De Beertjes van Meichenbaum helpen leerlingen bij het denkproces tijdens het uitvoeren van een opdracht. De figuurtjes helpen de leerlingen om een taak stapsgewijs aan te pakken.

beertjes van meichenbaum ljv - juf Inger Er zijn vier stappen die een leerling doorloopt als de Beertjes van Meichenbaum worden gebruikt tijdens de zelfstandige verwerking:
Stap 1: ‘Wat moet ik doen?’ De leerling bedenkt welke opdrachten er gemaakt moeten worden.
Stap 2: ‘Hoe ga ik het doen?’ De leerling denkt na over hoe de opdracht goed uitgevoerd wordt.
Stap 3: ‘Ik ga aan het werk.’ De leerling maakt de opdracht.
Stap 4: ‘Ik controleer mijn werk.’ De leerling controleert het gemaakte werk.

In mijn groep wilde ik graag voor groep 3 het thema Leendert Jan Vis terug laten komen en heb daarom het stappenplan van de Beertjes van Meichenbaum uitgewerkt met verschillende figuren van dit thema.

Beertjes van Meichenbaum – Leendert Jan Vis (tafelversie)

Beertjes van Meichenbaum – Leendert Jan Vis (muurversie)

Meer informatie over Beertjes van Meichenbaum kunt u hier online lezen.

Andere materialen met de figuurtjes van Leendert Jan Vis kunt  u hier vinden.

Share Button

2 comments on “Beertjes van Meichenbaum – Leendert Jan Vis”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *