Creatief schrijven in de klas? Laat je inspireren door JannekeSchotveld!

Blog met lesideeën van juf Vanessa
Onlangs was ik bij een inspirerende bijeenkomst van de Rotterdamse leesbevorderaars, georganiseerd in de sfeervolle kinderboekwinkel De Kleine Kapitein. Deze bijeenkomsten zijn elke maand weer een feestje: boekentips, werkvormen rond lezen en schrijven, een gast – vaak een auteur of illustrator – én natuurlijk tijd om even heerlijk te neuzen tussen al dat moois in de winkel. Deze keer was Janneke Schotveld te gast. Niet om haar boeken te promoten, maar om ons aan het werk te zetten met creatief schrijven. En dat deed ze op haar eigen, vrolijke manier. Geen theorie, maar meteen aan de slag. Zo merkten we aan den lijve hoe leuk én verrassend schrijven kan zijn.

Een bijzondere opdracht: jouw geboorte in vier zinnen

Eén van de opdrachten die we kregen: “Beschrijf in vier zinnen hoe jij op de wereld bent gekomen.” Nou, daar ging ik dan:

“Dinsdag 18 augustus, een warme zomerdag. Mijn moeder hing puffend over de wasmachine. Ik kwam al trillend ter wereld. Of was dat omdat de huisarts haar had aangeraden een borrel te drinken, zodat de placenta sneller los zou komen?”

Gek? Ja. Grappig? Ook. En vooral: origineel en bevrijdend! Janneke daagde ons uit om los te komen van vaste kaders en ‘mooi’ schrijven.

Liefde zonder het woord liefde

Een andere opdracht: Janneke schreef het woord ‘liefde’ op een flap-over. Wij (vooral leerkrachten in de zaal) riepen alles wat ons bij dat woord te binnen schoot. De flap-over stroomde vol met woorden als ‘hart’, ‘rood’, ‘warmte’, ‘knuffel’. En toen kwam de twist: Schrijf een gedicht van vier regels zonder een van deze woorden te gebruiken! Juist dat verbod stimuleerde onze creativiteit.

Vijf woorden, vijf zinnen, vijf minuten – ook in groep 3!
Creatief schrijven

De laatste werkvorm heb ik meteen de volgende week toegepast in mijn groep 3. Hoewel de opdracht officieel bedoeld is voor groep 4 en hoger, paste ik hem iets aan. En met succes!

De opdracht:

  • Kies 5 woorden (1 verplicht woord was “Rotterdam” – ons thema – en verder: je eigen naam, een plek of gebouw in de stad, een kleur en een vervoersmiddel).
  • Schrijf in 5 minuten een tekst van 5 zinnen.
  • Alles mag: gek, grappig, maf – want het is eigenlijk een gedicht (maar dat vertel ik ze lekker niet, want ‘gedichten’ vinden ze vaak spannend, aldus Janneke).

Daarna gingen de kinderen aan de slag op de Chromebooks. In Google Docs tikten ze hun verhaal in. Ik liep 26 keer langs om documenten te openen en te delen met mijn account – ja, daar had ik even een zere rug van, maar wat een resultaat!

Creatief schrijven
Een kunstwerk als afsluiter

We sloten het project af met een groot vel papier, pastelkrijt en de opdracht: maak een tekening over Rotterdam én laat ook je gekkigheid uit het verhaal terugkomen in de tekening. En mijn eigen toevoeging: geen wit! Alles moet gekleurd zijn! Tussendoor gaf ik feedback, daagde ik uit om nog nét wat meer detail of kleur toe te voegen. De kinderen waren zó enthousiast. En het mooiste: het lukte ze. We combineerde de tekening en het gedicht! Trots op hun verhaal, trots op hun kunstwerk – en ik minstens zo trots op hen. Ouders trouwens ook!

Tip: het boek achter de werkvorm

De werkvormen die Janneke met ons deelde, komen uit het boek Weten waar de woorden zijn. Heb je het toevallig liggen en gebruik je het niet meer? Ik houd me aanbevolen!

Wil je ook aan de slag met creatief schrijven in je klas? Laat je inspireren door dit soort speelse opdrachten. Want schrijven mag gek, grappig, maf en magisch zijn. Juist dan ontdek je waar de woorden zitten.

Dit bericht bevat affiliatie links.

Share Button