In augustus 2009 ben ik voor het eerst actief geweest op Twitter en wat is dat een goede zet geweest. Ging mijn eerste tweet nog over mijn geweldige vakantie in Griekenland, al snel was het vooral onderwijs waar ik berichten over stuurde. Maar waarom is het nu voor een leerkracht zo geweldig om op Twitter een account aan te maken en daar actief mee bezig te zijn?

  1. Je leert er gemakkelijk leerkrachten uit het hele land kennen.
    Met dank aan Twitter heb ik contact met leerkrachten van Groningen tot Zeeland en van Vlieland tot Limburg. Een bijzondere, gezellige groep mensen waarvan ik ondertussen diverse tweeps ook al in het echt heb ontmoet en waar ik mooie dingen aan heb overgehouden.
    Op zoek naar interessante accounts? Kijk eens rond bij de volgers van iemand die je volgt of kijk bij de tips die Twitter je geeft. Dit is in ieder geval te zien als je inlogt op een computer. Zoek je leerkrachten die dezelfde groep lesgeven als jij of in hetzelfde soort onderwijs? Typ de zoekterm in en kijk bij de tweets en accounts. Door te reageren op tweets van anderen zal je netwerk steeds groter worden en wordt Twitter steeds leuker.
  2. Je bent snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
    Is er een nieuwe methode voor muziek of geschiedenis? De uitgever zal dit snel delen op Twitter. Een mooie ontwikkeling op het gebied van ICT voor het onderwijs? Binnen jouw netwerk zal dit niet onopgemerkt voorbijgaan. Nieuws over het onderwijs? Soms zie ik het eerder op Twitter dan in mijn nieuws-apps.
    10 redenen waarom twitter geweldig is voor leerkrachten - juf Inger
  3. Je kunt snel goede lesideeën vinden.
    Ben je op zoek naar een lesidee, maar geeft Google veel te veel suggesties? Vraag het op Twitter, je krijgt diverse reacties en dan met name ideeën waar andere leerkrachten al goede ervaringen mee hebben. Je hoeft niet meer zelf op zoek naar de beste ideeën en dat scheelt véél tijd.
  4. Volop inspiratie.
    Je kunt je eigen prachtige momenten in de klas delen, maar ook heel veel mooie momenten van andere leerkrachten zien. Een aantal leerkrachten deelt deze momenten onder #klassepret en dat is echt leuk om te lezen.
  5. De wereld ligt aan je voeten ;-).
    Zelf goede Engelse zinnen maken, gaat mij niet al te best af. Engels volgen lukt me best aardig en daarom volg ik ook een aantal buitenlandse accounts. Op die manier volg ik, deels, de ontwikkelingen in andere landen op onderwijsgebied en zie ik nog meer moois in mijn tijdlijn langskomen.
  6. Je kunt er alles vragen.
    Je hebt soms van die vragen die je eigenlijk niet aan je collega’s durft te stellen, maar waar je toch hulp bij nodig hebt. Dan is je netwerk op Twitter er ook voor je. Heb je een specifiek probleem met bijvoorbeeld klassenmanagement, maar wil je het specifieke stuk niet openbaar op Twitter delen? Stel dan eerst je vraag wat breder. Bijvoorbeeld: Wie kan mij helpen met een probleem op het gebied van #klassenmanagement? Daarna kun je via DM, persoonlijke berichten, met iemand verder het probleem bespreken.
  7. Het opent nieuwe deuren.
    Twitter opent ook deuren naar de echte wereld, maar je moet ze wel zelf opzoeken en openen. Een beetje lef heb je nodig, maar als je regelmatig op tweets reageert dan zul je merken dat je met een bepaald groepje mensen steeds meer contacten krijgt. Ondertussen heb ik al diverse mensen van Twitter ‘in het echt’ gesproken en is er o.a. #POGO ontstaan. Zonder Twitter zou ik nooit bij een #edcamp geweest zijn, had ik #Kleuteruniversiteit niet ontdekt en zou ik geen lid zijn van #TheCrowd.
  8. Je hebt maar 140 tekens.
    Jij hebt maar 140 tekens waarin je moet delen wat je wilt delen, maar dat geldt ook voor de andere leerkrachten op Twitter. Het gebeurt weleens dat Tweets in stukken worden gehakt, omdat het in 140 tekens net niet duidelijk genoeg te verwoorden is. Over het algemeen is het echter zo dat de meeste berichten één Tweet lang zijn en dat je dus snel op de hoogte bent van wat anderen met je delen.
  9. Iedereen is gelijk.
    Of je nu in het PO, VO of MBO werkt, je bent directeur, leerkracht, ib’er of onderwijsassistent, op Twitter is iedereen er voor elkaar. Je krijgt soms juist hulp uit de hoek waar je niet van verwacht, maar dat laat dan maar weer zien hoe mooi de #krachtvantwitter is.
  10. Twitter is altijd open.
    Bedenk jij je midden in de nacht dat je nog een idee voor je gymles nodig hebt, gooi het op Twitter. Jij bent het kwijt en ligt er niet langer wakker van en bij het opstaan kan het zomaar zijn dat er al mensen gereageerd hebben met een fantastisch idee, omdat zij zelf ook wakker lagen of omdat ze toevallig iets vroeger opstaan dan jij. Eventueel zet je het in een concept-tweet en verstuur je het ’s ochtends, maar je hoeft er in ieder geval niet langer wakker van te liggen.
Share Button

4 comments on “10 redenen waarom Twitter geweldig is voor leerkrachten”

  1. 11. Door mensen te volgen met verschillende perspectieven op onderwijs word je gedwongen goed over je eigen standpunten na te denken. Zo houden de mensen van BON mij altijd scherp… 🙂

  2. Mooi opsomming, al valt me op dat de meeste redenen gericht zijn op wat jij als leerkracht aan Twitter hebt.
    Redeneer ook eens andersom:
    Wat kan (de gemeenschap op) Twitter aan jou hebben?
    Ook dan is er veel te noemen.
    Je kunt les-ideeën delen, ervaringen, foto’s, filmpjes, maar ook een Twitterlijst die je zelf hebt aangemaakt zoals deze:
    https://twitter.com/trendmatcher/lists/edubloggers
    Je kunt je leerlingen en/of je school in het zonnetje zetten. Je kunt actief bijdragen aan discussies.
    Je kunt anderen attenderen op iets dat je tegenkomt en waarvan je weet dat die ander daar naar op zoek is of in geïnteresseerd is.
    Kortom, Twitter is wat mij betreft geen radiostation waar je naar luistert, maar een telefoonverbinding naar heel veel mensen. Aan de telefoon luitser je niet alleen, maar zeg je ook regelmatig wat (terug) als het goed is:-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *