dit geweldige platform bedacht, ontwikkeld, getest en nu online gezet. 

Michel vertelde ons over de toekomstgerichte vaardigheden, 21st century skills, waar met LerenDoenMaken aan wordt gewerkt. Hij liet ons aan de hand van filmpjes zien hoe de wereld verandert en hoe snel dat gaat. Wie kent het geluid nog van het modem dat verbinding zoekt? De kinderen die in dezelfde ruimte zaten niet.
Alle media die ontstaan is sinds je geboorte is nieuwe media. Dat is dan toch aardig wat voor de meeste leerkrachten. We kunnen proberen de kinderen bij te blijven, maar helaas zal ons dat niet lukken. We kunnen er echter wel voor zorgen dat ze goed aan de slag kunnen gaan met nieuwe media. LerenDoenMaken kan daar zeker een rol in spelen.

Antoon liet ons de achterkant van LerenDoenMaken zien. Wat zie je als leerkracht, hoe volg je de leerlingen en hoe makkelijk is het in te zetten. De presentaties van de leerlingen worden beoordeeld op een schaal van 1 tot 5 en je kunt als leerkracht een opmerking plaatsen in de beoordeling. Ik zie mezelf hier wel mee werken in de klas.

Ook geïnteresseerd geraakt? Neem dan een kijkje op de website www.lerendoenmaken.nl. Je kunt daar nog meer lezen over LerenDoenMaken, maar ook producten van leerlingen bekijken en de opdrachten zien.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *