Site icoon jufinger.nl

Twee werkvormen bij thema 2 van Lijn 3

Twee werkvormen bij thema 2 van Lijn 3

Lesmateriaal van juf Vanessa
Dit schooljaar ben ik gestart met de nieuwe versie van Lijn 3 (versie 2) en ik ben er echt blij mee! De methode werkt thematisch — iets waar ik eerder ook al met veel plezier mee heb gewerkt. Wat ik nu extra waardeer: het circuitmodel is volledig geïntegreerd. De ene dag staat het lesdoel centraal, de volgende dag herhalen we via een circuit. En daar ben ik dus fan van!

Waarom? Omdat het niet statisch en stil is. En eerlijk: dat kan ik zelf ook ontzettend slecht! Ik hou van bewegend en spelend leren. Daarom ben ik ook beweegvideo’s aan het maken voor Lijn 3 — een flinke klus, maar superleuk. Wat ik al af heb, zijn twee werkvormen bij thema 2: Bosgeheimen: een dobbelspel en Wissel en Wandel-kaartjes.

Dobbelspel – lezen met een speels element

De eerste van de twee werkvormen bij thema 2 van Lijn 3 is het dobbelspel. Een leuke opdracht, mits je duidelijke instructies geeft (anders vliegen de dobbelstenen door de klas en wordt er weinig gelezen!). Wat heb je nodig?

Zo werkt het:
  1. De leerling rolt zachtjes de dobbelsteen op zijn/haar eigen tafel.
  2. Het aantal ogen bepaalt welk rijtje gelezen wordt.
  3. In mijn klas gebruiken we een fluistertelefoon, maar je kunt ook kiezen voor hardop lezen of juist stil — afhankelijk van de sfeer die je wilt.
  4. Rijtje gelezen? Dan opnieuw rollen en lezen.
  5. Stel vooraf een tijdslimiet in (bijv. 6–7 minuten). Perfect voor in een circuit of als inloopopdracht.

“Juf! Ik heb weer drie!” Ja, dan lees je dat rijtje dus gewoon nóg een keer. Want leren lezen = herhalen, herhalen, herhalen!

Deze dobbelvariant sluit perfect aan bij Thema 2 – Bosgeheimen van Lijn 3. Je kunt de printbare versie hier downloaden.

Wissel & Wandel – lezen in beweging

Een andere favoriet: de Wissel en Wandel-kaartjes. Één van de twee werkvormen bij thema 2 die in mijn klas goed werken.

Zo werkt het:
  1. Iedere leerling krijgt één kaartje met een woord of zin.
  2. Op jouw teken gaan ze door de klas wandelen.
  3. Bij een signaal (bijv. een belletje, handgebaar of muziekje) zoeken ze een klasgenoot op.
  4. Ze geven elkaar een high-five en lezen hun kaartje voor aan elkaar.
  5. Daarna ruilen ze van kaartje en wandelen verder.
  6. Bij het volgende signaal herhalen ze dit met een nieuwe klasgenoot.

Deze werkvorm is niet alleen leuk, maar ook effectief: leerlingen oefenen het lezen, bewegen tussendoor én werken samen. Er zijn 24 kaartjes. Is je groep groter? Print ze dan dubbel, dan heeft iedereen een kaartje.

Je kunt alle kaartjes hier downloaden.

Bewegend leren is niet alleen leuk, het werkt ook écht. En met deze werkvormen breng je lezen tot leven — zelfs in groep 3!

Dit bericht bevat affiliatie links.

Mobiele versie afsluiten