Mijn eerste jaar als juf

 

 

Nu de zomervakantie bijna gaat beginnen, heb ik mijn eerste jaar als juf of beter gezegd als invaljuf erop zitten. Voor mij tijd om de balans voor dit jaar op te maken. In dit blog is te lezen hoe ik mijn eerste jaar als juf ervaren heb en wat mijn plannen voor de toekomst zijn.

Als eerst wil ik zeggen dat mijn eerste jaar goed bevallen is. Eigenlijk kan ik het iedere starter aanraden. Na mijn afstuderen kon ik vorig jaar geen baan vinden om op één school te gaan werken. Wel kreeg ik een invalbaan aangeboden door de stichting waar ik nu werk, hierbij zou ik kortdurende vervangingen gaan doen. Dit leek mij een goede kans om scholen te leren kennen, ervoor zorgen dat de scholen mij leren kennen, maar natuurlijk ook ervaren wat ik fijn vind in het onderwijs en wat niet. Een bijkomend voordeel voor mij was dat ik niet te maken kreeg met de administratieve taken van een leerkracht. Als invaller hoef ik geen rapporten te schrijven, geen oudergesprekken te voeren, geen vergaderingen bij te wonen, maar ook geen groepsoverzichten te maken. Daardoor kon ik mij dit jaar totaal richten op het lesgeven en het oriënteren in het onderwijs. Voor starters lijkt mij dit een mooie mogelijkheid om zo binnen het onderwijs te beginnen als je bijvoorbeeld nog geen uitzicht hebt op een baan binnen één school. Met mijn jaarcontract heb ik een vast inkomen en geen problemen met de nieuwe regeling rondom de Wet Werk en Zekerheid.

Ik moet wel zeggen dat het invallen een heel flexibel beroep is en daar moet je mee om kunnen gaan. De ene dag stond ik voor de kleuters, de andere dag voor groep 8 een week later had ik een combigroep 5-6-7-8 en weer een week later was ik op een Montessorischool. Ik merkte aan mijzelf dat ik steeds flexibeler werd en dat ik steeds sneller namen kan onthouden. Op speciale dagen vroeg ik mij steeds weer af, waar ga ik nu heen? Denk hierbij aan de dag voor de kerstvakantie, een Paasviering op school, maar ook de Koningsspelen. Uiteindelijk werden dit scholen, waar ik al vaker geweest was en dus kenden de kinderen mij al. Nu is voor mij de vraag: ‘’Waar ga ik de laatste schooldag heen?’’ Dit lijkt mij ook een bijzondere dag voor de kinderen.

Bij sommige scholen ben ik maar één keer geweest, maar bij andere heb ik alle groepen van de school gehad. Op de scholen waar je vaker komt, merk je dat je de school, het team en de kinderen steeds beter leert kennen en een band met ze opbouwt. Hierdoor kwam ik er ook achter dat ik de relatie met kinderen soms wel mis. En dat ik aankomend schooljaar toch wel graag een baan op één school wil!

Dus ben ik voor de meivakantie weer gaan solliciteren. Ik ben weer opzoek gegaan naar vacatures, daarnaast heb ik ook open sollicitaties gestuurd naar scholen en besturen die mij erg aantrokken. Tijdens het invallen kon ik ervaren wat ik van de scholen vond, de manier van lesgeven maar ook van het team. Naast de sollicitaties die ik verstuurd had, heb ik gedurende het jaar ook een aantal keer de vraag gekregen of ik op dat moment op een school wilde komen werken. Doordat ik dit jaar een jaarcontract had als poolleerkracht was dat lastig. Toch is het fijn om te horen dat ze je graag willen hebben.

Uiteindelijk heb ik een baan voor drie dagen gekregen op één school binnen mijn stichting. Naast de taken van het lesgeven ga ik ook de andere taken van de leerkracht doen. Ik heb erg veel zin om hier volgend jaar aan de slag te gaan. Daarnaast blijf ik twee dagen in de invalpool werken. Dit doe ik omdat ik graag fulltime wil werken en omdat het mij dit jaar erg goed bevallen is.

In het begin van het schooljaar had ik als doel scholen leren kennen, ervoor zorgen dat zij mij kennen en veel inspiratie op doen, zodat ik in het nieuwe schooljaar wellicht op één school kon gaan werken. Voor mij is dit doel behaald en ben ik erg blij met mijn eerste jaar als juf! Nu ga ik nog even genieten van de kinderen in de klassen voordat de zomervakantie begint.

Share Button