Site pictogram Juf Inger

EdcampNL 2020

In februari 2015 mocht ik voor het eerst aanwezig bij een EdcampNL. In Zoetermeer beleefde ik een inspirerende dag waarbij ik veel online onderwijsmensen eindelijk een keer in het echt ontmoette. Twee jaar later was ik er in Amsterdam weer bij, Edcamp 2017, en ook toen ging ik naar huis met een rugzak vol mooie ontmoetingen en toffe inspiratie. Na drie Edcamps gemist te hebben, had ik nu eindelijk weer de mogelijkheid om te gaan. Zaterdag 15 februari ging ik naar Eindhoven voor EdcampNL 2020.

EdcampNL 2020 – Een kort verslag van de dag

Rond half tien stapte ik in de auto om te vertrekken naar het Antoon Schellenscollege in Eindhoven. Dit keer was Rhea Flohr de gastvrouw van de dag en het schoolgebouw waar zij werkt was de locatie. Voordat ik vertrok had ik al diverse tweets gelezen van tweeps die onderweg waren en die er net als ik veel zin in hadden.

Sessie 1 – Close Reading

In Eindhoven aangekomen zat iedereen al klaar, mijn idee om even snel een cappuccino te halen duurde iets te lang, en was het al snel tijd voor de eerste sessies. Ik sloot aan bij de sessie van Liesbeth Mol over Close Reading. Het fijne van een EdcampNL is dat mensen echt praten vanuit hun eigen ervaringen. Liesbeth legde ons duidelijk en enthousiast uit hoe zij met Close Reading werkt en hoe het voor haar werkt. Haar voorbeelden vanuit de praktijk zorgde er bij mij voor dat Close Reading meer tot leven kwam.

Sessie 2 – Starten met STEAM

Dit jaar had ik besloten dat ik ook maar eens een sessie moest verzorgen. Op een EdcampNL is het halen en brengen, maar in 2015 en 2017 had ik eigenlijk alleen maar gehaald. Dit schooljaar zijn wij op school gestart met STEAM en het leek me goed om met anderen te delen wat we tot nu toe geleerd hebben. Ik vertelde wat ons goed bevalt, wat er steeds beter gaat en waar we nog mee aan de slag moeten. Er kwam tijdens de sessie een mooi gesprek op gang en ook dat is de kracht van een EdcampNL. Je doet het echt samen. Ik hoop binnenkort een aparte blog te schrijven over onze start met STEAM, want anders wordt het nu een blog in een blog.

Sessie 3 en lunch

Tijdens sessie 3 heb ik met twee andere deelnemers gesproken over duurzaamheid. Hoe werken scholen hieraan? Wat zijn goede lespakketten en hoe kunnen deze aansluiten bij wat scholen willen? Mijn boodschap was vooral dat lespakketten aanbieden geen goed idee is. Mails of post gaan bij mij vaak regelrecht de prullenbak in.

De lunch was vooral erg gezellig, maar ook toen werd er weer van alles met elkaar gedeeld. Interessante ontwikkelingen, mooie ervaringen en nog veel meer. Je blijft elkaar maar inspireren op zo’n dag.

Sessie 4

In sessie 4 bestond vooral uit in gesprek gaan met elkaar over het geven van verantwoordelijkheden aan leerlingen. Wat mogen ze zelf plannen? Wat plannen wij? Frans Droog deelde zijn ervaringen van het VO waarin leerlingen zelf tijdens de eerste periode mogen kiezen hoeveel instructie zij volgen. Hij biedt de momenten aan, die zijn duidelijk gecommuniceerd, en de leerlingen hebben de verantwoordelijkheid zelf voldoende te leren. Op de basisschool werkt dit natuurlijk anders, maar toch neem ik veel mee van wat hij heeft verteld om mijn leerlingen soms wat meer zelf te laten kiezen. Waarom moeten ze nog meer spelling doen als ze klaar zijn met spelling? Misschien willen ze liever lezen en is dat ook veel beter voor die leerling.

Sessie 5

In sessie 5 heeft Rhea ons van alles uitgelegd over de wormhole-challenge je vindt hier een voorbeeld. In mijn ogen een mooie manier om leerlingen geleerde lesstof met elkaar te laten delen of om nieuwe lesstof te introduceren en leerlingen te verrassen. Ik weet zeker dat de interesse van de leerlingen gewekt is als je als leerkracht een nieuw onderdeel op deze manier introduceert. Met behulp van iMovie van Apple is een wormhole-film vrij gemakkelijk te maken. Zelf heb ik de groene klei al in huis, voordelen van een peuter, en hoop ik na de vakantie mijn leerlingen een keer een les te geven door te starten met de lesstof op een andere manier verwerkt.

Verder heb ik mijn ogen sowieso uitgekeken in die ruimte van de school, want wat stonden er veel mooie materialen. Hoe gaaf is het om een green screen, groen geverfde hoek, in je school te hebben? Ik zag weer mooie, nieuwe mogelijkheden voor de projecten van Blink en de challenges van STEAM.

Naborrelen

Na de laatste sessie was tijd voor de borrel. Frans Droog werd nog even in het zonnetje gezet vanwege zijn gewonnen prijs op de Ipon2020 en daar werd op geproost. Verder was het vooral gezellig kletsen en met elkaar bedenken wanneer en waar het volgende EdcampNL gehouden kan worden. Er zijn plannen voor het najaar van 2020…

Wil je meer weten over EdcampNL en in de gaten houden wanneer de volgende georganiseerd wordt? Kijk dan op EdcampNL.

Dit bericht bevat affiliate links.

Mobiele versie afsluiten