Het afgelopen jaar heb ik hard gewerkt aan een Praktijkgericht Onderzoek over woordenschat. Doel van het onderzoek was mijn collega’s meer leren over woordenschatonderwijs, effectieve interventies vinden op het gebied van woordenschatonderwijs en deze laten uitvoeren door mijn collega’s. Door het uitvoeren van de interventies zouden dan hopelijk de opbrengsten stijgen en dit zou dan terug te zien zijn in de resultaten van Cito eind 2012-2013. De eerste toetsresultaten waren positief. Hopelijk zullen we de komende jaren merken dat onze manier van werken onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk en zal er een duidelijk zichtbare, stijgende lijn te zien zijn in de woordenschat van de leerlingen.

woordenschatliteratuur - juf IngerOm dit onderzoek uit te kunnen voeren heb ik veel literatuur gelezen. Naar aanleiding van een tweet over de Cito woordenschat kwam de vraag hoe ik de resultaten bereikt had en bood ik aan literatuur te delen. Hieronder een overzicht met een deel van de artikelen en boeken (google books) die ik online gelezen heb en een overzicht met boeken.

               

Bouw aan woordenschat – M. Nijboer

Een goede woordenschat: De basis voor een goede schoolloopbaan. – K. Vernooy

Taaldomeinen – Woordenschat – Taalregie

Bringing Words to Life – Isabel L. Beck, Margaret G. McKeown & Linda Kucan

Teaching Word Meanings – Steven A. Stahl & William E. Nagy

Share Button

1 Comment on Woordenschatliteratuur

  1. Welke effectieve interventies heb je met je collega’s gedaan. Ik wil ook meer met woordenschat gaan doen op school. Misschien heb je wat tips voor me bv een enquete over wat ze doen met woordenschat. Hoe was jouw start bij je collega’s.
    Alvast dank.
    Groeten
    Ineke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *