Winactie: Calcola-game

Mijn eerste kennismaking met Calcola-game was niet de allerbeste, maar wat kwam ik daar snel op terug. Waarom dat slechte begin? Bij het uitpakken van de materialen ontdekte ik dat ik alle kaartjes waarop de sommen staan zelf los moest maken. Niet mijn favoriete bezigheid. Gelukkig waren er een aantal leerlingen in de klas die het wel erg leuk vonden en graag aan de slag gingen met dit klusje als ze hun werk af hadden. Ze wilden namelijk graag aan de slag met dit nieuwe spel in de klas.

Wat is Calcola-game?
Volgens uitgeverij Graviant is Calcola-game een bordspel om op een leuke manier het hoofdrekenen te oefenen. Hier kan ik het alleen maar ontzettend mee eens zijn nadat ik het diverse keren in de klas gespeeld heb. Het spel kan op meerdere manieren gespeeld worden. De duur van het spel kan verschillen, je kunt het met of zonder dobbelsteen spelen en van zowel de +, -, x en : sommen zitten er wel 144 verschillende bij het spel. Daarnaast is er de mogelijkheid om met de cd-rom zelf nog meer sommen toe te voegen aan het spel en het zo ook geschikt te maken voor het automatiseren van andere moeilijkheden die je in de klas zou willen oefenen.

Calcola-game - juf Inger

Mijn ervaringen met Calcola-game in groep 3/4/5
De leerlingen waren erg nieuwsgierig naar dit spel dat ineens in de klas stond. Het spel bestaat uit een handige ‘doos’, misschien beter gezegd stevige map, waar alle materialen goed inpassen. Er is een spelbord, 4 kleuren pionnen, een dobbelsteen en héél véél kaartjes met sommen. De eerste keer speelde ik het spel met leerlingen in groep 5. De leerlingen kozen ervoor om het spel te spelen met de keersommen zonder dobbelsteen. We hebben het spel niet uitgespeeld, maar speelden ongeveer 15 minuten waarbij ervoor gezorgd werd dat iedereen evenveel aan de beurt was geweest. Op ieder kaartje staat een aantal punten dat ermee te verdienen is en na 15 minuten was er een duidelijke winnaar, maar hadden twee andere leerlingen precies evenveel punten. Deze manier van puntentelling zorgt ervoor dat het spel net even spannender is, omdat je met het meeste aantal kaartjes toch geen winnaar hoeft te zijn.

Groep 5 speelde het spel zonder problemen en heeft het daarna nog een aantal keren gespeeld zonder mijn hulp. Met de spelregels erbij was het helemaal duidelijk hoe het gespeeld moest worden en omdat we in de klas toch met tijd te maken hebben, lag het tempo ieder spel weer wat hoger. Mooi meegenomen, want zo werden er meer sommen geoefend.

 

In groep 3 heb ik het spel gespeeld met dobbelsteen en de plussommen. Ik was vooral benieuwd of de leerlingen aan het eind de punten goed op konden tellen, maar dit ging probleemloos en met een beetje hulp lukte het ook de zwakkere rekenaars. De leerlingen baalden dat ze moesten stoppen toen de tijd om was. Volgens mij een heel goed teken. Ook in deze groep is het spel nog vaker gespeeld en met veel plezier. Wat me ook opviel is hoe eerlijk er gespeeld werd. Als een leerling het antwoord niet wist op een som werd dat eerlijk gezegd en werden de punten niet opgeteld. Deze juf was even extra trots!

Calcola 2 - juf Inger

De leerlingen van groep 4 waren ondertussen erg nieuwsgierig geworden en baalden dat zij als laatsten dit spel mochten testen. Net als in groep 5 konden de leerlingen het eigenlijk zonder begeleiding spelen. Ze hadden natuurlijk wel een beetje afgekeken bij groep 3 en 5, maar toch lukte het hen goed om het spel te spelen door gewoon de spelregels goed te lezen. Heerlijk om leerlingen zo enthousiast bezig te zien met rekenen.

De winnaar van Calcola-game is Merel. Jij en je groep van harte gefelicteerd en alvast veel speelplezier gewenst!

winnaar calcola

Winactie
Na een aantal weken dit spel in de klas gespeeld te hebben, was ik wel erg enthousiast geworden en daarom heb ik uitgeverij Graviant benaderd of ik misschien een winactie mocht organiseren voor dit spel. Vooral voor leerkrachten in de groepen 3 t/m 6 is dit spel echt een aanwinst in de klas. Wil jij dit spel volgend schooljaar in jouw klas spelen, laat dan in een reactie onder dit bericht op de site weten wat voor jou een mooi moment was in de klas tijdens de rekenles of wat voor moois jij hebt bedacht om het rekenonderwijs in jouw klas te verbeteren. Onder de inzenders wordt één spel verloot en de winnaar zal op 30 augustus, de laatste dag van de zomervakantie in het zuiden, bekend gemaakt worden.

p.s. Het kan zijn dat het wat langer duurt voordat je reactie online verschijnt i.v.m. de zomervakantie.

Share Button