Na het speeddaten met boeken eerder dit schooljaar, was het nu tijd voor de tweede opdracht. We gingen ‘lekker lezen‘. Nu vind ik lezen al snel lekker, want ik kan er erg van genieten om met een boek op de bank te zitten en dat probeer ik ook over te brengen aan mijn leerlingen. Naar aanleiding van een lesidee van Mrs. Beattie, A tasty reading project, kwam ik op het idee om kinderen echt lekker te laten lezen.

Hoe werkt lekker lezen?

Alle kinderen moesten een boek uitzoeken passend bij hun leesniveau en leeftijd. Deze ronde waren een aantal titels uitgesloten van deelname, omdat die de vorige ronde erg veel gekozen waren. De kinderen vonden dit geen probleem en ieder had al snel een geschikt boek gevonden. Ik heb de opdracht voor de voorjaarsvakantie gegeven, zodat ze in de vakantie lekker konden gaan lezen. Maar dan?

Na het lezen kwam de echte opdracht. Maak een gerecht dat past bij jouw boek. Doordat ik de website van Mrs. Beattie had laten zien, wisten de kinderen dat de uitvoering heel divers mocht zijn. Het ging mij niet om de creativiteit, maar vooral om het verband tussen het boek en het eten. In de vier weken dat de kinderen de tijd hadden om de opdracht uit te voeren is geen enkele leerling om hulp komen vragen. Ik werd wel een klein beetje zenuwachtig voor de einddatum, maar dat bleek geheel onterecht.

Op maandagochtend zag ik kinderen met grote tassen en dozen, maar ook met kleine spulletjes die ze uit hun tas haalden. De uitvoering was divers, maar allemaal even fantastisch. In twee rondes heb ik de kinderen de boeken aan elkaar laten presenteren. Zelf heb ik alle kinderen gesproken en hen sowieso de vraag gesteld: ‘Waarom heb je dit eten bij jouw boek gemaakt?’. Iedereen kon dit goed verantwoorden en dat maakte de opdracht voor mij een gigantisch succes. Weer een goed alternatief gevonden voor de boekenbeurt. Ik geniet echt van hoe de kinderen met elkaar praten over boeken en ook dit keer kregen ze elkaar weer enthousiast om een boek te gaan lezen.

Share Button

2 comments on “Lekker lezen”

  1. Hoi Inger,

    Kun je mij misschien wat meer vertellen over hoe je de kinderen hebt laten presenteren? Heb je dit allemaal 1 voor 1 gedaan, middels een soort ‘markt’ waarbij kinderen rond konden kijken en lopen? Ik vind het een superleuk idee, ik ga het na de vakantie ook doen in mijn klas!

    Groetjes,
    Ingrid

    • Hallo Ingrid,

      Ik heb de groep in twee delen verdeeld. De ene helft presenteerde aan de andere helft die rondliep en vragen mocht stellen. Zelf ben ik ook langs alle kinderen gelopen.

      Groetjes,
      Inger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *